Scalaren skiftar färg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Låt de vara ifred för de kommer snart att vänja sig vid det "nya" karet och bli som innan igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      och jag som är på G men en större make over......suuuuck
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • spun_as_hell
        • January 2008
        • 42

        #18
        Vad skulle nitrit-halten ligga på då?

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #19
          0 eller under 0.3 , alltså den allra ljusaste gula på skalan (första färgen till vänster). Allt mörkare kräver vattenbyte per omedelbart. Vilken färg har du på testet? I e vad har du för värde nu?

          Du få vara vaksam i ungefär 2-3 veckor på att nitrithalten inte stiger. Den kommer sannolikt stiga en smula, det är en del av nitrifikationsprocessen/aka inkörningen varje kar går igenom, men då måste du göra vattenbyten pronto. Den får absolut inte bli mer än färg nummer 2 i skalan, allra helst inte ens det. Gör en sökning på nitrit så finns mer läsning
          Senast redigerad av ize; 25 January 2008, 23:48.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • spun_as_hell
            • January 2008
            • 42

            #20
            strax över 0,2 verkar jag ha nu...

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #21
              Då är det bra. Bara testet matchar eller är ljusare gul än den mest vänstra färgen på pappersskalan så är du "home safe". Nitrithalten ska vara lägre än testet kan upptäcka.

              Nitrittoppen brukar komma efter ungefär 10-14dgr beroende på fiskmängd och storlek på karet, så du får hålla koll i några veckor tills du ser att toppen har kommit och gått över. Sen är det nog bra att mäta hyfsat regelbundet ändå. Bara för att ha koll liksom..
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • spun_as_hell
                • January 2008
                • 42

                #22
                Hur ofta bör jag mäta nu i början?

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #23
                  Vill fortsätta peka på utfärgningen av skalarer.
                  Här finns bilder på den orange utfärgningen som kommer i pannan (och på fenor bla):


                  Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu



                  Så lite is i magen (ha koll på vattenvärde, men oroa dig inte för mycket) och njut av dina utfärgade, vackra skalarer.
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #24
                    Ptja, hur ofta man ska mäta beror på hur stenkoll man tycker man vill ha. Man behöver inte vara så anal som jag var under en period när jag mätte morgon och kväll, mest för att vara överambitiös och jäkligt nyfiken på processen, men man ska nog ta fler prov så här i början. Varje, varannan dag kanske, gärna vid samma tidpunkt på dygnet.

                    MEN! Precis som lili76 säger, ha lite is i magen, ha koll och glöm inte att njuta också.

                    Du har gjort så rätt du kan göra, akvariet har fått en superstart iom att du hade gammalt filtergojs från ett inkört akvarium. Du behöver inte vara orolig alls, det kommer med allra största sannolikhet gå klockrent!
                    Senast redigerad av ize; 26 January 2008, 13:12.
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...