lite diskusfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    #16
    Ursprungligen postat av Fredde L
    Ska man ha diskus så ska man satsa på diskusen. Den ska gå i första hand och ha rätt temp och vattenförhållanden. När man har det så kan man utgå från det och skaffa annan fisk som passar till dom förhållanden. Inte tvärt om. Diskusen är känslig och om man vill ha fina stora djur som mår bra och färgar ut ordentligt så är det så man måste göra.
    Läs på mer om diskus och hur dom ska ha det. Fundera efter det hur du ska gå till väga med akvarium, inredning, vatten och pump.
    Håller med dig där. Så gjorde jag också.
    Tycker bara att det är trist att många tror att de måste gå i rena akvarium. Har man inga planer på att odla så kan de ju gå i inredda kar och trivas också.

    Kommentar

    • Johannes85
      • January 2008
      • 7

      #17
      Fredde L har helt rätt!

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        #18
        Ursprungligen postat av Ramnissan
        Håller med dig där. Så gjorde jag också.
        Tycker bara att det är trist att många tror att de måste gå i rena akvarium. Har man inga planer på att odla så kan de ju gå i inredda kar och trivas också.
        Just biten med skillnaden mellan odling och sällskap verkar rätt sällan komma fram när det frågas om discus på vissa forum (har råkat ut för det på bland annat zoonen). I stället bombarderas man med "30-33 grader, mata 4-8 gånger om dagen, skit i inredning, och byt 30-50% vatten minst varannan dag", eller liknande, vilket jag tyvärr tror skrämmer bort många från att börja med discus.
        Ok, det är klart det fungerar att ha dom förhållandena, men det är väl egentligen det som är anpassat för odling och snabb tillväxt, oim jag förstått det rätt.
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #19
          Ursprungligen postat av Trollsvans
          Just biten med skillnaden mellan odling och sällskap verkar rätt sällan komma fram när det frågas om discus på vissa forum (har råkat ut för det på bland annat zoonen). I stället bombarderas man med "30-33 grader, mata 4-8 gånger om dagen, skit i inredning, och byt 30-50% vatten minst varannan dag", eller liknande, vilket jag tyvärr tror skrämmer bort många från att börja med discus.
          Ok, det är klart det fungerar att ha dom förhållandena, men det är väl egentligen det som är anpassat för odling och snabb tillväxt, oim jag förstått det rätt.
          Ja precis.
          Problemet är väl att köper man små Diskus till ett sällskapskar så är det svårt att få upp dem i storlek.
          Men man kan ju köpa lite större så är ju det problemet ur världen

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #20
            Skippa diskus om du ska ha kvar grodfan och guldfirrarna är mitt heta tips !
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #21
              Ursprungligen postat av Ramnissan
              Ja precis.
              Problemet är väl att köper man små Diskus till ett sällskapskar så är det svårt att få upp dem i storlek.
              Men man kan ju köpa lite större så är ju det problemet ur världen
              Ok, så dom stannar i växten, eller växer dom bara långsamt?
              Planer finns på ett 310/540-kar, och discus står högt på önskelistan...
              Personligen tycker jag ju att discusar rent estetiskt sett gör sig bäst som lite mindre, typ i storlek med en CD.
              Rent matmässigt då, gör det nån skillnad om man har sparsamt med sällskap (typ ett tetrastim och några malar), gentemot om man har lite mer sällskap (samma + några apistogrammor, nyckelhål eller liknande)?
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #22
                Jag kör mina diskusar med liten egyptiskmunruvare och det funkar hur bra som helst.
                Även en maffig svärdbärar hona runt 14cm...
                310liter funkar om du har en 6st diskus ungdjur.
                Mina är runt halv handflata på en vuxen och precis lagom.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #23
                  Diskus växer relativt långsamt om de går kallt...dvs runt 22-25grader.
                  Mina går i ett 29gradigt kar och stormtrivs.
                  Sen får man ju mata på som attans men det får man ju göra med alla yngel.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #24
                    De två större som jag har växte väldigt långsamt ända tills jag höjde tempen och började mata på ordentligt, då tog de fart. Dessa är väl i storleken som en CD nu, kanske lite större.
                    Men det är kruxigt att hålla rent i 720 liter när man ska mata upp såna som bara är 5-7 cm. Så dessa fick ett eget 200 liters istället. De får flytta tillbaka när de växt till sig ordentligt.

                    Mina 'stora' går med kardinaler, pansarmalar och ancinstrus(2 st) och några siameser som får flytta(till ett annat 720L) när de inte käkar alger längre. Andra fiskar har jag ingen erfarenhet av faktisk. Men det funkar säker bara de inte är för vilda och heta på maten.
                    Diskusen äter långsamt och behöver tid på sig när man matar dem. Jag handmatar mina en stund, tills jag ser att de fått en bula på magen, då släper jag maten.

                    Kommentar

                    • Jessi_86
                      • November 2007
                      • 232

                      #25
                      Många här inne har missförstått mig ser jag.
                      Jag ska inte ha kvar mina gulfiskar o slöjstjärtarom jag ska ha diskus, grodan är den enda jag INTE vill göra mig av med.

                      vet dom på djuraffäre om man kan ha grodis tillsammans med dom?
                      de kankse inte gör jättemkt om den är med dom..
                      bara dom inte är dumma mot den

                      Kommentar

                      • Ramnissan
                        • October 2007
                        • 514

                        #26
                        Om grodis är stor så tror jag inte att diskusen ser den som mat, elaka är de ju inte iallafall. Kan inget om grodor tyvärr. Klarar grodan den höga temperaturen också så är ju det enklaste att prova. Funkar det inte så får du ju ta beslutet om grodis eller diskus får flytta till ny lya...

                        Lycka till med grodis och diskus.

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #27
                          Att ha groda med fisk överlag funkar...så länge inte fisken ser grodan som mellan mål.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...