Discusfråga, äggläggning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Hehe, ja, det bästa är ju att sära på dem ibland, särskilt om det inte blir nå´t av lekarna, för då leker de ofta snabbt igen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #17
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Hehe, ja, det bästa är ju att sära på dem ibland, särskilt om det inte blir nå´t av lekarna, för då leker de ofta snabbt igen.
      Precis!
      Tycker synd om hanen som faktiskt gör ett fantastiskt bra jobb jämfört med honan som käkar upp allt.. Kan inte vara kul alls för honom. Konstigt nog så jagar han inte bort henne heller..

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Jag tyckte det var lite lustigt att den scalarehonan gav sig på hanen, han såg inte så rolig ut efteråt, och ynglen försvann. Han och hans förra hona var bra yngelvårdare, och slogs aldrig vad jag minns.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #19
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Jag tyckte det var lite lustigt att den scalarehonan gav sig på hanen, han såg inte så rolig ut efteråt, och ynglen försvann. Han och hans förra hona var bra yngelvårdare, och slogs aldrig vad jag minns.
          Trist när det inte funkar. Var honan aggressiv mot andra hanar också, eller bara mot den hanen?
          Vi hade två scalarer som lekte, men jag misstänker fortfarande att det var två honor för det blev aldrig några kläckta ägg. De vitnade bara och sedan blev de uppätna.. Sedan var den ena tjurig som få när äggen väl var lagda. Inte så att den attackerade men den muckade och motade bort den andra från rommen.

          Här är discushonans ägg borta idag.. Men det hade jag ju räknat med..

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Vet inte, hade henne aldrig med nå´n annan hane, om jag minns rätt. Det dröjde ett bra tag innan de lekte, och när de väl gjorde det, så gick det bra tills ynglen var nästan frisimmande, då fick honan spel, och gav sig på hanen.

            Ja, då var det förmodligen två honor. Men vad jag har förstått, så har discusägg svårt att kläckas om det är för högt pH, tror samma gäller scalarer.

            De svarta scalarernas ägg försvann igår, men det andra paret har sina yngel kvar

            Ok, mitt discuspar hade äggen i några dagar, får se om det går bättre nästa lek
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #21
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Vet inte, hade henne aldrig med nå´n annan hane, om jag minns rätt. Det dröjde ett bra tag innan de lekte, och när de väl gjorde det, så gick det bra tills ynglen var nästan frisimmande, då fick honan spel, och gav sig på hanen.

              Ja, då var det förmodligen två honor. Men vad jag har förstått, så har discusägg svårt att kläckas om det är för högt pH, tror samma gäller scalarer.

              De svarta scalarernas ägg försvann igår, men det andra paret har sina yngel kvar

              Ok, mitt discuspar hade äggen i några dagar, får se om det går bättre nästa lek
              Nej vem vågar placera en annan hane med en sån tokstolla!
              Ja, det har jag läst någonstans att pH-värdet har betydelse för äggkläckningen. För högt pH så hårdnar väl skalet kanske eftersom Kh brukar vara högre då också..

              Här har vi 7.4 i pH just nu, Discusarnas ägg kläcks ju iallafall så vi får väl om de lyckas hålla liv i småttingarna så småning om.

              Håller tummarna för att det andra paret lyckas behålla sina yngel nu då

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ja, ofta behöver ju ciklider öva några gånger, så dina discusar får kanske kläm på det se´n

                Ja, hoppas det, men oftast när scalarelekar går åt skogen, så gör de nog det i samband med kläckningen, och nu har ju ynglen kläckts, så det bör gå
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...