Papegojfisk tillsammans med scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Papegojfisk tillsammans med scalarer?

    Jag har blivit erbjuden att köpa papegojfisk men vad jag förstår så är det en hybrid och kan alltså inte få yngel eller har jag fel?
    Hur är dessa tillsammans med scalarer?
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Ursprungligen postat av cikliden2
    Jag har blivit erbjuden att köpa papegojfisk men vad jag förstår så är det en hybrid och kan alltså inte få yngel eller har jag fel?
    Hur är dessa tillsammans med scalarer?
    Jodå, denna hybrid leker ibland och skulle de få för sig att göra det så kan t.ex skalarer få ordentligt med stryk även om aggressiviteten kan variera ganska mkt mellan olika individer och under olika betingelser. En del beskriver sina papegojciklider som "snälla" men begrunda att de har potential att bli hyffsat storvuxna...
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      De är nog mest att betrakta som missbildade Midas/Red Devil (Amphilophus citrinellum/labiatus), och har som sagt en tendens att bli stora (de största jag sett var väl ca 30 cm), och förmodligen även aggressiva, även om graden av aggressivitet nog varierar mellan olika individer. Finns nog ingen som skulle sätta ihop normala Midas/Red Devil med scalarer, så jag skulle nog inte schansa med "papegojan" heller.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Red devil är bland de fiskar som alltid nämns i diskussioner om aggressivaste akvariefisken, och precis som Micke säger är papegoja att betrakta som en missbildad red devil. Den sägs visserligen vara lite snällare än föräldra-art(erna), men det skulle förvåna mig om scalarerna överlever när papegojorna börjar bli vuxna och vill leka.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Oscar.m
          • December 2007
          • 50

          #5
          Ursprungligen postat av cikliden2
          Jag har blivit erbjuden att köpa papegojfisk men vad jag förstår så är det en hybrid och kan alltså inte få yngel eller har jag fel?
          Hur är dessa tillsammans med scalarer?
          Jag tror at det är högst individuellt,
          men för mig funkar det kanon.
          mvh Oscar

          min zoonen sida
          http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

          Kommentar

          • malinka
            • January 2009
            • 3

            #6
            snälla papegojjor

            jag har 2 papegojciklider som precis har lekt och lagt rom. tillsammans med 4 scalar 4 guld gurami och två black ghost.. även småfisk som svärdbärare slöjstjärt silverhaj o hajmal o palettciklider detta går alldeles utmärkt o alla har de bra är stora och äter ordentligt.. mina palettciklider är agressivare än papegojcikliderna.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, jag har faktiskt ett zebraciklidpar med yngel, som går i ett sällskapsakvarium, med bl.a ett scalarepar, eldbukar, multispinosa, regnbågsfiskar, och pansarmalar, och det funkar alldeles utmärkt, zebrorna är riktigt städade av sig, och vaktar inte mer vildsint än sin normalt sett fredligare släkting sajica, och inga uppgrävda växter, eller utgrävningar i sanden, däremot en del inredning och gömställen. Men därmed inte sagt att jag skulle rekommendera det till andra
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...