Hur skaffar man ett scalarepar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Hur skaffar man ett scalarepar?

    Jag planerar att i framtiden ha scalarer.

    Jag har hört från flera håll att man ska skaffa en grupp och låta dem para ut sig, för att sedan behålla ett par.

    Men vad gör man då med resten?
    Hur många par kan man ha i ett typ 300 l akvarium, mer än ett?

    I de flesta djuraffärer är de ju ganska små, dessutom är det väll svårt att se skillnad på könen på unga scalarer?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Hålla ögonen öppna på annons om skalar par säljes tex. Men det bästa är att skaffa en grupp om 4-6st som man låter para ut. Om du tänkt odla så är kasnke ett sällskaps akvarium inget att rekomendera. En lek kub på tex 50*50*50 är ett vettigt lek akvarium. 300l kan du ha fler skalarer i. MEN ibland så fungerar det med endast ett lekpar då de kan vara grymma mot de andra.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Synd på avståndet till uppsala för mitt vårdande par peru F1 skulle ha legat under skänkes här på zoopet om jag (icke gold member) hade fått lagt ut en annons...
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #4
        Ja, jag har funderat på att kanske köpa ett vuxet par av någon.
        Det är inte riktigt aktuellt ännu, eftersom jag inte har något bra kar.
        Sedan hade kag inte tänkt att odla.

        Vad jag tänkte på var ju att de finns i alla butiker, men då är de ju små och går i grupp.
        Hur gör man då?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det bästa är som sagt att skaffa ca 6 ungfiskar, och låta dem para ut själv, dels på grund av svårigheten att se könsskillnad (särskilt när de är små), och för att schansen att få ett bra par som kommer överens ökar.

          De flesta affärer tar nog gärna tillbaka de överflödiga.

          Jag hade två par i ett 375-liters en gång, och det gick nätt och jämnt, de lekte i varsin ände av akvariet, och det var nog på gränsen att de var tillräckligt långt ifrån varandra. Vill man försöka få yngel att klara sig, bör man nog inte ha mer än ett par, och överflödiga scalarer kan nog störa paret när de leker.
          Senast redigerad av Shepard; 18 May 2008, 23:54.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...