Yngel med Guldsöm - tokigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Yngel med Guldsöm - tokigt!

    Så har då guldsömsparet åter kommit dragandes med en kull yngel. Tror det är fjärde gången. Hade planerat att lyfta ur paret ur sällskapsakvariet och ge dem ett lekkar på 200 liter som står färdiginrett sedan några dagar. Nu fick jag ändra planerna lite.

    Fram med "sugen" och när de kom med sin yngelhög sög jag upp dem och dumpade ynglen i ett litet yngelkar. Som tur är har vi alltid ett eller två små yngelkar stående redo för oförutsedda avkommor.

    Ja ja! Frågan är om jag kan hålla dessa yngel vid liv. Mamma och pappa Guldsöm kommer flyttas över till det väntande lekkaret i alla fall under helgen.
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Har du tur så överlever ynglen, men just guldsöm är väl rätt så lättodlade så om du missar denna kull så kommer det ju fler schanser snart, speciellt i ett separat lekkar....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Har du tur så överlever ynglen, men just guldsöm är väl rätt så lättodlade så om du missar denna kull så kommer det ju fler schanser snart, speciellt i ett separat lekkar....
      - Har haft några guldsöm sedan de var 2-3cm. Det blev 1 hane + 2honor. Numera är hanen utvuxen men en rejält manlig puckel. Faktiskt riktigt vacker. Tanken var som sagt att de skulle få ett eget akvarium att rumstera om i vid "mogen" storlek.


      - Undrar dock om ynglena klarar av min burdusa omplacering. Vid senaste kontrollen var i alla fall alla ynglen fortfarande vid god hälsa
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Jag brukar suga upp både mina blå och guld yngel på så sätt.
        Mycket för att slippa arga föräldra djur.
        Eftersom aggresiviteten avtar snabbt när de inte har några yngel att försvara.

        Hur stora är yngelbaljorna?
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidcollector
          Jag brukar suga upp både mina blå och guld yngel på så sätt.
          Mycket för att slippa arga föräldra djur.
          Eftersom aggresiviteten avtar snabbt när de inte har några yngel att försvara.

          Hur stora är yngelbaljorna?
          - Denna första "akutbalja" är på 30 liter! Men de skall snart vidare till ett 200-liters.
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidcollector
            Jag brukar suga upp både mina blå och guld yngel på så sätt.
            Mycket för att slippa arga föräldra djur.
            Eftersom aggresiviteten avtar snabbt när de inte har några yngel att försvara.
            Det stämmer ju i de fall inte hanen riktar sin frustration gentemot honan pga det "misslyckade" resultatet... Inte helt ovanligt att just guldsömciklidhanar biter ihjäl sina honor efter att en lek strulat till sig/uteblivit.
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Det stämmer ju i de fall inte hanen riktar sin frustration gentemot honan pga det "misslyckade" resultatet... Inte helt ovanligt att just guldsömciklidhanar biter ihjäl sina honor efter att en lek strulat till sig/uteblivit.

              - Efter att jag sugit upp ynglen droppade jag ned lite goa räkor i burken. Det blev som vanligt ett himla liv. Hannen satte full fart och jagade de sjunkande räkorna. Det verkade som om han totalt glömde bort att ynglen försvunnit när han sedan simmade runt med välfylld buk
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #8
                - Ynglen lever och har det tydligen ganska bra. Matade dem genom att byta vatten. Tog ur vatten ur lekkaret och ersatte det med vatten från sällskapsakvariet. Alltid följer det med något "nyttigt" de kan äta. Det såg faktiskt ut som om de "letade" mat. Positivt!
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Gratis mat är aldrig fel
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #10
                    - På morgonen idag hittade jag alla ynglen ihopklumpade i ett hörn. Det kanske är lite väl mycket "drag" i burken. De försöker tydligen hitta en plats på botten där inte vattnet rör sig så mycket. Skall prova att byta till en mindre pump som bara rör om ytvattnet.
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

                      #11
                      - Bytte till en mindre pump. Nu är det inte samma virvlande på botten. Det tog en stund så började de små liven att sprida ut sig. Ser ut som om de aktivt simmar och letar föda. Inte dumt alls.
                      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #12
                        - En bild på den burk som skall hysa Guldsömsparet eller ynglen. Ca 200 liter. Burken har snart stått i fjorton dagar med växter. Har lånat lite filtermaterial från andra burkar för att få igång en bra bakteriekultur.
                        Bifogade filer
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • A C-son
                          • December 2007
                          • 537

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olof Loklint
                          Ser ut som om de aktivt simmar och letar föda. Inte dumt alls.
                          Har du inte tänkt att ge dem ngn föda då?
                          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #14
                            - För övrigt kan det noteras att ynglena gillade mitt byte av pump. Nu är de minsann utspridda över hela botten. Ivrigt letande efter något att äta. Ser ut att vara mellan 150 - 200 yngel.

                            Skall byta lite vatten igen så de får lite mer näring.
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #15
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Har du inte tänkt att ge dem ngn föda då?

                              - Ha! Du hann före! Just nu, de första dagarna, matar jag genom att tanka över vatten från sällskapsavkariet. Från och med imorgon tänker jag hitta något annat att ge dem. Har lite burkar stående. Har även saker liggande i frysen. Måste inventera lite.

                              Du kanske har något tips på bra näring till dessa små krabater!
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...