Söker apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke
    • March 2002
    • 79

    Söker apistogramma

    Hej!
    Jag skulle vilja veta om någon känner till en fin och ovanlig apistogramma. Jag ska nämligen starta en odling av dessa och det skulle vara roligt med en sällsynt art.
    Vore tacksam för svar m.v.h Henke

    Henrik Falk
    Henrik Falk
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    #2
    Tjena,
    Jag skulle nog säga att de flesta apistogrammorna är ganska ovanliga förutom a. agassizii och a. cacatuoides. Några Affärer med bra utbud av apistogrammor är Akvarieleasing och Akvarielagret i Stockholm och Åleds akvarium utanför Halmstad. De har ofta stort utbud av apistogrammor.

    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson

    Kommentar

    • Henke
      • March 2002
      • 79

      #3
      Hej!
      Finns det ingen sort utöver det ovanliga? Jag skulle nämligen vilja ha en som skulle vara ganska dyr så man kan få lite för ynglen om man lyckas odla dom.

      Tacksam för svar: Henke

      Henrik Falk
      Henrik Falk

      Kommentar

      • Martin Persson
        • January 2002
        • 120

        #4
        Sist jag var på akvarieleasing (för någon månad sen) hade dom a. elisabeth som inte är så vanlig. Dom såldes för ca 600 kr paret. Annars brukar de flesta arterna ligga strax under 200 kr paret.

        Mvh
        Martin Persson
        Mvh
        Martin Persson

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej Henke,
          Det är många som missuppfattar detta med att man absolut måste odla en dyr fisk för att det skall ge pengar.
          Priset på en fisk betäms ofta efter två faktorer beroende av om de är VF eller odlade.
          För vildfångade bestäms priset ofta efter hur vanlig den är i naturen och efter hur krångligt (t.ex. stora avstånd med långa transporter) det är att plocka upp den.
          För odlade bestäms priset av hur lätt det är att odla den - en lättodlad fisk är billig, en svårodlad dyr. Att den är svårodlad kan innebära mycket, t.ex. att de är svårlekta och kräver en speciell miljö, de leker sällan, de ger få yngel, ynglen växer väldigt långsamt.

          Så köper du en dyr odlad fisk så innebär det också att du inte kommer att få många yngel att sälja.
          Köper du en dyr VF så innebär inte det automatiskt att man får mycket för ynglen, det krävs också att det är en snygg och säljande fisk och den skall dessutom vara snygg redan som yngel.

          Faktum är ju att de odlare som det går bäst för är faktiskt de som odlar vanlig s.k. Svensson fisk.
          Detta tycker inte jag skall hindra dig från att ge dig på lite ovanligare arter om du har kunskapen, men då inte för pengarnas skull, utan för utmaningen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...