skalarlek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #16
    Det tar en vecka tills de simmar. Det försvinner f.ö. sällan några medan de är larver så du får nog dina yngel att simma. Vill du veta tiderna i temp på 25C kan du följa mina inlägg i tråden "lära att vårda" från nån månad sedan"

    När mina började försvinna var det för att de lämnade tryggheten under nattlampan och begav sig ut i mörkret. Se till att mata ordentligt på ett och samma ställe (nattlampans placering) så kanske du slipper detta...
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #17
      alla kvar fortfarande.
      Diskus

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #18
        fattar ingenting. ynglena började simma idag med halva gulsäcken kvar. flyttade så många jag kunde till ett eget kar då skalarena inte klarade av att få tillbaka alla till bladet.
        Diskus

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #19
          Nu vet jag ju inte exakt på din beskrivning vad som händer men det låter normalt att de tar en sväng lite tidigare... Låt de hållas hade nog varit mitt spontana råd om jag kunnat ge dig ett innan du tog upp dem. Även om en del skulle försvinna
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • LadyM
            • December 2007
            • 96

            #20
            Förlåt lånar tråden här. Våran scalare har oxo lagt ägg. Min fråga är bara hur läng är de ägg?

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #21
              från den stund jag upptäckte mina tog de 2 dagar
              Diskus

              Kommentar

              • Tutankhamun
                • March 2008
                • 73

                #22
                De brukar ta två dagar. Mina skalarer har lekt så många gånger jag knappt kan hålla räkningen! Mitt skalarpar är dock dåliga föräldrar. Fick fram 5 yngel en gång artificiellt (stavning?) De dog dock p.g.a. att jag var lite dåligt förbered . . . tyvärr :-(

                Lycka till! Hoppas det går bättre för dig än för mig.
                Med Vänliga Hälsningar: Tobias

                http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se - En blogg om mitt liv och klassisk musik!

                Kommentar

                • Poppe i VH
                  • March 2008
                  • 8

                  #23
                  Hej på er !
                  Hittade precis i detta skrivande, en massa rom på pumpen.
                  Ska man avlägsna pumpen, så att romen får vara i fred ?
                  Tacksam för svar
                  Senast redigerad av Poppe i VH; 26 March 2008, 17:57.

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #24
                    fick mina skalade artemia idag! nått man kan göra så ynglena fattar att de e mat? vet inte om gulsäcken e helt borta men dom simmar.
                    Diskus

                    Kommentar

                    • LadyM
                      • December 2007
                      • 96

                      #25
                      Häftigt!
                      Lånar din tråd lite igen danne.

                      Om äggen är klart genomskinliga, då är de obefruktade va?

                      M

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #26
                        mina diskus lekte idag. och mina dorsigera går in och ut i lekdräkt. min ensamma VF kurvciklid samma sak, men ingen partner där.
                        Diskus

                        Kommentar

                        • alcar
                          • April 2005
                          • 1398

                          #27
                          Ursprungligen postat av danneregner
                          mina diskus lekte idag. och mina dorsigera går in och ut i lekdräkt. min ensamma VF kurvciklid samma sak, men ingen partner där.
                          Kul hoppas det går bra med ynglerna har du dom i sälskapskar eller i eget kar?
                          mvh alexander
                          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #28
                            Nu har jag köpt 6 stycken svarta skalarer!!! Jag hoppas också på bebisar i framtiden... Jag frågade killen i affären, Djurmagazinet i Farsta Centrum var de kom ifrån och om han trodde att jag kan få bebisar så småningom.. De kommer från Linköping, sa han, och då stiger ju hoppet lite..
                            Han sa att man ska låta bli att släcka lampan när man har rom!!!

                            Hur som haver så har de glidit omkring som 6 stycken flaggskepp och käkat/försökt att käka alla utom Platyn och guppyhonorna... Ibland har de t om jagat yngel i flock!!!
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • danneregner
                              • October 2006
                              • 1347

                              #29
                              just nu i mitt SA kar. men fårse om vi flyttar eller va i gör, har ju 6 kar så man kan flytta runt en del
                              Diskus

                              Kommentar

                              • danneregner
                                • October 2006
                                • 1347

                                #30
                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Nu har jag köpt 6 stycken svarta skalarer!!! Jag hoppas också på bebisar i framtiden... Jag frågade killen i affären, Djurmagazinet i Farsta Centrum var de kom ifrån och om han trodde att jag kan få bebisar så småningom.. De kommer från Linköping, sa han, och då stiger ju hoppet lite..
                                Han sa att man ska låta bli att släcka lampan när man har rom!!!

                                Hur som haver så har de glidit omkring som 6 stycken flaggskepp och käkat/försökt att käka alla utom Platyn och guppyhonorna... Ibland har de t om jagat yngel i flock!!!
                                jag hade nattlampa åt dom. dom adra fiskarna ska ju få vila lite. en vanlig skrivbordslampa riktad på rommen
                                Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...