Blåciklider - till lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #46
    - Tjoho! Nu stimmar det i akvariet. Jösses. Vilket jättegäng. Kul. Pappa blåciklid står mitt i molnet och kontrollräknar de små ser det ut som. Honan ligger i ett hörn och deppar.

    Både hanen och honan är angripna av vitaprick. Väljer att medicinera direkt i burken. Ynglen verkar inte ta skada av det.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Klinten; 13 May 2008, 15:44.
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #47
      - Men vilket elände! Honan dog idag av sviterna från Vitaprick. Och det är helt och hållet mitt eget fel. Det var tydligen för tufft att flyttas från ett 600-literskar till detta yngelkar på cirka 80 -100 liter. Trots att karet gått i cirka tio dagar med vatten och växter. Jag hade dessutom lånat filtermassa från annan pump samt blandat vattnet 50% nytt - 50% från annat akvarium.
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #48
        Synd att höra.
        Nu har du större anledning till att mata upp ett 20tal yngel och få dem att para ut sig.
        Hoppas du lyckas att rädda hanen.

        Tyvärr så har jag konstaterat att blåciklider ofta skapar ett livslångt förhållande.
        Jätte svårt att få en part från fungerande par att leka med en annan.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #49
          - Jahaha! Så har hanen gått till de sälla fiskmarkerna. Det var illa. Det började så bra. Slutade i katastrof.

          Vad jag förstår är orsaken till detta missöde att fiskarna inte "klarade" av att byta miljö. Trots att jag varit noga med förberedelser med lekakavariet blev de tydligen "stressade" av miljöombytet. (Inte för att det syntes från början)

          De såg pigga och glada ut - åt rejält - letade upp och putsade en sten - lade rommen och började fläkta.

          Det var på den tredje dagen efter romläggningen som jag "tyckte" att honan såg lite vissen ut.

          På femte dagen, efter äggläggningen, kunde jag visuellt konstatera vitaprick. Nu var ynglen frisimmande och honan döende.

          Provade att medicinera rakt ned i burken.

          Honan dog.

          Hanen klarade sig två dagar till.

          Dessutom "försvann" alla yngel. Om det var hanen som mumsade i sig eller om de helt enkelt dukade under pga av vitaprick har jag inte en aning om.

          Faktum är att lekförsöket med Blåciklider slutade i totalt fiasko!
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • dunderhake
            • April 2007
            • 51

            #50
            intressant, har samma problem med mina. skaffade blåciklider för ca en månad sedan.
            två stora och två lite mindre, det stora paret började leka nästan på en gång dom kom i karet.
            dag två la dom rom och fick till yngel, tyvärr blev dessa uppätna av mina blodtetror.
            i samma veva fick blåcikliderna vita pricksjukan, medicinerade men den ena dog.
            den överlevande tog sig snabbt en partner av dom mindre och nu har detta nya par yngel.

            frågan är om dessa än en gång får vita prick?
            är blåciklider känsliga för den sjukdomen?

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #51
              Förstår inte vad ni gör med era blåciklider.
              Jag har aldrig fått vitaprick på mina över huvudtaget.
              Blåciklider är inte mera känslig än andra fiskar som kan få vita prick.
              Men man bör nog inte flytta dem i onödan då man stressar dem.

              Inga av de yngel jag levererat till privatpersoner har fått vitaprick(nu är det bara fyrastycken som köpt) men de gjorde det i stora mängder 10st/köpare.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #52
                Ursprungligen postat av ciklidcollector
                Förstår inte vad ni gör med era blåciklider.
                Jag har aldrig fått vitaprick på mina över huvudtaget.
                Blåciklider är inte mera känslig än andra fiskar som kan få vita prick.
                Men man bör nog inte flytta dem i onödan då man stressar dem.

                Inga av de yngel jag levererat till privatpersoner har fått vitaprick(nu är det bara fyrastycken som köpt) men de gjorde det i stora mängder 10st/köpare.

                - Tror som sagt problemet var flytten till mindre akvarium.
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • dunderhake
                  • April 2007
                  • 51

                  #53
                  flyttade aldrig mina, därför ynglena blev uppäten.
                  är det stress nog för att utveckla vita prick?

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #54
                    Ursprungligen postat av dunderhake
                    flyttade aldrig mina, därför ynglena blev uppäten.
                    är det stress nog för att utveckla vita prick?
                    - Jag läste på annan plats att just Blåciklid är känsliga för flytt. Vet inte hur bra det stämmer. Men problemet med flytten var nog från stort till litet akvarium. Åt andra hållet funkar det nog bättre.
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

                      #55
                      - Akvariet står tomt efter olyckan med lekparet. Det skall få stå tills jag är säker på att vitaprick-eländet är borta. Sedan får jag se vad det blir. Kanske försöker få tag på ett nytt par. Hm. Ja ja! Det visar sig.
                      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                      Kommentar

                      Arbetssätt...