Är VF mer "nervösa" än odlade ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Är VF mer "nervösa" än odlade ?

    Hej !

    En liten observation jag har gjort, och undrar om det är likadant för andra.

    Har ett gäng med VF Spetsnos (Leopoldi) Scalarer i ett kar.
    Har även ett gäng med odlade, F125421XXX, slöjscalarer i andra kar.

    Jag tycker att VF Scalarerna är klart mer "nervösa" än de odlade.

    Nar jag går fram till karet med VF så sticker de direkt iväg in i skogen och trycker där i 5-10 minuter.

    När jag kommer fram till de odlade så går de först fram till rutan och kollar vad jag håller på med, snurrar runt och är allmänt nyfikna.

    Jag hade ett tag ett bra gäng med yngel från mina VF, kom upp till 2-3 cm innan jag gjorde mig av med dom. De betedde sig mer som de odlade, än sina föräldrar.

    Är det så att VF generellt sett är lite mer nervösa / rädda av naturen, än de odlade ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej det vill jag inte påstå att det skulle vara så generellt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      då är det med andra ord fel på mina fiskar.....kanske.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        då är det med andra ord fel på mina fiskar.....kanske.....
        Nej fel och fel. Det varierar mellan olika arter och det finns många skäl till
        att fiskar är skygga och stirriga. Det kan t.o.m. vara som så att fiskar som normalt sett alltid varit framme helt plötsligt får för sig att gömma sig. Vad som triggar igång det kan vara svårt att veta - kanske att något barn bankat på rutan rejält på rutan och skrämt upp dom.
        Så skuggheten är helt enkelt en skyddinstinkt och det är ju inte fel på dom för att dom har den

        Skyggheten brukar dock gå över om man
        1/ är snål med maten
        2/ också har fiskar i akvariet som alltid är framme (t.ex. så blir ett stort stim med tetror sällan skygga)
        3/ ha mycket fisk i akvariet (få fiskar blir ofta skygga)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          hmmm...nu blir jag lite fundersam....

          Mina VF har alltid varit lite "halvnervösa".
          jag har faktiskt provat med alla de tre "knep" som listas, dragit ner på maten, haft tetror, har just nu lite levandefödare, och har haft mycket fisk, nu mindre antal.

          men det verkar som att de är något halvnervösa/skygga av naturen....

          eller så gillar de helt enkelt inte "klampet" av fötter....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Dina spetsnosscalarer är ju faktiskt av en annan art än dina slöjscalarer. Bara det kan räcka som skäl till att dom skall bete sig olika.

            Sedan har jag sett skilnader mellan VF och odlat även inom art. Jag har VF dvärggurami just nu. Otroligt skygga djur som bara kommer fram om man matar OCH sitter absolut stilla. Detta oavsett medfiskar och akvariets storlek. Jag har flyttat dem flera gånger under det halvår jag haft dem. Liknar inte alls mina tidigare erfarenheter av dvärggurami. Jag har haft vildfångade fiskar av många andra arter, men har aldrig sett en sån utpräglad skillnad - om det nu verkligen beror på att dom är vildfångade, men jag har svårt att hitta någon annan förklaring.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Erik: hur säker är du på att dina VF dvärggurami verkligen är samma art som dina odlade dvärggurami då?

              Den enda art där jag märkt skillnad mellan VF och odlade fiskar, var mina segelfenstetror. De VF föräldradjuren var oerhört hemliga av sig, men deras ungar var som akvariefisk är mest, lallade omkring i hela akvariet.

              I övrigt har jag sett stor skillnad mellan arter, och stor skillnad mellan individer, men inte stor skillnad mellan VF och odlat.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Tycker inte heller VF nödvändigtvis behöver vara mer skygga/nervösa än odlade. Har ett par VF A. panduro och dom är inte precis skygga!
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Såg ett gäng VF spetsnos i Norrköping förrut och de var skitnervösa också.. Inte som någon annan scalare jag sett
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Erik: hur säker är du på att dina VF dvärggurami verkligen är samma art som dina odlade dvärggurami då?
                    Bra hypotes! Önskar jag hade medel att testa den.

                    Men ändå: Nej, även om det skulle finnas mer än en art så tror jag inte att bägge når akvariehobbyn på kommersiella vägar. Den indiska kommersen på akvariefisk går via Kolkata, och där är dvärgguramin allmän och naturligt förekommande. Typdjuren samlades troligen nära Kolkata, de tidiga akvarieimporterna som odlingsformerna antagligen är baserade på kommer därifrån, och därifrån sker exporterna idag. Fast jag måste erkänna att du har gjort mig lite osäker.

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Min flickvän hälsar att hon märker skillnad när hon fiskar fisk på jobbet (djuraffär). Man behöver inte titta på namnlappen för att se om något är VF, de är helt enkelt svårare att få tag på. Ett oregelbundet, snabbt flyktmönster.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...