Artificiell kläckning - scalarer - tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Artificiell kläckning - scalarer - tips.

    hubba !

    tänkte göra ett litet försök med articiell kläckning av scalarer.

    vad bör man tänka på ?

    såvitt jag förstår, så gäller generellt följande:

    => ta ut bladet från karet med de befruktade rommen.
    utan att bladet får kontakt med luften.

    är det kanske en bra idé att ha en planta i en kruka
    så man kan lyfta hela plantan till annat kar ?

    => placera bladet/plantan i ett annat kar med en luftpump
    som strilar luftbubblor nära bladet.

    => om så uppträder, ta bort obefruktade rom.

    sedan vänta tills de kläcks och blir frisimmande.

    och då stå beredd med diverse foder, ex nykläckt artemia.

    frågor:

    vad mer att tänka på ?

    när mina scalarer har lagt rom på normalt sätt, så har några larver
    strax efter de har kläckts lossnat från bladet, de har föräldrarna
    oftast spottat tillbaka till bladet.

    hur gör man om man har dom i ett eget kar ?
    bara låta dom segla iväg....?

    hur sköta vatten ?
    byta ofta ?
    hur mycket ?

    har läst någonstans att det finns de som drattar i diverse medikamenter
    i förväg för att hindra bakterier, exempelvis general tonic.

    bra eller dåligt att göra det ?

    hur stort bör ett kläckningskar vara ?
    räcker 30-40 liter, och sedan flytta yngel till större ?

    många frågor....finns det några svar ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Ibland har jag gjort så här:

    Vatten från akvariet till en plastburk (typ karamellkungen). Jag klipper av bladet med en sax tvärs genom äggkakan så jag får loss hälften. Då har paret fortfarande en sportslig chans att vårda resten.

    Jag flyttar bara bladet snabbt till den färdiga burken som står nära akvariet och förankrar bladet på botten med en sten. Genomluftning nära bladet! Jag tillsätter metylenblått så att jag precis kan se rommen. Det börjar bli svårt att få tag på metylenblått. Jag bunkrade på 1970-talet så att det räcker resten av mitt liv.

    Alternativt lär man kunna använda alkottar, men jag har inte lärt mig dosera än.

    Normalt möglar bara ett mindre antal romkorn. Dom låter jag vara kvar. Möglar många är det något som är fel - då får man göra ett nytt försök. Om man kan vänta ett dygn med att flytta över rommen minskar risken för mögel - men risken att dom skall äta upp rommen ökar.

    När rommen kläckts byter jag ut 80% av vattnet i burken några gånger mot vatten från akvariet för att få bort det mesta blåa. Efter en knapp vecka flyttar jag ynglen till ett lagom smutsigt, fiskfritt akvarium. När dom simmar fritt börjar jag kläcka artemia. Jag har 1-2 dygn på mig. Första 24-48 timmarna livnär dom sig på smådjur i akvariet.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Ibland har jag gjort så här:

      Vatten från akvariet till en plastburk (typ karamellkungen). Jag klipper av bladet med en sax tvärs genom äggkakan så jag får loss hälften. Då har paret fortfarande en sportslig chans att vårda resten.

      Jag flyttar bara bladet snabbt till den färdiga burken som står nära akvariet och förankrar bladet på botten med en sten. Genomluftning nära bladet! Jag tillsätter metylenblått så att jag precis kan se rommen. Det börjar bli svårt att få tag på metylenblått. Jag bunkrade på 1970-talet så att det räcker resten av mitt liv.

      Alternativt lär man kunna använda alkottar, men jag har inte lärt mig dosera än.

      Normalt möglar bara ett mindre antal romkorn. Dom låter jag vara kvar. Möglar många är det något som är fel - då får man göra ett nytt försök. Om man kan vänta ett dygn med att flytta över rommen minskar risken för mögel - men risken att dom skall äta upp rommen ökar.

      När rommen kläckts byter jag ut 80% av vattnet i burken några gånger mot vatten från akvariet för att få bort det mesta blåa. Efter en knapp vecka flyttar jag ynglen till ett lagom smutsigt, fiskfritt akvarium. När dom simmar fritt börjar jag kläcka artemia. Jag har 1-2 dygn på mig. Första 24-48 timmarna livnär dom sig på smådjur i akvariet.

      plastburk från karamellkungen,,,,hmmmm...

      vilket innebär att de skulle fungera alldeles utmärkt med en
      11 liters burk.....?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa

        när mina scalarer har lagt rom på normalt sätt, så har några larver
        strax efter de har kläckts lossnat från bladet, de har föräldrarna
        oftast spottat tillbaka till bladet.

        hur gör man om man har dom i ett eget kar ?
        bara låta dom segla iväg....?
        Du kommer kanske inte ha så starkt ström i vattnet att dom seglar iväg så långt? Men isf, ja, dom skadas inte av det... Däremot har jag märkt att scalarer inte gillar strömt vatten (vilket typ alla vet) så dom växer nog inge bra i det
        / Marcus

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          11 liter verkar tungt att släpa kring på, men står det alldeles bredvid så... En plast burk kan man lyfta upp och titta på underifrån om det behövs.

          Vid artificiell uppfödning hamnar ynglen lite överallt. Det gör inget. Föräldrarna samlar ihop ynglen för att kunna försvara dem.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            11 liter verkar tungt att släpa kring på, men står det alldeles bredvid så... En plast burk kan man lyfta upp och titta på underifrån om det behövs.

            Vid artificiell uppfödning hamnar ynglen lite överallt. Det gör inget. Föräldrarna samlar ihop ynglen för att kunna försvara dem.

            ska jag tolka det som att du då har kört utan bottensubstrat ?
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              ska jag tolka det som att du då har kört utan bottensubstrat ?
              Just det. Det fyller ingen funktion under så kort tid.

