Elak fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • planetaryice
    • December 2003
    • 74

    Elak fjärilsciklid

    Hej alla!

    Köpte 2 st fjärilsciklider för några dagar sen. Bad om att få en hona och hanne, men tror det är två hannar.

    Problemet:

    Den ena cikliden är större än den andra och verkar vara efter den mindre och jaga den ibland. Nu så har den mindre tappat färg, bla den svarta fläcken på sidan har försvunnit.(se länk för bild)

    Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.


    Brukar hannar bråka med varandra? Vad ska man göra? Skaffa några fler, ev honor? Eller kan det vara så att fiksken helt enkelt är sjuk??

    Kom gärna med tips

    /plantan
    420 liter
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Flera honor samt fisk som dom kan ta ut sina aggressioner på.
    Fjärilar har en tendens att vara helt mongo mot artfränder.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det ser ut som en hane och en hona. Ciklidhanar av en del arter kan ibland vara aggressiva mot honorna om de inte är lekmogna. I naturen skulle då honan simma iväg från hanens revir för att förmodligen komma tillbaka när hon är lekmogen, vilket hon ju inte kan i ett akvarium (om det inte är större än hanens revir). Är hon inte lekmogen, och hanen försöker köra bort henne, och ser henne kvar i reviret, så blir han väl lite sur, och tänker kanske "är du här än?!" och försöker köra bort henne från reviret igen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • planetaryice
        • December 2003
        • 74

        #4
        Så du menar att den stora är hanen?? Hur ser man det??
        Bör jag skaffa flera honor, som då får dela på bördan av en jobbig hane?
        Senast redigerad av planetaryice; 09 April 2008, 22:10.
        420 liter

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Japp, den stora är hanen. fjärilshanar är större än honor (om de är jämngamla), har större fenor (de första, svarta fenstrålarna i ryggfenan är ofta lite förlängda på hanen), och slankare kroppsform. Honan är lite rundare, har rödlila buk, och de blå prickarna på sidan tenderar till att gå in i den svarta fläcken mer än på hanen.

          Att köpa fler för att fördela aggressiviteten kan funka (främst hos ciklider med moderfamilj, där hanen leker med flera honor, så kallade haremslekare), men de bildar par, så köper du fler honor så kommer de som blir över förmodligen att bli rätt jagade av paret. Men du kan testa att köpa några honor till, eller en hane och en hona till, det kan vara ett bra sätt att få ett par som kommer överens. Se´n är det bra om nå´n affär kan ta de som blir över, om akvariet inte är stort nog för flera par, eller du har ett annat akvarium att flytta ett av paren till.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • planetaryice
            • December 2003
            • 74

            #6
            Brukar hanarna vara elaka mot varandra, med tanka på reviret? Anledningen att jag tror att det är 2 hanar är för att precis när jag fick fiskarna så hade den lilla fjärilen mer färg i det svarta området. Kanske ska testa att skaffa 2 honor till då.
            420 liter

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Inreder man bra, och akvariet inte är för litet, så bör man kunna ha två par. I affärer där de har fjärilar ser man ibland att flera par vaktar varsitt litet hörn i akvariet. Lite bråk uppstår ju, men är paren jämnstarka så visar de mest upp sig för varandra.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • planetaryice
                • December 2003
                • 74

                #8
                Ahh..ok. Hur kan det komma sig att den svarta pricken har försvunnit på bara några dagar?
                420 liter

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Förmodligen på grund av att hon är stressad.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • planetaryice
                    • December 2003
                    • 74

                    #10
                    ok, tack för hjälpen.
                    420 liter

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Halloj Planetaryice!
                      Jag håller helt och hållet med Micke i det han skriver. Jag vill bara göra ett litet tillägg. Jag kollade på bilderna av ditt akvarium i en annan tråd som du har - om ditt 70-literskar. Rent revirmässigt verkar det som att karet är lite "tomt" eller skall vi säga sparsamt inrett. En "murrigare" inredning med en massa prång mellan olika växter där små flata stenar eller rötter kan sticka fram skulle nog göra det lättare att få Fjärilscikliderna att komma till sin rätt. Honan du har där är nog, precis som Micke skriver, inte riktigt mogen för lek och hanen ser henne som ointressant och jagar bort henne.
                      Fjärilsciklider är lite luriga att "få igång". Ibland kan man ha tur och få endast en hona och hane att direkt sätta igång med parbildning och lek.
                      De bästa resultaten jag har fått är då man inreder med massor av mindre, murriga smårevir och till exempel släpper i två av varje kön. Det verkar som att om två hanar tar varsitt revir och håller dessa så blir honorna ganska snabbt intresserade av att välja ett av dom, och även rivaliseringen mellan honorna tycks trigga leklusten hos dom också.
                      Många gånger är det faktiskt honorna som är ettrigast när man släpper ner fiskarna i karet - de har en väldig fajterinstinkt - artfrändsmässigt. Det gäller alltså att skapa förutsättningar i karet för ett eller flera par att kunna hitta sitt revir ganska fort - som de sedan vaktar. Vet dom inte riktigt vart dom skall ta vägen blir ofta en eller flera osäkra och tappar lust och färg - stressade helt enkelt.
                      Ålrajt - du har 70-liter och det skulle nog kunna funka att ha två par, men jag föreslår att du inreder med mycket mer avgränsande växtdepåer och många små prång med småsten och rötter så att de i lugn och ro kan finna sina revir.
                      Hoppas du får igång dina Fjärilar!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 April 2008, 13:07.

