Hur stoppar man ett lekande Blå ciklidpar?? + en yngelfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

    Hur stoppar man ett lekande Blå ciklidpar?? + en yngelfråga

    mina blå ciklider lägger nya ägg så gott som varrje vecka.. jätte kul och nöjd i börrjan men nu vill jag ha lugn o ro i mitt akvarium.

    kan man göra något så dom slutar???
    + en fråga till... jag yngel kassar 4 av deras yngel och dom är nu ca 1 cm lånnga när ska dom få gå ur kassen och ner i akvariet?? och kommer förälldrana mobba ut dom som vilken fisk som hällst och kommer det funnka med förälldrar och barn i samma??

    Eld bukarna lyckades få framm lite ägg på en sten förra veckan men efter 3 dagar så var dom borta. misstänker starkt att det är mr Blå ciklid som vart framme.
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Ursprungligen postat av almost_jocke
    mina blå ciklider lägger nya ägg så gott som varrje vecka.. jätte kul och nöjd i börrjan men nu vill jag ha lugn o ro i mitt akvarium.

    kan man göra något så dom slutar???
    Sänk temperaturen. Har du värmare? Stäng av den!
    Ursprungligen postat av almost_jocke
    + en fråga till... jag yngel kassar 4 av deras yngel och dom är nu ca 1 cm lånnga när ska dom få gå ur kassen och ner i akvariet?? och kommer förälldrana mobba ut dom som vilken fisk som hällst och kommer det funnka med förälldrar och barn i samma??
    De blir snarare uppätna men annars ihjälmobbade. Blåciklider tar hand om ynglen upp till den storleken ungefär, men har de skiljts åt så tar de inte hand om dem. Inte heller om de leker igen.
    Ursprungligen postat av almost_jocke
    Eld bukarna lyckades få framm lite ägg på en sten förra veckan men efter 3 dagar så var dom borta. misstänker starkt att det är mr Blå ciklid som vart framme.
    Mycket möjligt men det finns andra fiskar som är bra mycket värre "äggtjuvar" t ex nattaktiva malar. Har du nattlampa?
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Sänk temperaturen är ett bra sätt att förhindra lek.

      1cm blåciklidsyngel blir nog uppätna om du inte har mycket växter och gömnställen där de vuxna inte kommer in.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      Arbetssätt...