mata mig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    mata mig!

    Har som tidigare nämnts tagit över 4 st Cichlasoma sp eller papegojciklider i samma akvarium som det även går 2 stora vändmalar samt en liten ancistrus och ett gäng kuhliål, har dom i ett 300 liters och ägaren matade dom inte i går och inte heller har jag matat dom idag eftersom jag räknar akvariet som nystartat, bottensubstratet är detsamma, otvättat och transporterades fuktigt och var i på rimligt kort tid, likaså var filtren inkörda plus att jag kör 2xfulldos nitrivec.

    I morgon bitti tänkte jag försöka mata dom utan att slagsmål utbryter, har en mängd mat, bla stora Hikari alg "waffers" men även flingor och flytkulor(guldfiskmat?)

    Skulle uppskatta lite tips inför matningen vad det gäller volym, sort samt utfodringsordning.

    Inget uppmätt nitrit och pH ligger på strax över 7, hade Lasse varit närvarande hade han bett mig att kolla gH men jag får inte seras dropptest att slå över efter 25 droppar så jag utgår från att det är defekt.

    Vändmalarna, ancistrusen och kuhlisarna håller låg profil medans papegojorna är pigga och på konstant tiggeri/födosök.
    Senast redigerad av Gaffel; 31 May 2008, 19:46.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #2
    Jaha!

    Kom på att jag har 2 stycken Cichlasoma sp i ett kar. Den burken är lite av en "slaskhink" och håller en blandning av ciklider tills jag vet var jag skall göra av alla - typ. Mina Cichlasoma sp får samsas med 20-24 chokladciklider, elfenbensciklider, rödciklider och lite malar.

    De har förfärligt svårt att konkurera om maten. Ivrigt kommer de farande bara för att se godbitarna försvinna ned i halsen på chokladcikliderna. Detta när jag matar med skalade räkor. Men när de andra cikliderna fyllt sina munhålor kommer jag åt att mata dem med mindre bitar.

    Jag kör räka - flingfoder omväxlande. Om det är den optimala dieten vete sjuttons men de mår bra och växer. I övrigt har de inga problem att samsas med de andra invånarna i burken.

    För övrigt är de rätt charmiga fast de ser lite märkliga ut!
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #3
      Öhum! Efter att läst din tråd om dessa fiskar+storlek+akvariet inser jag att du har lite annorlunda förutsättning för matning än jag tänkte på. Men som sagt var. Jag beskriver hur jag löser matningen med mina fiskar
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Jag förstår, min fråga var lite otydlig, jag var mest ute efter hur mycket bör jag låta dom proppa i sig nu under "uppstarten" utan att riskera en ansamling ammonium, delade ut flytpellets(typ guldfisk) och dom 2 stora höll sig framme medans dom 2 mindre fick vara utan, delade upp 6 stora waffers och det sa bara slurp.. .. nu får dom vänta tills nästa gång..

        Ingen mätbar nitrit och pH ligger kvar på 7..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Med inkörda filter och och det gamla bottensubstratet otvättat så tror jag inte du behöver vara speciellt orolig. En viss försiktighet och och noggrann kontroll 1:a veckan, men annars är det som om det vore inkört.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Lite så jag också känner det, oron för att mat skulle bli liggandes på botten var fullständigt obefogad då gojorna både var uppe och kämpade om flytmaten samt snappade upp waffers och bökade runt.

            Dessutom har jag upptäckt att cikliderna faktiskt sover i skift om natten, en är vaken medans resten av gruppen ligger och guppar bland växterna.

            Ska så diskret som möjligt släppa ner ett par waffers i natt till vändmalarna och ancistrusen.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...