Blanda Scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mh22gw
    • March 2008
    • 143

    Blanda Scalarer?

    Jag har två Pandascalarer, inte en aning vilket kön det är på dom

    Kan jag nu köpa till fler scalarer av olika varianter?
    - 720L SA
    - 540L Malawi(Ej igång ännu)
    -110L Odling
    - 63L Yngel
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst kan du göra det, men de kommer inte att bry sig om vilken sorts skalar det är när de bildar par.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Jodå, det kan du. Men bildas det par kan det ju bli korsningar!

      Jag har svarta tillsammans med marmor i mitt ena kar & det funkar perfekt! Som tur e har dom bildat par inom sin färg :-) Men som sagt, så det behöver det inte vara.

      Mvh Eva

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Ansjo hann först, som vanligt ;-) & som vanligt säger vi samma sak :-)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          !
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • mh22gw
            • March 2008
            • 143

            #6
            Då blir det nog ett par scalarer till då.
            - 720L SA
            - 540L Malawi(Ej igång ännu)
            -110L Odling
            - 63L Yngel

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av EvaPeva
              Jodå, det kan du. Men bildas det par kan det ju bli korsningar!

              Jag har svarta tillsammans med marmor i mitt ena kar & det funkar perfekt! Som tur e har dom bildat par inom sin färg :-) Men som sagt, så det behöver det inte vara.

              Mvh Eva
              Korsningar blir det inte, eftersom de olika färgvarianterna är samma art, men man kanske kan få fram lite roliga färger (även om vildformen är finast)

              Pandascalarer förresten, hur ser de ut? Är inte mycket för alla dessa handelsnamn, men jag har en scalarehane som är ihop med en nästan helt svart (med lite vitt, inget gult) marmorhona, och har funderat på vad den varianten oftast kallas, kan kanske vara den som kallas pandascalare? Han är nästan helt vit (inte gul), med några få svarta fläckar. Är väl också en sorts marmor, men med väldigt lite svart.
              Senast redigerad av Shepard; 30 March 2008, 20:59.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                #8
                har vanliga med svarta
                Diskus

                Kommentar

                • mh22gw
                  • March 2008
                  • 143

                  #9
                  Jag kan skicka upp en bild om ett par minuter på dom. Nu är jag absolut ingen expert men enligt affären jagköpte dom i heter de Pandascalarer.
                  - 720L SA
                  - 540L Malawi(Ej igång ännu)
                  -110L Odling
                  - 63L Yngel

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tja, affärer hittar gärna på egna, häftiga namn som de tror ska sälja, verkar det som

                    En bild på paret. De guldaktiga partierna är inte gula, det är blixten som gör det. Är det bara jag, eller har han bara fjäll på de partierna? Tycker nästan han ser fjällös ut för övrigt.

                    http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1820434#
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • mh22gw
                      • March 2008
                      • 143

                      #11
                      De är fina dina Scalarer,tror du inte det är blixten som gör att han ser fjällös ut? Ljusa färger reflekterar ju mer än mörka.

                      Här är min ena http://www.magnushallberg.se/fish.aspx den andra vill inte vara med på bild ikväll. Som sagt enligt affären heter de Pandascalarer.
                      - 720L SA
                      - 540L Malawi(Ej igång ännu)
                      -110L Odling
                      - 63L Yngel

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Helt vanliga Koiskalarer som de oftast brukar få heta.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • mh22gw
                          • March 2008
                          • 143

                          #13
                          HAHA
                          Där ser man, bara att ändra i listan på vilka firrar man har nu då.

                          Undrar varför affärerna sätter egna namn på fiskarna? Vore väl bättre att ha det riktiga namnet.

                          Finns det nåt mer namn än Koiskalar på dom?
                          - 720L SA
                          - 540L Malawi(Ej igång ännu)
                          -110L Odling
                          - 63L Yngel

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av mh22gw
                            De är fina dina Scalarer,tror du inte det är blixten som gör att han ser fjällös ut? Ljusa färger reflekterar ju mer än mörka.

                            Här är min ena http://www.magnushallberg.se/fish.aspx den andra vill inte vara med på bild ikväll. Som sagt enligt affären heter de Pandascalarer.
                            Nej, faktum är att han är lika vit över hela kroppen (blixten luras lite), och faktum är att det är på de ställen där blixten reflekterar som han ser fjällig ut, det är kanske därför som blixten bara reflekterar där, på grund av att det bara är där han har fjäll. Har funderat på ett tag, att han ser ut att ha fjäll på bara en del av kroppen.

                            Tror att dina brukar kallas guldmarmor (marmorscalarer med mycket mer gult än svart). Pandor är ju faktiskt svarta och vita, och inte gula och vita Så det är nog nå´t namn affären har hittat på själva. Koi tror jag är gula, röda, och svarta, kanske även med vitt i. Att affärer hittar på namn är nog för att de ska låta "häftigare" och sälja bättre. Och odlingsformer kan få heta lite allt möjligt, eftersom de inte förekommer naturligt, och deras olika variantnamn på inget sätt är vetenskapliga.

                            Koi är en typ av marmor, som nog oftast är trefärgade (svarta, röda, och gula), och har mindre svart än de andra färgerna. Vitt kan nog också förekomma.
                            Senast redigerad av Shepard; 30 March 2008, 21:43.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det är kanske för det säljer lite bättre med ett namn ingen hört innan. Det kommer även nya sorters skalarer ut i handeln lite då och då som får fantasifulla namn för att kunna dra köpare.
                              Koiskalarer kallas även ibland för marmorskalarer men det är oftare numera det förstnämda då marmorskalarer är mer spräckliga i gråskalan.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...