Tips på snäll fisk art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar.m
    • December 2007
    • 50

    #16
    Ursprungligen postat av sme_h
    Dessa är väl ändå bland de bråkigare fiskarna man kan finna oavsett världsdel?? Lite väl tuffa för att gå någon annanstans än i ett rent malawikar om någon nu skulle få för sig att blanda så pass friskt.
    Men nu är det inte tanken att det ska bli ett bland kar....
    mvh Oscar

    min zoonen sida
    http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Visserligen så har du skrivit i SA-ciklider men den första arten jag kom att tänka på är Pseudotropheus demasoni. De trivs bäst om de är många
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=104
      Ja som sagt - inlägget är lagt i amerika-kategorin. Så nöj er därför med att diskutera dessa fiskar i denna kategori.

      Annars tycker jag nog att de olika jordätarna är trevliga fiskar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Oscar.m
        • December 2007
        • 50

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja som sagt - inlägget är lagt i amerika-kategorin. Så nöj er därför med att diskutera dessa fiskar i denna kategori.

        Annars tycker jag nog att de olika jordätarna är trevliga fiskar.
        Jag har en likadan fråga i Afrika kategorin....
        Om ni känner för det så får ni gärna svara där oxå.
        jag är öppen för förslag
        mvh Oscar

        min zoonen sida
        http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #19
          ja jag tycker fortfarande diskus. dom e grymmt snälla fiskar.kan bli riktigt tama (matar mina ur handen). sen e dom ju stimmfiskar som unga såman kan ha många. jordätare e riktgt coola, och snälla. ingen som sagt flaggciklid? kurvciklid e snäll. skalarer e snälla och man kan ha många. annars e schakbrädesciklid roliga. sen finns brun och grön bågciklid.
          Diskus

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #20
            Ursprungligen postat av danneregner
            ja jag tycker fortfarande diskus. dom e grymmt snälla fiskar.kan bli riktigt tama (matar mina ur handen). sen e dom ju stimmfiskar som unga såman kan ha många. jordätare e riktgt coola, och snälla. ingen som sagt flaggciklid? kurvciklid e snäll. skalarer e snälla och man kan ha många. annars e schakbrädesciklid roliga. sen finns brun och grön bågciklid.
            nu gjorde du det hela mkt lättar för honom

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #21
              Ursprungligen postat av Oscar.m
              Men nu är det inte tanken att det ska bli ett bland kar....
              Nej det bär många emot inkl mig.....
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #22
                Bara så där i förbifarten...Laetacara Dorsigerus är väldigt snälla och lugna.
                Gräver ej, äter inte växterna, blir inte så stora...
                Annars finns ju apistogramma viejeta II eller machmasteri.

                Diskus kan nog vara ett annat alternativ men de kostar och de växer nog ur ditt kar så småningom....eftersom man börjar med mindre diskusar i grupp.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #23
                  Ursprungligen postat av firefox75
                  Bara så där i förbifarten...Laetacara Dorsigerus är väldigt snälla och lugna.
                  Gräver ej, äter inte växterna, blir inte så stora...
                  Annars finns ju apistogramma viejeta II eller machmasteri.

                  Diskus kan nog vara ett annat alternativ men de kostar och de växer nog ur ditt kar så småningom....eftersom man börjar med mindre diskusar i grupp.
                  säger man inte 40L per diskus? så en grupp på 6st borde väll kunna må gott i ett 310L, sen om någon av dem bildar par kan man ju sälja av de andra och spara paret,,, men jo det blir dyrt och kräver att man har koll på värden osv.

                  lr har jag helt fel? hoppas inte det då jag tänkte ha discus i mitt 240L kar efter sommaren..:S

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #24
                    6st kallar inte jag för grupp.
                    Då har jag ioförsig bra min egna definition av grupp som referens...
                    540liters med 17 diskus i. Då går de lite trångt...men jag lägger ner massa tid på filterrengöring, vattenbyten...
                    Byter dagligen cirka 10% av vattnet.

