nybörjare Ciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #16
    Bortskänkes.... Fjärilar hör ju inte direkt till de dyrare fiskarna
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Hmm, själv vill jag inte skaffa fiskar som jag vet jag måste göra mig av senare.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #18
        Ursprungligen postat av batski
        Man måste veta det innan man kan sänka pH. Torv, alkottar och mandelblad kan användas för att sänka pH på naturlig väg. Man kan även sänka pH med CO2, men en CO2-anläggning brukar tyvärr kosta en del.

        Det finns även kemikalier som används för att sänka pH, men jag skulle inte rekommendera kemikalier. Har själv testat två av dessa och fick bara problem med växter som mådde dåligt och algtillväxt.

        Fast det är inte säkert att dina fjärilar skulle få yngel även om du sänkte pH. De är som sagt inte så lätta.
        Jag använder mig av discus buffer för att få mitt ph till 5.5, och växterna växer bra och jag har inga algproblem alls.

        Kommentar

        • amoramir
          • December 2007
          • 212

          #19
          nu måste jag säga att alla mina fjärilar är döda mina honer hade slagsmål med varandra och jag hittade de döda dagen efter och hanen dog oxå efter en vecka...ska jag testa me kakaduaciklid??? är de tålgare???kan jag få ybgel av de?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av amoramir
            nu måste jag säga att alla mina fjärilar är döda mina honer hade slagsmål med varandra och jag hittade de döda dagen efter och hanen dog oxå efter en vecka...ska jag testa me kakaduaciklid??? är de tålgare???kan jag få ybgel av de?
            Vänta lite! Det låter som om akvariet var alldeles för litet för dem. Iaf för det antalet individer du hade.

            Men fjärilar ÄR känsliga. Och ja kakaduaciklider är betydligt tåligare. Men kolla så att akvariet är tillräckligt stort för dem och skaffa inte för många!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Jag använder mig av discus buffer för att få mitt ph till 5.5, och växterna växer bra och jag har inga algproblem alls.
              Vet du vad det är för ingredienser i discus buffer? Och vilka ämnen som är de aktiva ämnen?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • J Stefan J
                • July 2006
                • 74

                #22
                Du är som alla vi andra sugen på att få fiskarna att yngla av sig.
                Nyckeln till det är att sköta akvariet som ett ekosystem. Cirkulation, belysning,växter & vattenbyten är de mest grundläggande sakerna. Leker gör fisken av sig självt när den har bra miljöförhållanden. Sedan är det inte det lättaste att rädda yngel som är känsliga mot det mesta. För att föda upp rommen till fiskar måste man ha tid , flera akvarier,tur & erfarenhet.

                / Stefan

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  De är som sagt betydligt tåligare än fjärilar. Du kanske missade mitt förra inlägg, men jag tvivlar på att det kommer att funka med både fjärilar och kakaduor i ett akvarium av den storleken då båda arter är revirhävdande.

                  Om du har fin sand så skulle du kunna skaffa ett stim corydoras. De är ju bottenfiskar. Men välj i så fall en art som inte blir så stor.
                  Fjärilar verkar inte vara revirhävdande, mina simmar runt överallt i akvariumet, pch har inget revir dom försvarar eller är på oftare än på andra ställen. Men kanske kommer med åldern, mina är ju bara 2-2.5 centimeter ännu?

                  Han skrev ju i första inlägget att han redan hade corydoras (Pansarmalar)
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...