Hjälp, hjälp, hjälp! Pappa skalar äter sina barn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malla78v
    • September 2007
    • 22

    Hjälp, hjälp, hjälp! Pappa skalar äter sina barn.

    Mina skalarbarn är idag 15 dagar. Pappa skalar har ätit säkert 10!!!!! Bara idag. Varför???? Barnen är ca 6-7 mm långa och de har gått med båda föräldrarna hela tiden. Hur kan det komma sej att pappan äter sina barn just nu??? Han har vakat över dom som en hök alla andra dagar. Han plockar en efter en hela tiden.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är du säker på att han inte spottar ut dem igen? De hämtar nämligen yngel som kommit ifrån de andra, och spottar tillbaka i yngelstimmet.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • malla78v
      • September 2007
      • 22

      #3
      Han äter dom!!! Det var 37 st i föemiddags, nu är det 21!!!!!! Jag har kollat flera minuter på han och mamman är helt galen på honom oxå!!! Alla barn simmar i en klunga och pappan är där och kollar in dom först, sen ser det ut som att han väljer ut en, spänner upp ryggfenan och bara tar den. Och än så länge har han inte spottat ut alla han har tagit... J*vla fisk!!!!!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nå´nting kanske stör honom, andra fiskar kanske, eller så kommer de inte riktigt överens, hanen och honan. Jag hade ett par som kom bra överens, och var bra yngelvårdare. När honan dog, köpte jag en ny, och de brydde sig först inte om varandra, men lekte efter ett tag ändå. Ynglen blev nästan frisimmande, då gav sig honan på hanen, och trasade till honom, och ynglen försvann.
        Senast redigerad av Shepard; 09 May 2008, 21:09.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Kvalificerad gissning: 37 är för få. Han "vill" bli av med dem och få en kull som är värt besväret att föda upp. Fenomenet kallas filial kannibalism. Det kostar mer för honan att producera en ny kull än för hanen därför är tröskeln (i form av antal yngel) lägre för hanen (dvs. han börjar vid en större kullstorlek) än för honan.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag hade också det i tankarna, att ynglen kanske är för få, och kanske är det för många hot runt omkring, så att de så att säga "trycker på cancel" och börjar om på nytt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • malla78v
              • September 2007
              • 22

              #7
              Mamman är som sagt jätte arg på honom, vilket jag inte klandrar henne för. Men nu har han lugnat ner sej lite... Han tog ett yngel nyss och spottade ut det igen. Hade hoppats på att de övrigt 20 skulle komma efter, men dessa får man väl suga upp som bajs o morgon antar jag! Ja, ja, bättre lycka nästa omgång!!! Tack så mycket för era kloka svar!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Kan man inte då plocka upp ynglen och föda upp dem separat eller de mister yngelvården då??
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • malla78v
                  • September 2007
                  • 22

                  #9
                  Jag vill inte göra så eftersom jag vill att de ska klara det själv. Jag blir så ledsen så jag börjar nästan gråta snart! Jag hade nog inte brytt mej om föräldrarna hade ätit upp dom som ägg och inte fattat bättre. Men då de har varit så himla duktig så blir jag bara så j*vla irriterad på han... Snacka om I-lands problem då man stör sej på sin fina akvariefisk...
                  Sist de hade en kull så åt mina 11 svarta neontetror upp dom, men då de la ägg nu sist så gav jag bort dom tetrorna. Jag tycker mej ana att de börjar putsa blad igen så det är kanske som "Micke_A" och "Ola Svensson" skrev, att pappan tycker det är lönlöst.

                  Kommentar

                  • A C-son
                    • December 2007
                    • 537

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Jag hade också det i tankarna, att ynglen kanske är för få, och kanske är det för många hot runt omkring, så att de så att säga "trycker på cancel" och börjar om på nytt.
                    Tänkbart men är det inte rätt märkligt isf att enstaka yngel äts upp pö om pö av den orsaken. Jag har många ggr under årens lopp bevittnat att ett flertal ciklidarter "ger upp" men när de väl bestämt sig så kollapsar allt och då går det ju väldigt fort...

                    Det brukar i regel vara andra medinnevånare som lägger sig i när de minskar lite i taget, i andra fall att ynglen råkar vallas i närheten av ett filterinsug.
                    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                    Kommentar

                    • malla78v
                      • September 2007
                      • 22

                      #11
                      Det verkar som att han antingen är proppmätt eller inser att han gör fel.?.?.? Nu putsar båda föräldrarna bladen och barnaskaran ligger stadigt på 17... Ska inte föräldrarna lägga nya ägg som barnen ska kunna äta av??? Jag har för mej att jag läst det på nå´t smart ställe. Om det är sant har jag ingen aning om. Angående filter så har jag inte på mitt stora filter utan en luftpump med en stor "tvättsvamp" som den sitter i. Så inga barn har förvunnit in i pumpen denna gång...
                      Det är väl bara att vänta och se om det tar sej.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Nej, att de skulle lägga ägg åt ynglen att äta, är nog inte så troligt. Däremot så är de nog i tagen att leka igen, kanske på grund av det som sagts, att de vill börja på nytt, för att de känner att de gamla ynglen är "förlorade". Så det kanske är en anledning att hanen äter ynglen.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • malla78v
                          • September 2007
                          • 22

                          #13
                          Ja... tyvärr så kanske det är så!!! Får hoppas att nå´n liten stackare kanske kan gömma sej i buskaget några veckor...

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ja, får hoppas att några klarar sig. Har själv ett par som är på gång nu. Har ett lekande discuspar också.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • malla78v
                              • September 2007
                              • 22

                              #15
                              Det måste vara kul. De är ju såå otroligt vackra!!! Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...