                    40*6=240l...när de lagt på sig cirka 1-2cm i omfång så är 240liter för litet...

                    Men visst det går att köra 6st i ett 310liter men då kommer de nog ändå växa ur det och att sälja av sina diskus och enbart behålla lekpar tycker jag låter lite synd.

                    Tycker nog inte direkt att diskus är en så kallad nybörjar fisk utan man ska nog försöka hålla sig till tåliga arter.

                    Vill man ha tåliga arter så är flaggciklid, nyckelhål, laetacara dorsierus, flavilabris, curviceps, zebraciklid, guldsöm, blåciklid, eldbuk mera passande.
                    cutteri eller spilurum är också alternativ samt elliotti.
                    Apistogramma familjen är mest färggranna men kräver lite mera av akvaristen.
                    Viejeta II, kakadua är några i den familjen som är riktigt snygga.

                    Sen finns ju hantelciklid men då har man tagit ett snäpp upp och likaså skalarer.

                    Jag brukar ha som rekommendation att välja blåciklid för ciklidens skull.
                    Laetacara Dorisgerus för att den går att ha en mängd av och att de inte rör vare sig inredning eller är aggro i sitt lekbeteende, sen går de ju ha med lite allt möjligt typ neontetra, rosentetra, barber...malar...Typ allt.
                    Mina 8par går med rosentetror och spenospmollys och några ancistrusmalar i ett 150liters...
                    varje par har lekt och de har då ett revir som är typ 10*10cm.
                    Bara man har tillräckligt med lekplatser och växter så funkar det...
                    Hade först 6 lekpar i ett 90liters med serpatetror 6st, 4st spenopsmollys, 3st ancistrus malar...
                    Aningens trångt men alla par lekte och lyckades dra upp sina yngel.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #25
                      Nyckelhål såklart! Finare snällare ciklid finns ju inte

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #26
                        kakaduor är verkligen fina och det händer lite med dom med

                        men jag tycker ändå att du skall tänka över diskus, det är kanske en utmaning men det är ju det som gör det kul att hålla diskus, antar jag.

                        men här har nämts många trevliga fiskar, kolla upp dem i artbeskrivningarna här på zoopet och se vilken du faller för

                        Kommentar

                        • Oscar.m
                          • December 2007
                          • 50

                          #27
                          Diskusar är ju kalas fina men dom är lite för krävande för min smak.
                          Plus att jag har för litet kar enligt mig.

                          Just nu väger det nog åt malawi
                          mvh Oscar

                          min zoonen sida
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #28
                            Ursprungligen postat av firefox75
                            6st kallar inte jag för grupp.
                            Då har jag ioförsig bra min egna definition av grupp som referens...
                            540liters med 17 diskus i. Då går de lite trångt...men jag lägger ner massa tid på filterrengöring, vattenbyten...
                            Byter dagligen cirka 10% av vattnet.
                            dagligt byte på 10% är väl inte så lyckat:S om du inte bara har discus i karet o ingen inredning/växter alls..

                            grupp är allt som är mera än 2

                            och om 5st discusar klarar sig i ett 100L kar i simrishamns zoobutik i flera månader (de som varit i den affären vet vad jag menar), tror jag nog att 5st hade klarat sig utmärkt i mitt 240L.

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #29
                              Ursprungligen postat av Oscar.m
                              Just nu väger det nog åt malawi
                              Usch då... De skulle aldrig falla mig in!

                              En polare hade Hongi, rödzebra, golden etc och det enda man ser dem göra är åka, äta, skita och vips... några yngel tittar fram helt oskyddade precis som hos ungfödare. Innan trodde jag att de fångade in yngel i munnen vid fara men det var tydligen lika sant som att Guppys skulle amma och byta blöja på sina yngel. (Måhända att vissa Malawi skyddar sina men ingen av dessa 3 som är bland de vanligaste...)
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...