Värde på Scalarer ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #16
    Hur som helst så är vad jag fattat även slöjscalarer förkommande i naturen också...så det verkar inte vara någon framodlad variant...
    Ptero= vingfen
    så egentligen skulle jag väl vilja ha slöjvarianten till Pterophyllum Longfin scalar.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Nja, den genen som ger slöjfenorna finns nog inte i naturen, ungefär som att det inte finns nå´t vilt kattdjur som är genetiskt lång/semilånghårigt, även om det finns de som ser lite lurviga ut. Vissa vilda scalarer kanske kan ha ovanligt höga fenor, men med normala stjärtfenor, genetiskt sett är de nog inga slöjscalarer. De slöjscalarer vi har akvarier skulle nog ha svårt att klara sig i naturen, de är för långsamma och klumpiga, och de skulle nog få fenorna söndertrasade hela tiden. Ptero betyder vinge, har jag för mig.
      Senast redigerad av Shepard; 09 February 2008, 11:09.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • [lum]
        • June 2007
        • 137

        #18
        Kalla mig galen men jag trode alltid att semilånghåriga katers hårgen är just naturlig till skillnad från vanliga långhåriga. Den tillhör ju katter som kommer från kallare klimat och de kan ju ta hand om sin egen päls t.ex.

        Ursäkta O:T.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av [lum]
          Kalla mig galen men jag trode alltid att semilånghåriga katers hårgen är just naturlig till skillnad från vanliga långhåriga. Den tillhör ju katter som kommer från kallare klimat och de kan ju ta hand om sin egen päls t.ex.

          Ursäkta O:T.
          Ja, det finns som sagt vilda kattdjur som ser lite långhåriga och lurviga ut, men om jag fattat rätt så är de ändå genetiskt korthåriga. Semilånghårsgenen, som finns hos t.ex Norsk skogskatt, Maine Coon, Angora, Birma, och så vidare, är en framavlad mutation, om jag minns rätt.

          Men för att återgå till fiskarna (får bara skit annars), så är slöjgenen på fiskar nog enbart nå´t som förekommer i akvarier, då de långa fenorna är handikappande för fisken, vilket skulle göra dem till lätta byten i naturen. Se´n finns det nog, precis som med kattdjuren, fiskar som även naturligt har rätt långa fenor, men då är de anpassade till det. Men en fisk med onaturligt släpande fenor kan man nog vara rätt säker på är framavlad, särskilt om det finns exemplar av samma art med mer normallånga fenor, som t.ex scalarer, zebrafiskar, praktbarber, och så. Även slöjkampfisken är troligtvis framavlad, jag har för mig att Betta imbellis har påståtts vara vildformen av Betta splendens, om det stämmer ska jag inte svära på.
          Senast redigerad av Shepard; 09 February 2008, 18:39.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...