                      Kommentar

                      • planetaryice
                        • December 2003
                        • 74

                        #12
                        Intressant inlägg MaxB, det tackar jag för. Har som sagt ett nystartat akvarium så växterna har inte börjat växa till sig än. Men ska se om jag kan fixa lite mer avskärmade revir.

                        Vad tror ni om att skaffa en annan fiskart, tex ett stim tetror. Borde inte det ta bort uppmärksamheten av att jaga iväg den lilla cikliden?
                        420 liter

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av planetaryice
                          Intressant inlägg MaxB, det tackar jag för. Har som sagt ett nystartat akvarium så växterna har inte börjat växa till sig än. Men ska se om jag kan fixa lite mer avskärmade revir.

                          Vad tror ni om att skaffa en annan fiskart, tex ett stim tetror. Borde inte det ta bort uppmärksamheten av att jaga iväg den lilla cikliden?
                          Jaaa, jag förstår vad du menar - men, om du tycker det är OK så skall jag försöka bena ut begreppen lite. Om vi kollar på dina bilder på 70-litaret så har du exakt rätt förutsättningar för ett veritabelt Fjärilsciklidparadis. Rötterna är precis rätt utlagda - möjligtis skulle du kunna lägga till några flata, släta stenar här och var. Mellan dessa rötter och stenar kan du snabbt sätta ner lite passande växter som bildar korridorer och prång. Detta gör att Fjärilscikliderna direkt anpassar sig till miljön och behöver inte "leta" efter passande platser för att bilda revir.
                          Vi säger nu att du redan hade haft växterna på plats, murrigheten hade funnits där och ett flertal platser hade kunnat kvala in som tänkbara revir. Då hade sannolikt hanen etablerat ett revir och den, i detta fallet, omogna honan, hade kunnat simma undan, gömma sig lite, för att senare komma fram och ta reviret tillsammans med hanen i anspråk - och lek hade uppstått. Hade du nu haft dubbla antalet fiskar - två hanar/honor skulle detta förlopp sannolikt gå ännu snabbare.
                          Här har vi alltså en klassiker när det gäller akvarieinredning (missförstå mig rätt nu), men ofta blir det så att man planerar ett akvariums inredning, som givetvis tar en längre tid att etablera, och man tänker sig att växterna skall växa fram allt eftersom, men släpper i fisken i ett "rått" stadium - innan det är klart - och så blir det lite tokigt.

                          Nu till din idé om ett stim tetror som skall ta bort hanens uppmärksamhet. Nej, det funkar inte så - hanen (och honan) tycker inte det är mer kul, eller är upphetsande att det går lite "störande" tetror där. Annan fisk har i detta fallet inte mycket med Fjärilsciklidernas revir-, parbildnings- eller leklust att göra. Egentligen önskar dom inget annat än att få vara helt ifred - det är just därför de jagar bort annan fisk. I ett naturligt tillstånd kommer det ALLTID att finnas störande fisk i närområdet och det blir därför naturligtvis så, i ett akvarium, att de jagar som tokstolliga, därför att i akvariumet kommer inte de jagade fiskarna (tetror kanske) att försvinna bort, glasrutorna förhindrar detta. Däremot är det så att när ett Fjärilsciklidpar har fått ihop det så gör det inget om det finns lite "störfisk" att jaga - för är de helt ensamma så blir det också i längden lite "trist" för paret - det händer liksom ingenting och de blir stillastående och kan faktiskt börja ta ut överskottsenergi på varandra. Detta är väldigt vanligt bland Palettciklider - vilket inte många tänker på som håller dessa helt ensamma - och undrar över varför ett saftigt, leksuget par efter ett tag "somnar" av och inte vill fortsätta - har dom inte någon form av motstånd så blir det "tråkigt" och lekarna uteblir.

                          Så jag föreslår att du i nuläget går ner till din Z-shop och köper lite växter och "murrar" till inredningen lite. När du gjort detta kan du kolla om det par du har kommer överens - om inte, så skaffa en hane och en hona till (efter "murrningen") så skall du se på fan. Det är enkla regler som gäller; rätt förutsättningar, alltså; många gömställen, mysiga små ställen för dina fiskar att etablera revir, gömma sig och leka på - och i ett senare skede (fiskar som givetvis redan kan finnas på plats) lite "störfisk" i form av tetror eller andra som föräldrarna kan rikta sin energi och aggressivitet emot, så blir ditt kar toppenskönt!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 April 2008, 01:06.

                          Kommentar

                          • planetaryice
                            • December 2003
                            • 74

                            #14
                            Sprang in i en affär och köpte en till javaormbunke idag, hittade en som har fått växta till sig redan. Så nu som ett första stadie har jag alltså satt in en till javaormbunke som förövrigt är dubbelt så stor som den jag redan har haft. Har också satt ner en till sten i akvariet. Så jag har alltså gjort 2 små förändringar hittills.

                            Före:
                            Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.


                            Efter:
                            Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.


                            Kommer kanske införskaffa ytterligare växter innom en snar framtid, väntar dock på lysrör till min ramp och kör för tillfället med en ramp som endast har 2 glödlampor. Vill inte investera för mycket i växter förens jag har fått bra belysning. Tyvärr verkar det ta väldigt lång tid att få detta levererat, men borde få det de närmsta dagarna.

                            Feedback på inredningen?
                            420 liter

                            Kommentar

                            • planetaryice
                              • December 2003
                              • 74

                              #15
                              Kontsigt nog har mina ciklider börjat simma tillsammans hela tiden nu, den större jagar inte den mindre alls lika mycket längre. Nästan tvärtom att den större simmar undan.

                              Hoppas de kan hålla sams nu.
                              420 liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...