Könsbestämma Påfåglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke81
    • March 2008
    • 4

    Könsbestämma Påfåglar

    Började med att skaffa ett litet stim med 8 st små söta raringar som fick gå ihop tills dom blev runt 8 cm i snitt, några lite större några lite mindre. Sen hade dom snabbt växt ur mitt lilla akvarium och jag gav bort 6 st av dom till affären där jag köpte dom och behöll 2 st av dom som under hela tiden har hängt ihop med varandra och sökt trygghet tilsammans.

    Nu när dom har blivit mellan 12-16 cm (svårt att mäta dom.. ) så har dom helt plötsligt ändrat sitt beteende helt och ger sig på varandra så det smäller i glasrutorna ibland. Antar att när dom spärrar upp gälarna och åker på varandra med öppet gap knappast kan räknas som smekmånad...

    Är det revirbeteende trots att dom aldrig delat upp akvariet tidigare utan hängt efter varandra längs sina favorit simstigar? Börjar dom komma upp i könsmognad runt cirkus 15 cm och eventuellt är 2 grabbar som kommer att slå sönder varandra?

    Dom har alltid fått rikligt med mat 2-3 gånger om dagen och regelbundna vattenbyten. Har bytt ner mig från mitt 500 liters till ett 250 liters sen jag bytte lägenhet tyvär men det var innan jag skaffade dom här, väntar på att få tillbaka det förra som jag lämnade in till glasmästaren nu men den slöröven tar god tid på sig...

    Några tips på hur man könsbestämmer dom?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det kan vara en strid om rangordningen, men även ett par som testar varandras styrka, för att se om de är lämpliga som partners, och beskyddare av ynglen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Micke81
      • March 2008
      • 4

      #3
      Om det skulle råka vara 2 stycken hanar är det lämpligt att ha kvar dom då om jag tillräckligt snabbt får mitt 500 liters upp and going eller är det bäst att skänka bort den ena och eventuellt försöka skaffa en tjej åt honom?

      Båda är verkligen personligheter med fantastisk färgteckning och vill verkligen behålla båda 2 om det går och dom inte gör illa varandra.

      Kommentar

      • smikeb
        • April 2007
        • 107

        #4
        det är väldigt svårt att könsbestämma påfågelciklider. ett sätt är att ta upp dem och kontrollera "könsorganen". då kan man tydligen se skillnad (detta är jag dock ingen expert på!)
        kanske denna sida kan hjälpa dej


        mvh smikeb
        www.oscarciklid.egetforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...