Skalarlek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #46
    Micke_A Hur stora på ett ungefär brukar scalarerna vara när de börjar para ut och ska till att leka?
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #47
      mina var 6-7 cm
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #48
        Tja, ungefär som Kensa säger är nog rätt vanligt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #49
          jag har haft lek på mindre, ca 4 cm, men det blev aldrig någon ordning på det.
          verkar som om de behöver mogna innan de ger sig på lyckosamma lekar.

          kanske som människor, vi kan få kottar väldigt tidigt, 12-13 år, men vi är nog inte mogna att ta hand om "ynglen".

          (ska jag säga,,,,,känner mig lätt förvirrad med mina små yngel trots att jag har passerat 40-gränsen......)
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #50
            Ursprungligen postat av lili76
            Och ja, så måste jag ju få en rapport!
            Nu börjar en del av dem lämna bladet, och föräldrarna spottar tillbaka dem
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • MagArne
              • December 2006
              • 424

              #51
              Mina skalarer har också börjat leka lite smått men det blir inget av äggen. Men jag tror det beror på att jag har för trångt i karet. Överplanterat 450 liters med 15 stora skalarer i samt ett stimm med vinkeltetror. Men snart ska de få flytta till ett 720 liters som jag ska inreda med vad jag tror kan bli flera bra revir för skalarlek.

              Men denna tråd ska jag hålla koll på för att snappa upp ett och annat tipps.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #52
                Nu simmar allihop
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #53
                  Åhhh.... Måste vara en härlig syn!!!

                  (Min rom försvann natten till den 16:e lägger jag till här i tråden. Hungrig eldstjärt troligen... Fler försök kommer med tiden. )
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #54
                    Ja, det är alltid kul med frisimmande yngel, särskilt scalarer, de är pampiga, och inte alltid de lyckas ta sig så långt.

                    Mina går med 10 stänktetror, 8 (tror jag) kejsartetror, ett discuspar som just nu har ägg, 3 små tuppkamsciklider, och ett antal malar. Får se hur det går, kanske får jag flytta tetrorna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #55
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Mina går med 10 stänktetror, 8 (tror jag) kejsartetror, ett discuspar med ägg, 3 små tuppkamsciklider, och ett antal malar. Får se hur det går, kanske får jag flytta tetrorna.
                      Tetror kan vara glupska, så det kanske är idé? Trist om de skulle bli uppätna nu!
                      I mitt kar är kongosarna hårt hållna när skalarerna har rom. De hålls effektivt i andra hälften av de 540 litrarna. Det är så otroligt häftigt att se dessa normalt sett hungriga och galna fiskar spaka... *S* Eldstjärten är inte lika hunsad dessvärre. Men jag har inte hjärta att göra av med honom.
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #56
                        Ja, eldstjärtar kan vara envetna, och ganska tyranniska. Kanske kan du lämna in den i en affär?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #57
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Ja, eldstjärtar kan vara envetna, och ganska tyranniska. Kanske kan du lämna in den i en affär?
                          Nehehehej!! Är ju den enda eldstjärt jag har kvar och han är mig så kär... Även om barbaren glufsar i sig skalarrom!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #58
                            Här är barbaren Dave, feg utan sans

                            Ja, eldstjärtar är fina, men man kan bli galen på deras översittarfasoner.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #59
                              Nu har jag börjat mata med artemia Än så länge håller de sig med ynglen i relativ säkerhet längs ena kortsidan, i skydd av en stor rot.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Dysnomia
                                • April 2004
                                • 1692

                                #60
                                Härligt!!
                                Skånetös i Dalarna
                                MIN ZOON!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...