Liten dvärgciklid med pansarmal? (SA-biotop)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #16
    Ursprungligen postat av batski

    Christmas mossa (Vesicularia dubyana 'Christmas'). Den är riktigt fin.

    Men det är vell Java mossa?



    Jaja. det får bli det då.
    Men jag har fått för mig att den är ganska svårskött? stämmer det? vad ska man tänka på för att få den att trivas?

    Jusste en annan sak angående växter. i rampen som är till de karet så finns det bara uttag för glödlampor ska jag köa med långenergilampore eller vanliga? eller finns det någon bra "växt" lampa till det?



    Axel

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Rekommenderar en lekgrupp kakaduaciklider, ett par paletter, eller ett par dorsigera. Snygga, tåliga, och rätt snälla.

      Fjäril är en annan möjlighet, men den är så jäkla känslig.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av axeisi
        Men det är vell Java mossa?
        Nope! Javamossa och christmas-mossa är två olika arter. Den ena kommer från SÖ-Asien och den andra från SA. Jag har även sett christmas-mossa artbeskriven som Vesicularia montagnei.

        Ursprungligen postat av axeisi
        Jaja. det får bli det då.
        Men jag har fått för mig att den är ganska svårskött? stämmer det? vad ska man tänka på för att få den att trivas?
        Jag har inte uppfattat den som svår alls, utan den verkar trivas i ett akvarium där jag annars har haft en del problem med växterna. Jag band den bara fast på rötter och nu växer den

        Ursprungligen postat av axeisi
        Jusste en annan sak angående växter. i rampen som är till de karet så finns det bara uttag för glödlampor ska jag köa med långenergilampore eller vanliga? eller finns det någon bra "växt" lampa till det?
        Glödlampor är helt olämpliga, så jag säger lågenergi. Bäst hade dock varit om du kunde byta lysramp så du kan skaffa ett par Aquarelle-rör.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #19
          Tackar..


          Har ändratt upplägg eller ska iafall göra det snart. jag ska byta ut min gren som i stort sett tar upp hela karet och ha en hög ca 20cm x30cm med grenar som inte är så spretiga. tror det kan bli ballt och det blir ju garanterat massor med gömställen

          Vad tror ni om det?


          Axel

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #20
            Hmm är det nödvändigt med mycket växter? ska ju ha ganska mycket rötter och löv?
            I växtväg hade jag bara tänkt att ha: vallesneila(liten bunt) 3 små svärdplantor, vattenspikblad osm jag hade tänkt att ha i ena hörnet så de får aggera lite flyrväxt också, javamossa (christmas-moss värkar vara klurig att få tag i och den skilljer sig ju inte mycket från javamossa så.) på rötterna och vid stenröset(anda hörnet) en lite gaffelmosse bit på ytan.


            Tror ni det kan räcka?


            Axel

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Om det finns många gömställen borde det funka.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #22
                okej. jag ska testa det iafall... bilder kommer om någon vill se, eller rötterna måste bara sjunka och vattnet klarna

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #23
                  blev inget vidare. och eftersom jag inte köpt några fiskar än så tror jag att det får bli en extreme makover. har funderat på att ta grnar och sticka ner dom som ett mangrove med tjockaste uppåt och små grenar neråt? tror ni det skulle funka? och hur mycket fat i vattnet vill kakaduor ha? som det är nu är det knappt något alls =\..


                  Axel

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ja grenarna skulle nog funka. Men det är mycket viktigt att de inte kommer från barrträd då dessa är giftiga för fiskarna. Ek kan jag tänka mig skulle funka riktigt bra. Men ta dem inte från trädet, utan de ska vara döda. Ett alternativ skulle vara att köpa red moore-rötter. Men tyvärr är de ganska dyra.

                    Kakaduor vill ha lugnt vatten.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #25
                      hejsan igen. Varit dålig på att uppdatera,

                      Men det som har hänt är följande:

                      Vattnet klarnade allt var frid och fröjd (så faktiskt väldigt biotop riktigt ut
                      Hade det så i någon vecka med 4platys som skulle "fixa" vattnet.

                      pumpen gick sönder, blev en nödlösning men en syrepump och en luft pump.
                      Tröttnade på inredningen, gjorde om till ett mer "vanligt akvarium" åkte på auktion,
                      Kom hem med massa växter och några kilis.
                      Lade ner planerna med 100 SA

                      Komöver ett 180L kar, planerar att flytta alla akvarium till ett rum och ha det som Akvarie rum. Funderar hur jag ska få plats på ett bra sätt men det ska nog fungera,
                      Som planerna är du så ska jag börja någon gång nu på posklovet. kommer garanteratt bli mitt största projekt


                      Men men ska komma tillsak. 180 L karet som jag ska laga i morgon har jag funderat på att ha SA i. ska då inte sattsa på en 100% biotop.

