Har precis köpt mina drömfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Har precis köpt mina drömfiskar!

    Köpte discus för en vecka sedan och var lite orolig över att alla klassar dessa som väldigt svåra. Detta nedan vet jag dock om mina:

    - Kommer från Stendker
    - 8cm långa, kropp som snusdosor
    - Föräldrarna till dessa är de snyggaste discusarna jag sett
    - De kostade bara 100:- styck
    - Alla käkade 5 minuter efter flytten. (övergången mellan mitt och odlarens vatten skedde på 10 minuter)
    - De har gått med vårdande föräldrar
    - Mätte pH hos färäldrarna och de leker i pH på 7.4
    - De är matvrak och äter nu flingfoder



    Etc, etc. Inget verkar stämma med myten om dessa fiskar och hur de ska hållas. Kan det verka så här innan det bara "smäller till" eller kan vissa ex vara så enkla? Hade köpt discus för 10 år sedan om jag visste hur de skulle vara.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    #2
    F*n vad billiga diskusar köpte du dem i affär eller var ? MVH Simon

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Läckert akvarium! Grattis till fina och billiga fiskar med bra förutsättningar!
      / Marcus

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Hittade dem på blocket i Hässelby/Stockholm. Tror dock de i denna storlek inte var till salu egentligen. De som är lite större ska kosta 150:- och det är vad som stod i anonnsen. De hade fiskar från 2 obesläktade föräldrapar vilket är en fördel

        Kul om någon tycker akvariet är fint Jobbar just nu bara på att få igång en balans så jag kan stoppa ner lite roligare växter. Så det ska INTE se ut så här i fortsättningen
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Ser fina ut

          Jo det finns nog ingen fisk med ett så mytomspunnet rykte som Discus.
          För att det är en stabil fisk o med lite förutsättningar matglad, färggrann, lättlekt och social fisk.

          Men (låter lite som juryn i Lets Dance) vill man ha upp storleken på ungfisk så tärvas det en del arbete med att hålla vattnet ok.
          Magnus Berne har skrivit en gammal bok som är kanon, Även Dick Au`s Back to nature - Discus är lättläst och är jätte bra i ämnet. Ditt Bibliotek har dessa böckerna att låna ut.

          Har man läst på lite så är Discus en av de lättaste o mest intressant akvarieinnevånare man kan ha, så lycka till med ditt finfina inköp
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #6
            Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.


            En bit ner på sidan har du mina Discus.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vad är det för sort? Ser fint ut och mata på bra så växer de snart till sig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Garanterat kommer jag att försöka hålla vattnet fint men 1/3 per vecka får räcka. Kan ändå inte hålla upp emot 30C pga växterna.

                Nu kanske många spottar och svär men trivs de utan att bli jättestora så blir jag bara glad. Hade 2-åriga scalarer nyss som var ganska små. Det lekte och tog hand om ungarna så det verkade trivas. Någon som vet om discus alltid brukar bli 20cm i naturen eller om det är ett akvariefenomen där många matar 10ggr/dag? Mata f.t 3ggr (ganska måttliga portioner) som kompromiss då det förstör med än hjälper om vattenkvaliten skulle gå ner

                Sorten på mina är Red Scribbel
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Är förutsättningarna dom rätta så blir de så stora även vid matning 3 ggr per dag, det tar lite längre tid bara.
                  Dina Red Scribbelt är kanonfina. Har själv några syskon till dessa hemma Och även om Anjo inte vet det så åkte även några av dessa Red scribbelt i hans nya bil till Halmstad.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Tur att jag inte visste det, då skulle jag krävt lite pant på dem!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Är oxhjärta lika illa som det låter eller är det något man bör kika på om man har discus? Hörde nyligen att man tom bör mata med oxhjärta. Känns fel som fiskmat tycker jag....

                      Måste tillägga igen att jag INTE har 30C i mitt akvarium vilket jag gissar behövs om de ska kunna smälta dessa mättade fetter.
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #12
                        Ursprungligen postat av sme_h
                        Är oxhjärta lika illa som det låter eller är det något man bör kika på om man har discus? Hörde nyligen att man tom bör mata med oxhjärta. Känns fel som fiskmat tycker jag....

                        Måste tillägga igen att jag INTE har 30C i mitt akvarium vilket jag gissar behövs om de ska kunna smälta dessa mättade fetter.
                        känns fel tycker iaf jag:P

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Har du inrett kar eller inte har så brått med att få upp dem i lekstorlek så kan du lungt köra med annat foder.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • LN
                            • November 2004
                            • 1478

                            #14
                            D-50 flingfoder, NLS, räkmix med mycke vitfisk och mysis är bra foder om du inte vill höja tempen till 30`C och köra med oxhjärta.
                            Larry
                            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                            Kommentar

                            Arbetssätt...