Skalarer - till lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Skalarer - till lek

    -Lika bra jag skriver en ny tråd om mitt skalare-par. De placerades i ett 100-literskar med lite lämpliga växter. Det tog ett par dagar så hade de lagt rom. Tyvärr så var rommen borta efter tre dagar. Nu har det gått ytterligare en vecka om inget mer har hänt. Skall vänta några dagar till. Om inget händer skall jag göra extra vattenbyte och möblera om lite. Kanske det kan få igång "känslorna" igen
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det brukar annars vara svårt att få dem sluta leka.
    Prova att sänka vattennivån lite ett par dagar för att sedan fylla på med lite kallare vatten än vad du har i karet nu, så brukar det inte dröja så länge innan där är en ny romkaka.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Ursprungligen postat av Olof Loklint
      -Lika bra jag skriver en ny tråd om mitt skalare-par. De placerades i ett 100-literskar med lite lämpliga växter. Det tog ett par dagar så hade de lagt rom. Tyvärr så var rommen borta efter tre dagar. Nu har det gått ytterligare en vecka om inget mer har hänt. Skall vänta några dagar till. Om inget händer skall jag göra extra vattenbyte och möblera om lite. Kanske det kan få igång "känslorna" igen
      Mina leker med 2,5 veckas mellanrum. Än har det ju gått ganska kort tid sedan förra leken..
      De kommer snart att leka igen om allt är i sin ordning!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        - Tack för tipsen. Skall vänta lite innan jag gör en insats. Om inte annat kan jag roa mig med att gallra ut bland växterna. Det var väldigt vad växterna trivs i denna burk.

        (Detta par har lekt ett antal gånger tidigare i ett anna kar. Tänkte de skulle få vara för sig själva. Kul att få en kull yngel i alla fall som överlever.)
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          - En bild på burken som paret går i. Lägg märke till Polyspherman som växer så det knakar. Den där växten är lite lurig. I vissa burkar står den mest och ser ledsen ut. I andra växer den explosionsartat. Storleken på baljan är cirka 110 liter.

          Frågan är bara! Var e fiskarna
          Bifogade filer
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            - Idag, ännu en dag i skalarernas liv. De äter och frodas. Snart är det nog dax för ny lek. Måste bara rensa lite växter i burken. Som sagt var. Polyspherma är en trevlig växt - bara man har kontroll över den
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Man kanske skulle testa att smaka på den, så har man ordnat grilltillbehören för i sommar om den smakar gott.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Man kanske skulle testa att smaka på den, så har man ordnat grilltillbehören för i sommar om den smakar gott.
                -Hm! Varför inte! Kan vara en höjdare. Måste banne mig prova...
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då kan du meddela mig hur det gick så slipper jag testa....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Du råkar inte veta vad det är för märke på det akvariet? Det ser precis ut som mitt MobyDick (fogar, lister, proportioner) men mitt är bara 20 liter.. Skulle vilja ha tag i ett större i samma stil nämligen. Det ser högt ut i förhållande till längden och bredden och det gillar jag!

                    Fiskarna ja.. Var ÄR dom?
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dysnomia
                      Du råkar inte veta vad det är för märke på det akvariet? Det ser precis ut som mitt MobyDick (fogar, lister, proportioner) men mitt är bara 20 liter.. Skulle vilja ha tag i ett större i samma stil nämligen. Det ser högt ut i förhållande till längden och bredden och det gillar jag!

                      Fiskarna ja.. Var ÄR dom?
                      - Skall kolla. Det är faktiskt "högt" i förhållande till längd och bredd. Återkommer i detta delikata ärende.
                      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Då kan du meddela mig hur det gick så slipper jag testa....
                        - Har provsmakat Polyspherma nu. Den smakar - hm - inte dumt alls. Vet inte riktigt vad jag skall jämföra med. Stensöta! Först smakar det inte alls...efter en liten stund kommer ett stänk av sötma...efter ytterligare ett tag lite kryddigt. Så sött och lite kryddigt smakar det.

                        Undrar om den är giftig?
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ät mer så kan du meddela sedan. Meddelar du inte så vet vi!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            Ursprungligen postat av Olof Loklint
                            - Skall kolla. Det är faktiskt "högt" i förhållande till längd och bredd. Återkommer i detta delikata ärende.
                            Najs! Återstår dock att se om man kan ha turen att med ett namn hitta ett liknande kar.. Men det underlättar iaf lite..
                            (Vill oxå ha det till mitt lekande skalarpar nämligen. En fördel om de kan gå där en längre tid utan att man får dåligt samvete..)
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • PlatyYngel
                              • January 2006
                              • 1105

                              #15
                              Mata mkt, gärna med fryst foder om du har, så dröjer det inte länge innan du har ny lek
                              / Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...