Mindre Scalarer....eller fel på karet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Mindre Scalarer....eller fel på karet ?

    Hubba !

    Jag har ett gäng med Spetsnos Scalarer. Dvs leopoldiversionen.

    Jag ”fick” dom i höstas, och enligt uppgift skulle de då vara ungefär 6-8 månader, vilket innebär att de är nu något mer än 1 år, kanske snart 1,5 år.

    Jag har försökt studera deras tillväxt under den tiden jag har haft dom.
    De första månaderna så växte de så det knackade, runt årsskiftet så tyckte jag mig märka att de började avstanna i tillväxt.

    Nu är de kanske 10-11 cm från nos till stjärtfenans start, kanske 8-9 cm på höjden exklusive fenor. Och de växer inte mer.

    Och det är väl OK om det är som så att de inte skall bli större.

    Dock så tycker jag mig se att deras fenor är klart mindre än de vanliga scalarerna.

    Fenorna är kanske 20-30% mindre än den vanliga.

    Frågor:

    ð Är det som så att Leopoldis fenor är mindre än andra scalarers ?
    Och då tänker jag på den vanliga versionen + peruanen + red backs,
    inte Altum versionen.

    ð Eller är det så att de inte utvecklar sina fenor hos mig ?
    Vilket jag tycker skulle vara märkligt, de går trots allt i ett
    kar som är 55 cm högt.

    ð Om det nu är så att de faktiskt har fenor som är lite mindre än de
    versionerna, finns där kanske ett mindre behov av höjd i karet
    till spetsnosar ? Om ja, på ett ungefär hur högt då ? 50/45/40 cm ?

    *undrar*.......
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är inte säker, men har fattat det som att leopoldi inte får lika höga fenor som vanliga scalarer, och att de inte heller håller dem lika upprätt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Är inte säker, men har fattat det som att leopoldi inte får lika höga fenor som vanliga scalarer, och att de inte heller håller dem lika upprätt.

      det är helt klart så att de har en klar förkärlek att ha fenorna mer bakåtsträckta än andra scalarer, iaf har mina det.

      de spänner i princip bara ut fenorna under antingen lekperiod, eller
      när de gnabbas inom gruppen, eller med någon annan invånare i karet.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, de påminner om en korsning mellan scalare och flaggciklid, eller som man skulle kunna tänka sig att så´n skulle se ut.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          vilket då kommer tillbaka till en av mina ursprungsfrågor.

          behövs det lika höga kar till spetsnosar som till dom andra ?
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            nej.....jag funderar inte på att stoppa ner dom i mitt 61 liters 33cm höga kar....

            bara undrar ?
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Leopoldi blir ju mindre än vanliga scalarer vad jag vet och fått erfara.
              Hade en grupp på 10 vanliga och 10 leopoldis gående...alla var lika stora när jag köpte dem och var kläckte med endast en dags mellan rum...nu är de vanliga cirka 5cm större på alla håll och kanter.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                vilket skulle innebära att de bör kunna gå i kar som är kanske 5-10 cm lägre än "vanliga"
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Precis kensa!
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    så, om rekommendationen är 55-60 cm på vanliga, så kanske i runda slängar 45-50 cm borde vara ok för spetsnosar....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Borde vara så...o då gäller det vanliga leopoldis inte de med förlängda fenor...
                      Vet att det finns en hackordning hos de flesta fiskar...vilket gör att en hel grupp kan bli mindre bara för att man hade flera fiskar som är mera fammåt i ätandet i samma kar.
                      Samt att dessa även irreterar scalarerna och kanske till ock med jagar dem.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...