Mörk Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    Mörk Diskus

    Har haft våra Diskus några veckor nu och inte haft några problem alls förrän nu. Helt plötsligt har 1 av våra 6 Diskus blivit nästan svart i färgen och vägrar äta. Vet att jag läst att det betyder att de inte trives eller inte mår bra men frågan är vad vi skall göra?
    De andra 5 och våra malar ser ut att må hur bra som helst, vattenvärdena är bra och ph ligger ca 7.5. har provat med ett stort vattenbyte för att vara på säkra sidan men det ser inte ut att ha hjälpt.

    Några ideer vad vi skall göra nu?
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En sak som jag skulle gjort i dina kläder är att utöka stimmet med lite fler diskus för att motverka mobbing, och för att även i 2:a hand även motverka sjukdomar som tryggheten i ett stim ger.
    Vad din fisk drabbats av är antagligen parasiter av något slag, men kolla in här: http://www.bldiscus.com/content/se_s...page=diagnoser så kanske du hittar vad du söker.
    Vad har du för temp i karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Stimmet skall utökas men vi har inte råd att köpa alla på en gång, förutsatt att det inte kommer några oväntade utgifter skall de bli fler nu vid löningen. Vi har ca 30 grader i karet (29.8 sist jag mätte med digital termometer).
      Har inte sett några tendenser till mobbning ännu i alla fall men jag är väl medveten om risken och kommer som sagt att utöka stimmet så fort jag bara kan.

      Edit* Har läst sidan du länkade till nu (kanonbra!) och det som verkade mest troligt är just mobbning även om jag inte sett det. Ska försöka smyga på de små rackarna och se om jag kan få mer klarhet.
      Senast redigerad av Danne och Anzo; 13 May 2008, 06:35.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Fodret Diskus D-50Plus började jag använda efter att mina diskusar mörknade i färgerna.
        Nu har jag inga sådana problem.
        Innan så medicinerade jag friskt för jag trodde det var någon sjukdom men efter konsultation så fram gick det att det var mineral och vitamin brist.

        Innan så matade jag med vitakraft premium foder och frystfoder.
        Finns andra bra foder från tropical där det även framgår att de är mot mörknande av diskus.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kolla även upp hur skiten ser ut då man kan ge en ganska bra diagnos på detta.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Danne och Anzo
            • May 2007
            • 509

            #6
            Skiten ser rätt normal ut. Hård, mörk, inga jättelånga trådar eller uppenbart degig konsistens.
            Kan ju prova med ett annat foder får vi se. F.n matar vi med enbart oxhjärta så lite variation är ju bara bra i alla fall.
            600 Liters Malawi
            129 Liter Saltvatten

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Äter den dåligt kan du testa med röda mygg för att få igång den, annars är jag inte mycket för just det fodret till diskus.
              Artemia kör jag ganska hårt med till mina diskus, tillsammans med oxhjärta och lite andra sorters frysfoder samt levande foder nu på våren.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                #8
                Verkar som den repat sig lite nu när jag kom hem, den är betydligt mer normal i färgerna än den var igår så vi får väl se hur det går i fortsättningen. Kommer i alla fall att åka in köpa lite annat foder att variera med (och kanske spana lite vad det blir för nya kompisar vid lön :P).
                Senast redigerad av Danne och Anzo; 13 May 2008, 15:03.
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                Arbetssätt...