Blåciklider nära utlopp från pappersverk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Att döda fiskarna med klor och gifter är nog inte så bra, eftersom det dödar även inhemska fiskar, och andra djur. Människan släpper ut tillräckligt med skit ändå.

    Nja, jag har ingen koll på vilka arter som klarar vilka temperaturer, vet bara att jag har läst om malar på hög höjd, och åtminstone en ciklidart som klarar kallare vatten än de flesta andra ciklider verkar klara av nå´n längre period.

    Blåciklidynglen du hittade är med största sannolikhet inte kläckta i ån, utan de fick säkert yngel av dem i akvariet, och istället för att ta dem till en affär, så kom de på den ljusa idén att släppa ut dem. Och om de tänkte att de ändå inte skulle klara vintern, så räknas det väl som djurplågeri, eftersom de lär dö långsamt vartefter det blir kallare och kallare.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #17
      Det är ciklider från Uruguay och Argentina som klarar kallare vatten. Bland annat dessa:
      Gymnogeophagus rhabdotus
      Gymnogeophagus meridionalis
      Gymnogeophagus balzanii
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Jag vill bara påpeka att det kan bli ganska kallt i södra sydamerika under deras vinter med isläggning som följd. Just nu har jag väl bara två Austrolebias av det slaget men det finns betydligt fler.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Att döda fiskarna med klor och gifter är nog inte så bra, eftersom det dödar även inhemska fiskar
          Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg. Antingen gör man vad som krävs för att ta bort dem, eller så låter man dem vara kvar.

          Ursprungligen postat av firefox75
          AZUR-Tyvärr så är det inte så smart att klorera eller försöka utrota fisken med gift då en del städer i östergötland tar sitt dricksvatten därifrån.
          Nätfisket bedrivs enbart på grund av att få reda på hur pass begränsat område de befinner sig i samt att vi ska ta o desikera några fiskar för att se vad de äter.
          Och fabriken kan inte omdirigera kylvattnet i ett par dagar?

          Micke_A- har du koll på vilka arter utöver blåcikliden som stoppar för runt 12-30grader.
          Nästan alla. 10-12 grader är en rätt normal nedre letaltemperatur för tropisk fisk, och en bit över 30 klarar nästan allt utom rent arktiska fiskar.

          Tänkte på det där med utsläpp i höstast och att blåcikliderna bara är halvvuxna...det måste ju innebära iallafall för blåcikliden att den växer långsamt vid låg temperatur.
          Eller att födo tillgången varit god men att fisken inte hunnit acklimatiserat sig ordentligt.
          Den växer antagligen inte alls vid temperaturer under sisådär 15 grader. Det är nog halvtveksamt om den äter heller.
          Att det är så pass många kvar efter ett antal månader tyder på att predationstrycket är lågt; det förvånar mig lite, jag hade trott att abborre och gädda skulle dras till varmvattnet de också.

          EDIT: Det är alldeles sant att det finns köldhärdig fisk i sydamerika, men blåciklid hör inte till dem. Gymnogeophagus balzanii, Laetacara dorsigera, Apistogramma trifasciata, Apistogramma borelli, Geophagus australis, Crenicichla gaucho, Crenicichla lepidota - det är antagligen de mest köldhärdiga av alla ciklider, och överlever i områden där det vissa år kan bli is på vattnet.
          Senast redigerad av Azur; 13 March 2008, 00:25.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #20
            Ursprungligen postat av firefox75
            Återkommer med rapporter imorgon kväll.
            Nu ska jag fortsätta knåpa med glinät...ska binda ihop flera så vi kan ha det i tvärsöver.
            Eventuellt så blir det aktuellt med avskiljes ån som också har varmt vatten med elfiske...för att kunna se om eventuella yngel kan finnas där.
            Glöm nu inte kameran så att vi kan få se några bilder på fynden.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #21
              Ursprungligen postat av firefox75
              Fick bara två stycken till i glinätet...men däremot så fick jag någon annan fisk som ajg ska se om jag kan klassa...ingen svensk fisk iallafall.
              Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm vill gärna ha några stycken exemplar av alla arter du hittar. Ring Riksmuseets växel 08-51954000, be att få tala med någon i fiskgruppen så får du veta hur man skickar in fisk. (själv är jag föräldra"ledig" hela våren).

              Då får du dessutom alla fiskar ordentligt artbestämda!

              Kommentar

              • JeBoro

                #22
                Inget nytt?

                Kommentar

                • JeBoro

                  #23
                  Blev det inget mer besök?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    Storyn är ju så bra som den fodrar en fortsättning
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • FredrikW

                      #25
                      Vart i östergötland handlar det om?

                      Kommentar

                      • JeBoro

                        #26
                        japp, startar nån en tråd med så här bra innehåll så måste han ju fortsätta skriva.
                        Firefox vakna nu

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #27
                          Har varit lite av och från...har legat mesta dels av tiden...men nu under påsk ska det göras lite mera undersökningar...
                          Ska även fota de jag fångade och som går hemma hos mig nu...dessutom så ska jag tamera specifika vattenprover....
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • JeBoro

                            #28
                            Ok, vi väntar med spänning

                            Kommentar

                            • oskarwallin
                              • February 2008
                              • 1080

                              #29
                              precis, detta e ju intressant
                              60,58 liter
                              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                              Kommentar

                              • your_azz
                                • March 2008
                                • 31

                                #30
                                Otroligt intressant!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...