Hopplöst läge att odla Scalarer i detta kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Hopplöst läge att odla Scalarer i detta kar?

    Hej.

    Jag har ett 222Liters kar med 8st Scalarer i vuxen storlek, ett av paren är väldigt lättlekt och är nu inne på 3dje romläggningen på kort tid.
    Tidigare har de vaktat och jagat bort allt och alla och verkar vara "bra föräldrar"

    Jag tror att paret skulle kunna vårda och föda upp yngel om de bara fick lugn och ro, just nu har de lekt på dumt ställe i akvariet och kommer nog aldrig kunna försvara ev yngel mot resten av scalarerna.

    Hur ska jag göra?

    Är föräldrarna så tuffa att de verkligen orkar och kan hålla ev yngel i säkerhet om de väl kläcks i mitt 222Liters eller ska jag flytta dem till eget akvarium?
    Övrig fisk i nuvarande akvarium är bottenlevande arter så det är övriga 6 scalarer och pumparna som utgör hotet mot rom/yngel.

    Just nu har jag bara 60Liters akvarium att stoppa dem i och har inte plats för fler större akvarium.

    Det skulle verkligen vara kul att låta de gå ensamma och se hur de klarar det men samtidigt kan det väl vara ett hot för deras lek att gå från 222L till 60L? Eller tror ni att de accepterar detta och fortsätter leka?

    Har ni odlat i så små akvarier?

    mvh / Martin

  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    hade jag varit som du så hade jag tagit väck de 6 som inte leker. Iaf 4 av dom.
    Det är på tok för många skalarer med 8´st i ett 222 liters.

    60 liters är inte alls att rekommendera, visst, de kanske fortsätter att leka,
    men de kommer inte att trivas.....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      hade jag varit som du så hade jag tagit väck de 6 som inte leker. Iaf 4 av dom.
      Det är på tok för många skalarer med 8´st i ett 222 liters.

      60 liters är inte alls att rekommendera, visst, de kanske fortsätter att leka,
      men de kommer inte att trivas.....
      Jo det är faktiskt ett alternativ som jag tänkt på, att ha det paret ensamt i akvariet men då får det till följd att akvariet kommer se tomt ut med enbart 2 fiskar utöver bottenfiskarna.

      Vad skulle man kunna tänka sig att utöka med istället för scalarerna som låter det kvarvarande paret vara i fred men inte lever på botten?
      Scalareyngel om det går bra då
      Tetrastim? låter de bli yngel och överlever med scalarerna ?

      Att det skulle vara på tok för mycket med 8st scalarer är nog lite överdrift. När de inte vaktar revir under lek så är de mycket sociala och umgås alla tillsammans fritt i hela akvariet. De är 10cm stora och det ser lite tomt ut i karet redan nu.

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        Ursprungligen postat av Martin85
        Att det skulle vara på tok för mycket med 8st scalarer är nog lite överdrift. När de inte vaktar revir under lek så är de mycket sociala och umgås alla tillsammans fritt i hela akvariet. De är 10cm stora och det ser lite tomt ut i karet redan nu.

        Jag har ett 180-liters där det samsas 10 stycken skalarer + 4 Fjärilsciklider + 4-5 corodoras + 2 ancistrus. Akvariet är ganska högt och smalt. Mycket växtlighet i form av polysperma och några stora svärdplantor.

        Det fungerar mycket bra. Inga revirstrider att tala om. Självklart ingen miljö för lek - men - de trivs och växer.

        (då är dessutom mina skalar rätt stora)
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        Arbetssätt...