              Tänkbara funktioner för bottensubstrat:
              1. estetiskt - men har man metylenblått i så är det ändå inte estetiskt, Dessutom blir sanden, om man har sand, blå!
              2. trygghet för fiskarna - istället för vit frigolit. Men fiskyngel som inte simmar fritt bryr sig knappast.
              3. hem för bakterier. Inte betydelselöst, men hinner inte göra så stor nytta på en vecka som det är fråga om.
              4. gömställe. Om man har löv, stenar, torv eller slam. Samma som 2.

              Sedan kommer jag inte på fler funktioner...

              ***

              För övrigt

              Den bästa grundkursen i odling är fortfarander Helmut Pinters bok "Odling av akvariefisk". När det gäller urval av arter och vetenskapliga namn är den gravt föråldrad. Även när det gäller teknik har det hänt en del. Jag delar dessutom inte Helmuts "kliniska" attityd till odling och bakterier. Men när det gäller allmänna handlaget, foder och allmänna tips är det fortfarande en guldgruva.

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Varför vill man kläcka på detta sätt?
                Personligen tycker jag att du ska låta dina scalarer sköta detta.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av rsoderberg
                  Varför vill man kläcka på detta sätt?
                  Personligen tycker jag att du ska låta dina scalarer sköta detta.
                  När det gäller vanlig scalare som man kan gå till vilken butik som helst och köpa så är det väl så. Det är ju mycket roligare när dom sköter om allt själva.

                  Har man någon ovanlig fisk där det inte går att få tag i nya så kan det vara enda möjligheten att behålla arten i landet.

                  För övrigt tror jag inte att man "förstör" fisken genetiskt genom att dra upp kullar artificiellt. Jag gissar att 95% av t ex scalare i handeln är artificiellt uppdragna. Jag har inte haft särskilt stora problem att få "vanlig scalare" att vårda (OK det statistiska materialet är ganska litet). Problemen har varit större när det har varit yngel av vildfångade inblandat. Om dom vårdar eller inte verkar bero på andra faktorer än om föräldradjuren vårdades när dom var små.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av rsoderberg
                    Varför vill man kläcka på detta sätt?
                    Personligen tycker jag att du ska låta dina scalarer sköta detta.

                    för att jag vill få fram en eller två kullar med lite högre överlevnadsprocent. inte fler.

                    det är frågan om mina VF spetsnosar. de vårdar ganska bra, blir oftast
                    frisimmande. men mellan romläggning och frisimmande så försvinner
                    kanske 50-60% av rommen/larverna ner i föräldrarnas magar.

                    ergo, vill försöka få fram fler frisimmande yngel, en eller två ggr.

                    har nämligen fått ett bud från en butik som säger att de kan betala
                    en viss summa per fisk. men de vill isf ha en viss mängd, och jag
                    får inte ihop den mängden med föräldrarnas ätande av rom.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Då blir jag nyfiken om du har problem med möglande rom? Det har aldrig hänt mig att de bara har ätit upp delar av rommen utan anledning, det har varit allt eller inget. Om du får möglig rom så kan du lösa det med en sänkning av PH eller använda fungistop.

                      Kommentar

                      • Vandal
                        • January 2006
                        • 1655

                        #12
                        sug upp ynglen med en hävert (dock ingen 3/4" slang) och dra upp dem separat, har funkat för mig med både mellanamerikaner, afrikaner och sýdamerikaner... se till att ha en god tillgång på nykläckt artemia...

                        oftast har jag haft dem i ett akvarium med vatten från lekakvariet, utan bottenmaterial, när de sen blir frisimmande och ökar i size blir de bara enklare och enklare att dra upp i storlek... även om det känns som det tar lång tid så är det kul att se dem växa...
                        over and out /Petter
                        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av rsoderberg
                          Då blir jag nyfiken om du har problem med möglande rom? Det har aldrig hänt mig att de bara har ätit upp delar av rommen utan anledning, det har varit allt eller inget. Om du får möglig rom så kan du lösa det med en sänkning av PH eller använda fungistop.
                          njau, inga större problem med mögelrom.
                          ett och annat rom blir vitt. de kosntiga är att föräldrarna tuggar
                          i sig det mögliga rommet + några riktiga korn som sitter runt det
                          mögliga. men inte så många iaf.

                          den stora förlusten kommer när svansarna börjar vifta ur kornen.
                          då tyggar de i sig mycket.

                          de kan väl inte låta bli.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • rsoderberg
                            • February 2007
                            • 954

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            njau, inga större problem med mögelrom.
                            ett och annat rom blir vitt. de kosntiga är att föräldrarna tuggar
                            i sig det mögliga rommet + några riktiga korn som sitter runt det
                            mögliga. men inte så många iaf.

                            den stora förlusten kommer när svansarna börjar vifta ur kornen.
                            då tyggar de i sig mycket.

                            de kan väl inte låta bli.
                            Min erfarenhet är att har man klarat rommen så har det aldrig varit något problem. Har det hänt många ggr?

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av rsoderberg
                              Min erfarenhet är att har man klarat rommen så har det aldrig varit något problem. Har det hänt många ggr?

                              varenda gång.

                              de första 5-6 lekarna slutade i magarna redan dagen efter läggning.

                              sedan gick det bättre och bättre.

                              men inte helt ut om man säger så. verkar som om de inte kommer över
                              nästa hinder....dvs sprattlande larver....

                              då försvinner mycket.

                              av kanske 250 korn på bladet så brukar det sluta med 20-25 frisimmande
                              sedan trillar de av pinnen med jämna mellanrum, brukar bli kanske 2-3 st som är lönt att dra upp.

                              hade en gång 20 st som överlevde hela resan, de skänktes bort.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...