Discus i SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    #16
    Vad får man för att säja diskusyngel ??

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #17
      1. Läs på massor av information om just diskus. Diskus är en rätt krävande fisk som kan vara lite knepig att ha i inredda kar. Vattenkvaliten skall vara god, men icke för strömt i karet. Kontrolera att de fiskar du ev. kommer spara tål en höjd temperatur på 29-30grader. Jag skulle ta bort öronålen och praktbarben på direkten. Öronålen är verkligen en stressande individ och barbern kan vara rätt elaka och dessutom vill de gå i svalare temperatur. Även hajen och guramina skulle jag ta bort.

      2. Du kan hitta diskusyngel (5krone stora) i handeln, men inget jag råder dig till att köpa. Risken är stor att de dör då de är väldigt känsliga som små. Rekomenderar strl: 10-12cm som första fisk å 6st minst eftersom de är stimfisk och minskar risken att de står och trycker i ett hörn pga rädsla. Priset varierar stort beroende på vad du vill ha. Du kan hitta diskus från 50:- (hemodlade 5krone size) till flera 1000-tals kronor.

      3. 10st små skulle du kunna ha utan problem tills de blivit större eller börja bilda par. Par kan bli lite kinkiga på att ha andra diskus inpå sig och mota som fan. I det fallet är det bara att sålla ut till ett lagom bestånd.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ursprungligen postat av Albinfiskare
        tar du hand om ynglen o säljer dem sen då?
        Eftersom det är ett sällskapsakvarium så blir det inget, och jag är tveksam till att deras yngelvård är på topp. De har kommit så långt att ynglen börjat simma lite, se´n har de försvunnit fort. Scalarerna har klarat sina frisimmande yngel i några dagar. Som sagt, tetror och ciklidyngel är ingen bra kombination
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #19
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Eftersom det är ett sällskapsakvarium så blir det inget, och jag är tveksam till att deras yngelvård är på topp. De har kommit så långt att ynglen börjat simma lite, se´n har de försvunnit fort. Scalarerna har klarat sina frisimmande yngel i några dagar. Som sagt, tetror och ciklidyngel är ingen bra kombination
          aha oki, har sj tänkt lite på att ha discus i mitt 240L kar när jag fått rätt på vattenvärdena (spec pH) och om de skulle vilja yngla av sig, tänkte jag att man kanske kunde tjäna ngn slant

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #20
            lågt ph. skicka upp tempen till 30 grader och sen ett stort vattenbyte som får ner tempen till 24-25 grader. så har du lek
            Diskus

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #21
              Ursprungligen postat av danneregner
              lågt ph. skicka upp tempen till 30 grader och sen ett stort vattenbyte som får ner tempen till 24-25 grader. så har du lek
              Hehehe.. om det vore så lätt skulle alla som hade diskus ha lek titt som tätt..
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ursprungligen postat av Albinfiskare
                aha oki, har sj tänkt lite på att ha discus i mitt 240L kar när jag fått rätt på vattenvärdena (spec pH) och om de skulle vilja yngla av sig, tänkte jag att man kanske kunde tjäna ngn slant
                Tja, för att det ska bli några yngel så får man nog ha dem mer eller mindre ensamma. Mina leker som sagt hela tiden, lite väl ofta faktiskt, eftersom det nog sliter på dem en del.

                Det svåra är inte att få lek av dem, utan att föda upp ynglen, vad jag har förstått
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #23
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Hehehe.. om det vore så lätt skulle alla som hade diskus ha lek titt som tätt..
                  //Camilla
                  hehe jojo

                  jag tror mer på att man ska få dem att må så bra som möjligt, sen om de känner för att yngla av sig är la de upp till dem^^ tyvärr

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #24
                    Ursprungligen postat av C.Ciklid
                    Hehehe.. om det vore så lätt skulle alla som hade diskus ha lek titt som tätt..
                    //Camilla
                    ja men jag har ju ett lekpar så de funkar för mig
                    Diskus

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Jo, mitt lekpar leker både före och efter vattenbyten, fast jag gör inga 24gradiga vattenbyten. Problemet är ju att få äggena att utvecklas osv.
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...