                      Men undrar lite om invånare osv. har fortfarande tankarna på kakaduor och pansarmalar, fördelat K. 1+2 P 10-15st
                      Måtten på karet är 100 x 45 x 40 så det är ju ganska högt. vad kan man ha för att "fylla upp" den platsen? funderat på några rio tetrom, vad kan man ha mer?

                      Kommer kanske starta en projekt tråd framöver.

                      Hadet bra sålänge!

                      Axel

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Tack för uppdateringen

                        Jobbigt att pumpen gick sönder! Vad hände med platiesarna?

                        Om du vill ha fiskar som håller sig nära ytan så är smycketetror väldigt fina och trevliga. Ett litet stim på 8-10 stycken skulle räcka då de inte är lika utpräglade stimfiskar som en del andra.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #27
                          jag upptäckte inte att pumpen hade gåttsånder fören jag såg platysarna stå vid ytan och hämta luft. fick röra om i vattnet och byta vatten och så då. (såg de på kvällen) på morgonegn levde de fortfarande och då fixade jag den provisoriska pumpen.


                          Jo smycktetran är ju vacker!
                          Har funderat lite på blodtetra också eller kanske något i stil med rosentetra.

                          Fler förslag Vad tror ni om fiskmixen annars då? (kakaduor, metallpansarmalar, ??????:P
                          Hur många bör man ha av tetra sorten? eller kan finns det andra trevliga fiskar? Alla tips är ju varmt välkommna:P

                          Axel

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Blodtetror är väldigt fina men kan tyvärr även vara ganska aggro. Rosentetror är mycket trevligare. Eller om du vill ha röda tetror som är trevliga kan du kolla efter Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae).

                            Du skulle kunna ha två olika tetra-stim, men isf ser det bättre ut om du väljer två arter som ser ganska olika ut. T ex en med hög kropp och en med mer avlång kropp, eller väldigt olika färger. I regel bör man ha minst 10 individer av varje art.

                            Ett förslag på fiskmix:
                            - Kakaduaciklider
                            - Pansarmalar
                            - Kolglödstetror (12-16 st.) el. rosentetror (10-12 st.)
                            - Smycketetror (8-10 st.)
                            - Ancistrus (ett par) el Pitbull plecos (Parotocinclus jumbo/LDA25) (6-8 st.)
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #29
                              Ursprungligen postat av axeisi
                              Fast pansarmalar, ancistrus och dvärgciklider lever vell inte heller helt samma eller ?
                              Inte för det spelar någon större roll i akvarium, men många Corydoras, speciellt ljusa arter med fläckmönster är ofta vanliga på ljusa sandbottnar gärna med tät växtlighet vid strandkanten att ta skydd i när det kommer rovfisk. Ancistrus lever oftast i forsar med stora runda stenar mer eller mindre täckta av alger och annan gucka. Många Apistogrammor förekommer gärna i anslutning till lager av döda löv i flodkanter eller mindre bäckar (men inte alla arter). I akvarium går det utmärkt att hålla de flesta av dessa tre släkten tillsammans även om dom inte bor tillsammans i naturen, bara man anpassar akvariet efter de krav som just de arter man väljer har någorlunda. Kompromissa måste man hur man än gör.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                                Inte för det spelar någon större roll i akvarium, men många Corydoras, speciellt ljusa arter med fläckmönster är ofta vanliga på ljusa sandbottnar gärna med tät växtlighet vid strandkanten att ta skydd i när det kommer rovfisk. Ancistrus lever oftast i forsar med stora runda stenar mer eller mindre täckta av alger och annan gucka. Många Apistogrammor förekommer gärna i anslutning till lager av döda löv i flodkanter eller mindre bäckar (men inte alla arter). I akvarium går det utmärkt att hålla de flesta av dessa tre släkten tillsammans även om dom inte bor tillsammans i naturen, bara man anpassar akvariet efter de krav som just de arter man väljer har någorlunda. Kompromissa måste man hur man än gör.
                                Alltid spännande att läsa dina kunniga inlägg! Ja vad gäller ancistrus så visste jag att de inte lever i exakt samma biotop, men de flesta verkar ändå vilja ha ancistrusar som algätare. Själv har jag valt ett gäng pitbull plecos. Dessa må inte dela livsmiljö med apistos, men (enligt vad jag läst) lever de iaf i långsamt flytande vatten med sandbotten.

                                Betträffande corydoras så har jag läst i en artikel skriven av Heiko Bleher att t ex Corydoras leucomelas ska finnas i samma miljö som bl. a. Apistogramma bitaeniata (som jag själv letar efter).

                                Men visst får man kompromissa en del
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...