diskus, svår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #16
    kanske ska göra om mitt malawi till diskus om nått halvår eller nått. men hur ofta måste man byta vatten i ett kar med cirkulation på 1700l/h och hur mycke?
    Diskus

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #17
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Ja, jag är ju inte så insatt, men det är vad jag har hört i alla fall. Om man köper discus i en affär och de är Asienodlade, så är det kanske svårt att veta vilken odlare de kommer från. Vad jag menar är att rent generellt är väl svenskodlade tåligare (för oss här i Sverige) än de som har odlats på andra sidan jordklotet, i annat vatten, och transporterats långa sträckor. Men visst, nog tror jag att även Asienodlade kan vara tåliga.
      Men köper svenska återförsäljare in discus från såna odlare när det vet att de funkar dåligt här? Helknas isåfall ju..

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18


        Ursprungligen postat av Ramnissan
        Men köper svenska återförsäljare in discus från såna odlare när det vet att de funkar dåligt här? Helknas isåfall ju..
        Nja...de importeras från typ asien, tyskland, usa, brasilien.
        Så ja de köper diskus utomlands.
        Oftast så görs detta inköp för att få bättre blod i yngelkullarna.
        Och mera genetiskmångfald.

        De koppas in till våra vatten värden...typ flera månader för en koppning.
        De som koppas in är då vana vid vattenvärden och går således ut i butik.
        Så nu är asien odlade inte alltid detsamma som sämre fisk som det var förr.

        Däremot så är det nästan större risk att köpa svenskodlad diskus från flera odlare då de har så pass skilda vattenvärde och hållning.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #19
          Ursprungligen postat av firefox75
          Nja...de importeras från typ asien, tyskland, usa, brasilien.
          Så ja de köper diskus utomlands.
          Oftast så görs detta inköp för att få bättre blod i yngelkullarna.
          Och mera genetiskmångfald.

          De koppas in till våra vatten värden...typ flera månader för en koppning.
          De som koppas in är då vana vid vattenvärden och går således ut i butik.
          Så nu är asien odlade inte alltid detsamma som sämre fisk som det var förr.

          Däremot så är det nästan större risk att köpa svenskodlad diskus från flera odlare då de har så pass skilda vattenvärde och hållning.
          Inte då inga problem med svenskodlad diskus vi har i stort sett lika vattenpå de flesta ställen i sverige. Danska o tyska går ofta i mycket hårdare vatten än vårt. Aisaterna använder mjukt vatten. En normal inkoppning tar inte längre tid än vanligt dvs jag gör ingen skillnad på om fisken kommer från Asien eller danmark,tyskland eller sverige. Alla kan ha med sig andra parasitstammar än den man har hemma. Så karens är viktigt.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #20
            nån som vet hur mycke cirkulation man ska ha i 300l?
            Diskus

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #21
              Det

              Ursprungligen postat av kaj.p
              Inte då inga problem med svenskodlad diskus vi har i stort sett lika vattenpå de flesta ställen i sverige. Danska o tyska går ofta i mycket hårdare vatten än vårt. Aisaterna använder mjukt vatten. En normal inkoppning tar inte längre tid än vanligt dvs jag gör ingen skillnad på om fisken kommer från Asien eller danmark,tyskland eller sverige. Alla kan ha med sig andra parasitstammar än den man har hemma. Så karens är viktigt.
              Jag menade var att karensen och koppingen går hand i hand hos de handlare jag besökt.
              Där låter de sina diskusar gå i cirka 1månad eller mer oavsätt om det är svenskt eller från någon annan odlare utomlands.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #22
                Ursprungligen postat av firefox75
                Nja...de importeras från typ asien, tyskland, usa, brasilien.
                Så ja de köper diskus utomlands.
                Oftast så görs detta inköp för att få bättre blod i yngelkullarna.
                Och mera genetiskmångfald.

                De koppas in till våra vatten värden...typ flera månader för en koppning.
                De som koppas in är då vana vid vattenvärden och går således ut i butik.
                Så nu är asien odlade inte alltid detsamma som sämre fisk som det var förr.

                Däremot så är det nästan större risk att köpa svenskodlad diskus från flera odlare då de har så pass skilda vattenvärde och hållning.
                Ok, det låter ju vettigt iallafall.

                Kan tänka mig detta med svenskodlat, bättre att köpa från lokala odlare än att åka långväga och köpa kanske. Vattenvärdena brukar ju ligga ganska lika runt där man bor iallafall.

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #23
                  Ursprungligen postat av danneregner
                  nån som vet hur mycke cirkulation man ska ha i 300l?
                  Det är inte cirkulationen som är viktig utan filtervolymen. Ju större filtervolym du har desto enklare att hålla en bra balans i karet.

                  Jag försöker se till att filtret renar minst tre gånger i timmen. Kanske för lite men det funkar här

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #24
                    1700 l/h borde kanske räcka
                    Diskus

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #25
                      jepps...på tok för mycket med 1700l/h
                      runt 1000l/h räcker.

                      Med 1700l/h så får du fleska på med filtermaterial som stoppar cirkulationen lite...kan du sjysstera din pump är det ännu bättre.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #26
                        kan sjystera utblåset ja. mer eller mindre kan ochså rikta utblåset direkt mot rutan så de inte blir nån strömm als nästan
                        Diskus

                        Kommentar

                        • danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

                          #27
                          grejen e ju de att de varit ett malawi kar innan så då har man ju ganska kraftig filtrering
                          Diskus

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #28
                            inte kraftig filtrering utan kraftig cirkulation
                            Mjo jag förstod att 300l malawi var med 1700l/h pump.
                            Mina diskusar trivs kalas bra i ett 310liters och då kör jag med am-top ytterfilter 3336.
                            Inte för strömt någonstans men bra rening.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...