Vad stämmer egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Vad stämmer egentligen?

    Hej!

    Jag är väldigt sugen på att köpa två Fjärilsciklider, och då främst Gul fjärilsciklid. På zoopets artbeskrivning står det att Fjärilsciklid kan ha upp till 6.5 i ph, och Gul fjärilsciklid kan ha upp till 7.5 i ph. Stämmer det att den gula kan ha högre ph? Mitt ligger nämligen runt 7,5.

    Kommer butiken kunna se skillnad på hane o hona? Eller är det svårt? Skulle vilja ha en av varje om det funkar.
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Vad gäller ph så är det alltid viktigare med ett stabilt ph än ett absolut korrekt (om man inte är inne på odling, då vissa arter kräver ett visst ph)
    Men visst borde det vara lika för alla fjärilsciklider, det är ju samma art med oilka färg.
    Om butiken har kunnig personal och fiskarna inte är för unga så kan dom se skillnad på hona och hane, men det är inte så lätt för ett otränat öga, så det beror på av vem du köper.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är som så att den gula är en avelsform och är odlad i Asien i rätt högt pH.
      Den vanliga förekommer i handeln både vildfångad och odlad i högt pH. Så vet du med dig att den är uppdragen i lite högre pH (som den alltid är i Asien) så kan vanliga fjärilar utan problem också hållas vid 7,5.
      Annars som Maria-Sjöjungfru skriver är det primära med ett stabilt pH.

      Vad gäller könsbestämmning så hänger rätt mycket på hur stora de är - är det små exemplar är det attans så svårt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
        Vad gäller ph så är det alltid viktigare med ett stabilt ph än ett absolut korrekt (om man inte är inne på odling, då vissa arter kräver ett visst ph)
        Men visst borde det vara lika för alla fjärilsciklider, det är ju samma art med oilka färg.
        Om butiken har kunnig personal och fiskarna inte är för unga så kan dom se skillnad på hona och hane, men det är inte så lätt för ett otränat öga, så det beror på av vem du köper.
        Okej, vi får väl hoppas att de är tillräckligt kunniga!

        Vilken tror du är det rätta ph:t för en fjärilsciklid då? 6.5 och 7.5 känns som en ganska stor skillnad. Men visst är det viktigaste att det är stabilt!

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det är som så att den gula är en avelsform och är odlad i Asien i rätt högt pH.
          Den vanliga förekommer i handeln både vildfångad och odlad i högt pH. Så vet du med dig att den är uppdragen i lite högre pH (som den alltid är i Asien) så kan vanliga fjärilar utan problem också hållas vid 7,5.
          Annars som Maria-Sjöjungfru skriver är det primära med ett stabilt pH.

          Vad gäller könsbestämmning så hänger rätt mycket på hur stora de är - är det små exemplar är det attans så svårt.
          Tack så mycket! Bra svar! Nu har jag mer att gå på!

          Ännu två frågor:
          Tror ni att Fjärilsciklid skulle äta upp Guppy yngel som är ca 2-3 månader?
          Vilken sort är minst känslig, Fjäril eller Palettciklid?
          Senast redigerad av Charlottis; 25 April 2008, 21:17.

          Kommentar

          • miaz
            • March 2007
            • 171

            #6
            Skulle lätt säga Palettcikliden. Har själv ett ph på 7,5 och Paletterna leker och trivs men de Fjärilar vi haft har inte blivit gamla...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Håller med om att paletten är mindre känslig. Dock hör diskussion om denna art inte hemma i denna kategori.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Håller med om att paletten är mindre känslig. Dock hör diskussion om denna art inte hemma i denna kategori.
                Nej, jag ska inte disskutera mer om den, en snabb fråga om vilken bara. Tack för svaren!

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Tror ni att Fjärilsciklid skulle naffsa på Guppy?

                  Jag läste också att Gul fjärilsciklid skulle vara känsligare än den vanliga? Stämmer det?
                  Senast redigerad av Charlottis; 26 April 2008, 22:37.

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #10
                    Ursprungligen postat av Charlottis
                    Tror ni att Fjärilsciklid skulle naffsa på Guppy?

                    Jag läste också att Gul fjärilsciklid skulle vara känsligare än den vanliga? Stämmer det?
                    de kan nog nafsa i sig en och annan, men om du har ett välplanterat akvarie som är 100L+ så är det stor chans att guppyynglena överlever

                    de liksom tar en och annan som kommer precis framför nosen på dem, men de simmar inte och letar efter dem...

                    angående gul fjärilsciklid gäller väll vad som gäller för de flesta avelsformer: att de är i allmänhet känsligare.

                    vad som jag tror är viktigast när du köper fjärilar är att de ska se runda lite smått feta ut

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Albinfiskare
                      de kan nog nafsa i sig en och annan, men om du har ett välplanterat akvarie som är 100L+ så är det stor chans att guppyynglena överlever

                      de liksom tar en och annan som kommer precis framför nosen på dem, men de simmar inte och letar efter dem...

                      angående gul fjärilsciklid gäller väll vad som gäller för de flesta avelsformer: att de är i allmänhet känsligare.

                      vad som jag tror är viktigast när du köper fjärilar är att de ska se runda lite smått feta ut
                      Aha, då ska jag leta efter några riktigt välgödda och småfeta fjärilar i så fall Att de tar några yngel får jag väl leva med, ingen katastrof, men det är ingen risk att de naffsar på guppyhanens slöja eller så?

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        hade guppyyngel som klarade sig med borelli i ett 30 liters utan jättemånga växter
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • Ahlqvist
                          • January 2008
                          • 661

                          #13
                          Har svårt att tänka mig att fjärilarna ställer till med problem för dina guppies. Trevligare sällskapsfiskar får man leta efter!

                          "
                          So Long, and Thanks for All the Fish
                          "
                          Douglas Adams
                          Spana in NVSA's Webbsida!

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Observera att de kan bli agressiva vid lek som alla ciklider blir. Men annars är det nog lugnt
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • nesseman
                              • December 2007
                              • 362

                              #15
                              Ja har fjärilsciklider. å Ja lätt mina guppies gå med dom..Hade först tänkt mig att mina guppie yngel skulle få bli mat till fjärilarna men så blev inte fallet.Nä det blev som valigt en jäkla massa yngel, tror inte en enda strök med.
                              Det sluta med att ja fick flytta guppisarna för att orka hålla rent i akvariet,,
                              Så ja tror du kan va lugn med -guppisarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...