nån som vet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kardon
    • December 2006
    • 67

    nån som vet?

    Jag köpte 2 enligt mig jätte fina skalarer idag.

    Någon som vet vad det är för skalarer?

    Han i affären sa att någon bytt in dom för att dom vuxit ur deras kar. och att dom va vildfångade altum. å äggläggande par.
    Bifogade filer
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Jätte fina men inga Altum tyvärr har du fått tag i,men redback kanske såg ut som??
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Mmm, altum är det inte, är de fullvuxna eller ungdjur?

      Menar de kan kanske vara sent utvecklade altum men det lutar åt redback eller någon av de vanliga skalar varianterna.
      Riktigt fin teckning har de och kraftigt markerande.
      Tyckte även att översta bilden antydde en brant panna.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • kardon
        • December 2006
        • 67

        #4
        är det pannan som avgör om det är altum?

        hur mäter man en skalar? dom här är 11-12 cm från fenspets till fenspets om man mäter på höjden. om ni förstår vad jag menar.

        Hur kommer det sig att altum ases vara "Finare"??

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av kardon
          är det pannan som avgör om det är altum?

          hur mäter man en skalar? dom här är 11-12 cm från fenspets till fenspets om man mäter på höjden. om ni förstår vad jag menar.

          Hur kommer det sig att altum ases vara "Finare"??
          Det är bland annat pannan som avgör om det är en Altum sen är det på många andra saker man ser det på,att Atum är "finare"är att den är större finare färger svårare att få tag på m.m det är därför priset trissas upp så mycket mer än dem Skalarerna som säljs.Sen är ett par stora Peru skalerer som har växt upp i ett Högt kar också fina eller Red-Back Skalarer
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Håller med Steen!
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • kardon
              • December 2006
              • 67

              #7
              Okej. tittade lite på artbeskrivningarna nu... Min har inte det tydliga vecket som Altum har i pannan... men den ser inte ut som redback heller, för dom har inget rött alls i sig. förutom lite i ögonen i så fall.. men den har inte heller samma huvudform som vanlig skalar.

              Det är ett fint par iaf. så jag är helnöjd!

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av kardon
                Okej. tittade lite på artbeskrivningarna nu... Min har inte det tydliga vecket som Altum har i pannan... men den ser inte ut som redback heller, för dom har inget rött alls i sig. förutom lite i ögonen i så fall.. men den har inte heller samma huvudform som vanlig skalar.

                Det är ett fint par iaf. så jag är helnöjd!
                Då räcker det tycker jag att du är helnöjd för det ska man varasen kan du upplysa butiken hur en äkta Altum ser ut tycker jag och sen hoppas jag att du inte betalade lika mycket som två äkta Altum skulle ha kostat
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • kardon
                  • December 2006
                  • 67

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Då räcker det tycker jag att du är helnöjd för det ska man varasen kan du upplysa butiken hur en äkta Altum ser ut tycker jag och sen hoppas jag att du inte betalade lika mycket som två äkta Altum skulle ha kostat

                  Vet inte vad Altum brukar kosta. men dom här fick jag båda för 100kr så de är typ vad vanliga skalarer brukar kosta här annars.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Det kan ju vara så kallade "Peru-altum" som inte är några altum, utan än så länge räknas som en variant av P. scalare.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Hade det varit äggläggande Altum så hade det varit en sensation. Jag har Altum hemma och du har vanlig scalare. Men att du är nöjd är det viktigaste, och firrarna ser mycket fina ut.

                      Kommentar

                      • kardon
                        • December 2006
                        • 67

                        #12
                        Jo, jag läste de på arbeskrivningen sen.

                        Tack för alla svar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...