Istället för fjärilar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    #16
    Ursprungligen postat av Nina82
    Prova med en nattlampa till dom, då blir det lättare att vakta äggen på natten
    Ja, det kanske kan vara nåt att pröva. Då ökar chanserna lite i alla fall. Fast egentligen är väl största hotet mor ynglena, deras föräldrar! Men har man fått dem att leka ett flertal gånger så blir de ofta lite duktigare att sköta sina små. Jag ska nog bygga tätt med växter runt lekstenen, malawigräs bl.a. Då far inte corydoras parvlarna runt där lika ofta...

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av Olfi
      Ja, det kanske kan vara nåt att pröva. Då ökar chanserna lite i alla fall. Fast egentligen är väl största hotet mor ynglena, deras föräldrar! Men har man fått dem att leka ett flertal gånger så blir de ofta lite duktigare att sköta sina små. Jag ska nog bygga tätt med växter runt lekstenen, malawigräs bl.a. Då far inte corydoras parvlarna runt där lika ofta...
      Du har helt rätt, men tänk på att äggen behöver "luftas" så du inte bygger in dem för mycket. Föräldrarna fläktar äggen men behöver ändå lite hjälp av strömmen så de inte möglar
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • taxidermy
        • January 2007
        • 298

        #18
        Nu har jag inga guppy kvar tyvärr. Jag gav bort ynglen och de vuxna dog av okänd anledning(finns tråd om det).
        Så nu funderar jag på fjärilar igen, jag såg några i djuraffären.
        De hade gula fjärilsciklider i affären, de var rätt snygga, men hur många är lagom och av vilka kön i ett 60L? Vad tycker ni om att blanda gula och vanliga?

        Kommentar

        • taxidermy
          • January 2007
          • 298

          #19
          Tänkte iallafall en hona och en hane. Men hur ser man skillnad på könen, och hur ser man skillnad på könen hos de gula fjärilarna?

          Och igen, vad tycker ni om att blanda dem?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Fjärilshonor är mindre och rundare än hanar, och har mindre fenor. Ibland kan hanen ha ganska långa främre fenstrålar i ryggfenan. Hos vildformen kan honan ha blå prickar i den svarta sidfläcken, vilket hanen sällan har. Honan har rosalila buk, särskilt under lektiden, och det kan man se även hos de gula.

            Vad det gäller att blanda dem, så spelar det ingen roll, eftersom det är samma art, den gula är en odlingsform.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Raggsockan
              • April 2007
              • 644

              #21
              Antar att jag har den vanliga. Se avatar <------

              Lättast att se är fenstålen. Hannen en som är längre än den andra. Hon är lite rödprickig på magen och lite mindre i storlek.

              Kommentar

              • taxidermy
                • January 2007
                • 298

                #22
                Tack för era svar! Jag har köpt tre stycken fjärilsciklider nu. De är ännu för små för att man ska kunna se vad de har för kön, men jag hoppas ju att det är en hane med två honor(annars börjar de väl slåss?)

                Kommentar

                • taxidermy
                  • January 2007
                  • 298

                  #23
                  Nu har jag haft mina fjärilsciklider i ca en månad.. Börjar fundera på att skaffa någon till fisk. Har ni några tips?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #24
                    Ursprungligen postat av taxidermy
                    Nu har jag haft mina fjärilsciklider i ca en månad.. Börjar fundera på att skaffa någon till fisk. Har ni några tips?
                    Har du enbart tre fjärillar i ditt 60-liters just nu?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • taxidermy
                      • January 2007
                      • 298

                      #25
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Har du enbart tre fjärillar i ditt 60-liters just nu?
                      Japp, förutom några posthornssnäckor

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #26
                        Ursprungligen postat av taxidermy
                        Japp, förutom några posthornssnäckor
                        Nästa fråga:

                        Vill du att dina fjärillar ska kunna få överlevande yngel i nuvarande akvarium

                        Eller vill du att det ska ha mer sällskapsakvariums karaktär, där fjärillarna lägger rom ibland men att den eller de små ynglen blir uppätna
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • taxidermy
                          • January 2007
                          • 298

                          #27
                          Hm.. Jag läste i en tråd att det var väldigt svårt att få dem att föröka sig eftersom de inte klarar av det själva, man måste flytta äggen till ett annat kar och hålla på? Visst skulle jag vilja få yngel på dem men som sagt, det verkar lite svårt? Då verkar det nästan roligare att ha lite fler fiskar.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #28
                            Ursprungligen postat av taxidermy
                            Hm.. Jag läste i en tråd att det var väldigt svårt att få dem att föröka sig eftersom de inte klarar av det själva, man måste flytta äggen till ett annat kar och hålla på? Visst skulle jag vilja få yngel på dem men som sagt, det verkar lite svårt? Då verkar det nästan roligare att ha lite fler fiskar.
                            Bra, då vet vi förutsättningarna

                            Några Otocinclus malar som käkar alger tycker jag är självklara invånare.

                            Ett litet stim av några av de mindre Corydoras (pansarmalar) borde fungera, även om det är gränsfall på antalet liter.

                            Sen vill du säkert ha en tetra. Ditt akvarium är lite litet för de flesta teteror, även om det står 45 liter på neontetra så blir det varken bra eller att fisken trivs.

                            Någon som jag skulle kunna tänka mig är Nannostomus marginatus Smycketetra. Har själv denna tetra nu och har haft den i stort sett alltid, den är ett riktigt smycke, när man tittar efter. Men det kanske inte är en fisk som grannarna ser direkt när de kommer på besök

                            Detta är mitt förslag, du kommer säkert att få ett dussin förslag till, bara så att du blir riktigt förvirrad

                            Men det intressanta med våran hobby är att alla de andra kan ha lika rätt som jag har
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Inga problem att ha guppy och kakadua tillsammans.
                              ...om det inte är guldguppy för då kan Apistogrammorna missta sig och tro att det är en annan apistogrammahona och då slår apistogrammorna ihjäl guppyn till slut.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av taxidermy
                                Hm.. Jag läste i en tråd att det var väldigt svårt att få dem att föröka sig eftersom de inte klarar av det själva, man måste flytta äggen till ett annat kar och hålla på? Visst skulle jag vilja få yngel på dem men som sagt, det verkar lite svårt? Då verkar det nästan roligare att ha lite fler fiskar.
                                Mina fjärilar är inte känsligare än andra fiskar OM man inte håller dem för svalt, de behöver kring 25 grader för att trivas,dessutom leker mina hela tiden, tyvärr har jag andra fiskar som äter upp ynglen/rommen hela tiden också, men dessa fiskar ser glada ut i alla fall. Många fiskar behöver "öva" lite innan de lyckas med en lek, och många gånger är det just ertificiell uppfödning som är skurken, låt föräldrarna sköta det där själva istället, och fösök få tag i vildfångat/F1 så skall de nog klara det bättre än andra stammar.....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...