Yngelvårdande scalarer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyM
    • December 2007
    • 96

    Yngelvårdande scalarer...

    Hej hej!
    Har en fråga hoppas inte det finns för många av samma.
    Har ett lekande par scalarer de lägger ägg varannan vecka ungefär. Första tiden är de jätteduktiga och fläktar och så. C:a 3-4 dagen så brukar de äta äggen (bra och dåliga).Det är precis som om de tröttnar då.

    Min fråga är finns det scalarer som aldrig lär sig eller lär alla scalare sig med tiden?

    //M
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tror det kan variera, har för mig att jag har hört om de som har haft scalarer som käkat upp äggen under lång tid, men som helt plötsligt börjar vakta som de ska. Att de äter upp dem kan nog antingen bero på hård avel, att de själva inte har fötts upp med föräldrarna, fel vattenvärden, eller att de känner sig osäkra. Har hört att de ibland äter upp äggen om de känner att de inte kan vakta dem från de andra fiskarna, så hellre än att ge de andra gratis mat, så äter de upp det själva, och tar till vara på den energin till en ny lek.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • LadyM
      • December 2007
      • 96

      #3
      Ok. Båda är ju köpta i affär så man kan ju räkna med att de inte har fötts upp med sina föräldrar.

      Jaja jag hoppas att de lär sig. Blir så glad varje gång de lägger ägg och sedan går man och väntar 3 -4 dar och så är det liksom slut :s

      Tack för svaret!

      //M

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Det finns exempel över hela skalan.

        Det finns vildfångade som aldrig lär sig.
        Det finns odlade som lär sig på första leken.

        Men rent generellt så tar det ett antal lekar.
        Mina fick kläm på det efter 6-7 lekar.

        Samtidigt har jag en granne som har haft ett skalarpar i 6-8 år.
        Trots en miljard lekar....inte ett rom som överlevt mer än 3-4 dygn.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          kan man inte bara sno några av romkornen och "kläcka" själv så får de ändå vårde Lite och tillslut kanske de lär sig.. och man får ändå avkomma
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av LadyM
            Ok. Båda är ju köpta i affär så man kan ju räkna med att de inte har fötts upp med sina föräldrar.

            Jaja jag hoppas att de lär sig. Blir så glad varje gång de lägger ägg och sedan går man och väntar 3 -4 dar och så är det liksom slut :s

            Tack för svaret!

            //M
            En sak som jag glömde nämna, det kan också vara så att paret inte kommer riktigt överens. Jag hade för ett antal år se´n ett par som var bra yngelvårdare. När honan dog, köpte jag en ny, och hon och hanen visade minimalt intresse för varandra. När de väl lekte, så blev ynglen nästan frisimmande, se´n blev hanen attackerad av honan, och rejält tilltufsad, och ynglen försvann.

            Jag har ett par nu (båda är en typ av marmor, hanen är mest vit, och honan är mest svart), som har haft frisimmande yngel några gånger, och lyckades få frisimmande yngel redan från första leken (hos mig), förmodligen för att de gick i ett stort akvarium med en del andra scalarer i affären, så att de fick välja partner själva. Att de är köpta i affär behöver inte betyda att de inte har fötts upp med föräldrarna, affären kan ha fått dem från nå´n privatperson som fött upp dem med föräldrarna.
            Senast redigerad av Shepard; 12 April 2008, 22:55.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Nåt är fel i om de inte kläckts på 3-4 dagar. Scalareägg brukar kläckas på 2 dygn i 25C så du har nog för kallt. Kan kanske bero på vattenvärden också eftersom det verkar ta fruktansvärt lång tid. Är äggen befruktade eller försvinner de för att de möglar?
              Skulle ju kunna vara 2 honor men hade du varit osäker på könen hade du väl nämnt det.

              Misstänker du att de äter upp larverna när de kläcks så har en tråd "lära att vårda" som jag tycker du skulle kunna läsa. Dock bör du luska ut varför äggen inte kläckts på 3-4 dagar först.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • LadyM
                • December 2007
                • 96

                #8
                Kollade tempen nu. Den ligger på 27 grader. Jag är rätt 99.9% säker på att äggen är befruktade.
                Med alla svar här så är min teori att de tröttnar på att fläkta äggen då det tar för lång tid. alltså får jag kolla vattenvärdena.

                Tack alla för era svar!

                /M

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Har 26.5 grader i mitt kar, bra värde och skalarerna leker med knappt 2,5 veckas mellanrum. Äggen vitnar/möglar inte vilket tyder på att de är befruktade. Men de utvecklas inte heller.
                  Här är det dock inte skalarerna som äter dem sedan utan eldstjärten.
                  Men de gånger som de legat 3-4-5 dagar, så är det fortfarande glasklara kulor utan antydan till rörelse.
                  Har försökt få igång en diskussion om detta, för att försöka lista ut vad som kan vara fel, men utan respons..
                  Hoppas du kommer fram till nåt!
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • LadyM
                    • December 2007
                    • 96

                    #10
                    Haha zoopet är underbart! Så fort jag klagar på mina scalarer så går de ett steg längre. Har nu fått en massa larver eller vad de nu kallas. Har även löst mysteriet vart de andra tagit vägen. De har förmodligen kläckts som de skulle men eftersom föräldrarna inte haft nattlampa har de helt enkelt trillat ner.

                    Kommentar

                    • LadyM
                      • December 2007
                      • 96

                      #11
                      Förresten ska man mata larverna eller man börjar när de är frisimmande?. Har hittat olika info om detta nämligen.

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #12
                        Ursprungligen postat av LadyM
                        Förresten ska man mata larverna eller man börjar när de är frisimmande?. Har hittat olika info om detta nämligen.
                        mitt föräldrapar går med sina "larver"´:P och när jag matar dem så spottade honan lite mat på larverna, om det var ett sammanträffande lr inte har jag ingen aning om.

                        men jag tror de borde leva på gulesäcken iaf

                        Kommentar

                        • LadyM
                          • December 2007
                          • 96

                          #13
                          Så tänkte bara ge er liten uppdatering. Scalarerna har gjort ett enastående jobb och vi har nu frisimmande små scalare bebisar! Jippie!!!!!!! Efter att ha fixat nattlampa till dem så har allt funkat som smort. Nu får vi bara hoppas på att de små rackarna blir större också. Tack alla för eran hjälp!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...