Fenskadad skalar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

Fenskadad skalar

Någon som vet om det är möjligt, eller ens lämpligt att klippa bort en del av ryggfenan som har en skada den är vit och vävnaden mellan strålarna har börjat lösas upp.
    tror inte på fenröta ingen annan fisk är drabbad.
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

Vänta någon vecka och se om det läker eller blir värre.

Mina stora skalarer har fått gott om skador när de bråkat med varandra; kluvna läppar, söndertrasade fenor, vita märken på ögonen mm... Efter någon vecka är det borta (och antagligen har något nytt kommit fram på något annat ställe). Fiskar har fantastiska läkförmågor.

Kommentar

• nallef
      • April 2008
      • 107

Tror också att det kan bero på en bitskada från början men det som oroar mig är att vävnaden liksom faller sönder i det vita lite lurviga området. Därför min undran om det går att med en vass sax klippa bort, eller om jag bara förvärrar skadan.

Kommentar

• ize
        • May 2004
        • 612

Du förvärrar skadan om du klipper i fenan!

Det vita lurviga är ett svampangrepp som fått fäste pga skadan. Det är fullt behandlingsbart utan kirurgiska ingrepp. Om du söker på svamp i forumet kommer du hitta massor av tips på mediciner och tillvägagångssätt
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• nallef
          • April 2008
          • 107

Vill inte använda medicin i karet kommer bara att förstöra filterbakterierna, salt är heller ingen lösning kommer att slå ut alla Corydoras i den mängden som det skulle krävas.
          Har inget litet akvarium som jag kan behandla i bara en petbox av plast och det tycker jag nog är för litet till en skalar.
          Men saxen får nog vara eftersom jag har blivit varnad. Finns det något annat att göra?

Kommentar

• ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

Hur stor är petboxen asså djupet ungefär?

Troligtvis så behöver din skalar bara ta ett bad med ektozon eller medicin.
            Låt skalaren gå där 2-3dagar bara.
            Så har du nog motat bort svampangreppet.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

Kommentar

• nallef
              • April 2008
              • 107

Petboxen är ungefär 12-15 L ca 20 cm hög. Tycker nog att den känns liten och låg.
              Vilken medicin tror du skulle vara lämpligast.

Kommentar

• eriahl
                • April 2004
                • 5681

Man kan klippa med vass sax om det är en bra bit som är kvar in mot kroppen. Bästa är iofs ett eget akvarium.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

Hur stor är skalaren?
                  jag skulle nog välja en medicin med ett brett verknings område.

Jag hade en av mina skalarer med fenskador o dessa såg ut som bomull i en 10liters hink med sera omnipur i 3dagar.
                  Allt enligt dosering.
                  Bytte hälften av vattnet varje dag och hade cirka 28grader i hinken.
                  Tog vatten från det akvariet fisken kom från vid byte.
                  Och den läkte ut fint.

Tillsätt gärna lite sera fishtamin både under medicinering och en vecka efter.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

Kommentar

• nallef
                    • April 2008
                    • 107

Tack för svaren!
                    Skalaren är ca 12cm hög.Bor i ett Juwel vission 260 L
                    Jag skall försöka fixa till ett karantänakvarie (kan vara bra att ha även senare)
                    Hur funkar det efter medicineringen behöver man vänja in fisken med sitt "gamla" akvarievatten?
                    Senast redigerad av nallef; 07 May 2008, 10:19.

Kommentar

• ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

nallef- hur gick det med karantänsakvariet och hur verkar fenorna nu på din skalar?
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

Kommentar

• nallef
                        • April 2008
                        • 107

Jotack jag tror att det går bra med min skalar. Behandlad separat med Omnipur i en aldeles för liten tank men det är ju inte för evigheter. Fenan ser bättre ut nu fortfarande vitt men inte gegigt/vitmögligt.
                        Skalaren är förmodligen en red back (heter det så) en rödaktig strimma på ryggen uppe vid ryggfenan i övrigt silver med svarta ränder.
                        Mvh nallef

Kommentar

Arbetssätt...