Liten dvärgciklid med pansarmal? (SA-biotop)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #31
    Ursprungligen postat av batski
    Blodtetror är väldigt fina men kan tyvärr även vara ganska aggro. Rosentetror är mycket trevligare. Eller om du vill ha röda tetror som är trevliga kan du kolla efter Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae).

    Du skulle kunna ha två olika tetra-stim, men isf ser det bättre ut om du väljer två arter som ser ganska olika ut. T ex en med hög kropp och en med mer avlång kropp, eller väldigt olika färger. I regel bör man ha minst 10 individer av varje art.

    Ett förslag på fiskmix:
    - Kakaduaciklider
    - Pansarmalar
    - Kolglödstetror (12-16 st.) el. rosentetror (10-12 st.)
    - Smycketetror (8-10 st.)
    - Ancistrus (ett par) el Pitbull plecos (Parotocinclus jumbo/LDA25) (6-8 st.)


    Jo jag ska nog sattsa på två stim. blir nog ca 15 rosentetror, men vad ska det andra stimmet vara? Är ju inte goldis så jag kan inte läsa artbeskrivningarna på varken kolglödstetran eller smycktetran =\.
    Vad finns det fler för arter? Kerritetra? är den ovanlig? annars är passar den i min smak ganska bra.

    Och det blir nog ancistrus till att börja med iafall.

    Godnatt!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av axeisi
      Jo jag ska nog sattsa på två stim. blir nog ca 15 rosentetror, men vad ska det andra stimmet vara? Är ju inte goldis så jag kan inte läsa artbeskrivningarna på varken kolglödstetran eller smycktetran =\.
      Vad finns det fler för arter? Kerritetra? är den ovanlig? annars är passar den i min smak ganska bra.

      Och det blir nog ancistrus till att börja med iafall.

      Godnatt!
      Kerriteror funkar nog bra men kommer att hålla till mittenskicket precis som rosentetror, men de har iaf inte samma kroppsform Vet faktiskt inte hur vanliga de är.

      Googlat lite:

      Smycketetra: http://www.aqua-fish.net/show.php?h=dwarfpencilfish


      Kolglödstetra: http://www.aquahobby.com/gallery/e_H...on_amandae.php

      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #33
        Ojj! Tack så mycket.

        Kolglödstetran var ju vacker! Hur svår är den? 2 eller 3 i svårhetsgrad?

        Tror det kan bli ca 15 kolglödstetror och ca 12 rosentetror.

        Hade

        Axel

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av axeisi
          Ojj! Tack så mycket.
          Vassego

          Ursprungligen postat av axeisi
          Kolglödstetran var ju vacker! Hur svår är den? 2 eller 3 i svårhetsgrad?
          3 (som kardinaltetran)
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #35
            Tackar, nu är det bara problem lite med röret, tar upp det i en annan tråd.

            Som planerna är nu så ska jag möbler om lite i karet för att få plats med det nya, sen ska det hämtas lite sand från en sjö, så det skadar ju inte om snön försvinner..

            Mvh AXel

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #36
              Ojj ännu mer problem.

              Kommer numera skriva allt om detta kar i en annan tråd (180l SA)
              Kolla gärna där



              Axel

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #37
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Inte för det spelar någon större roll i akvarium, men många Corydoras, speciellt ljusa arter med fläckmönster är ofta vanliga på ljusa sandbottnar gärna med tät växtlighet vid strandkanten att ta skydd i när det kommer rovfisk. Ancistrus lever oftast i forsar med stora runda stenar mer eller mindre täckta av alger och annan gucka. Många Apistogrammor förekommer gärna i anslutning till lager av döda löv i flodkanter eller mindre bäckar (men inte alla arter). I akvarium går det utmärkt att hålla de flesta av dessa tre släkten tillsammans även om dom inte bor tillsammans i naturen, bara man anpassar akvariet efter de krav som just de arter man väljer har någorlunda. Kompromissa måste man hur man än gör.


                Tre filmer från Corydoras habitat (för att få lite inspiration):


                Vilket jättestim!!
                Filmed in October 2007 at near Manaus city Brazil.



                Corys på vit sandbotten i svartvattens bäck.
                Filmed in the samll creak within few hours distance from Manaus in October 2007.



                Corys i Rio Negro. (svårt att se, men corys är det i alla fall i slutet av filmen)
                by Ricardon The Amazon Touch theamazontouch@brazilxbrasil.com
                Per

                Kommentar

                Arbetssätt...