540l hjälp med fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #16
    Jo men nyckelhål står nog inte pall för eldbukar.
    Skulle aldrig köra med eldbukar och nyckelhål tillsammans.
    För även om eldbuk kan ha varierande temperament så när de leker är de förbaskat mer aggro och på gentemot andra arter.

    Herichthys Pantostictus
    Archocentrus Panamensis
    Skulle jag rekommendera.
    Jävligt snygga...
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Flojden
      • May 2007
      • 160

      #17
      okay tack för alla svar....vart till zoobutiken och bokada gulsöms idag....hittade två som redan parat ut sog kanon snygga.....vart även sugen på Vf hantlar men dom skulle gå på ca 5-6 hundra st.....är det dyrt?
      någon bra combo till mina första fiskar i karet då?

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18
        Vf hantlar...vart såg du dem?
        Nu blev ajg sugen
        5-6hundra för vf hantlat styck tycker jag låter lite i överkant...vad var det för variant???
        Du ska inte ha hantlar och guldsöm tillsammans...
        Du har ju bokat guldsöm och dessutom tagit redan etablerade par och det var bra.
        Men till guldsömarna skulle jag nog köra med bastant fisk...som kan mäta sig mot guldsömen.
        Kanske cintrinellum, zebraciklid, labiatus, Archocentrus Panamensis, Nandopsis tetracantha, Parachromis friedrichstalii, Amphilophus robertsoni...
        Samtliga fiskararter jag nämnt borde passa med guldsöm...
        Kanske du bör undvika friedrichstalii dock då hanen vid lek kan bli överaggro...

        Vieja argentea, Vieja godmanni, Vieja maculicauda.

        Ett råd är att du inte köper några av de fiskar jag namngivit från affär utan från privatpersoner.
        Finns massa folk som odlar dessa och har förbaskad kunskap om dem.
        Skicka ett PM om du finner någe intressant så ska jag kolla om jag eller de jag känner kan ha dem hemma.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Flojden
          • May 2007
          • 160

          #19
          vart lite kär när jag såg dessa, Nandopsis tetracantha,Parachromis friedrichstalii(gulaktiga?)http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=50745 ...är det den?något som du kan fixa?
          du kan väll adda min msn så kan vi snacka där skulle vara bra med bollplank som kan hjälpa

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #20
            jag röstar på cichlasoma arter
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • stifflor
              • December 2008
              • 15

              #21
              Ny startad akvarie hemsida, inte riktigt klar ännu men ni får gjärna ta en tit och ge förslag vad som fattas och vad som är bra osv.


              MvH JS

              PS vi kommer att fixa en fullständig domän senare, brys helt och hållet på hur bra det går.


              http://hem.passagen.se/diyaquarium/

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #22
                Svar till Flojden:

                Fredrichstalii är en riktigt snygg men glupsk fisk som äter allt som rör sig i närheten.Växer därför fortast av alla, algtabletter tar den i munnen och gnager på tills den är slut .. Har tre st, den största ca 10-11cm och tänderna är redan klart synliga på den.. Skulle kanske kunna matcha guldsömmen
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                • almost_jocke
                  • January 2008
                  • 228

                  #23
                  jag kör just nu:
                  2 st pågågelciklider
                  2 rödbukade hantelcilider
                  2 st guldsömmar
                  3 ancistrus och en segelfenspleco
                  har detta i mitt 480l och det funkar riktigt bra.

                  vart blå ciklider och eldbukar i med men dom har flyttat nu i veckan men funkade även bra när dom var i karet med.

                  Kommentar

                  • AnnikaMo
                    • November 2008
                    • 198

                    #24
                    Har startat upp ett kar på jobbet med sydamerika firrar.
                    Blå ciklid, elfenben ciklid, några apistogamma sorter, fjärilsciklider,
                    Mycket stora stenar med hål i, nån halvsöndrig lerkruka, orangevit marmorerad sten med hål i, mycket växter, luftbubblare för häftig effekt och självklart några malar.
                    Guldancistrus, pansarmalar, guldalgätare och siamensis. Äppelsnäckor.
                    Vi är supernöjda. De större gör sig skitbra och de mindre vackra färger. Får se om jag kan fixa nån bild senare. Annika

                    Kommentar

                    • Flojden
                      • May 2007
                      • 160

                      #25
                      Blå och elfenben och fjärilar????Dina små ciklider kommer nog blir dödade rätt snart...

                      Kommentar

                      • AnnikaMo
                        • November 2008
                        • 198

                        #26
                        Tror du.... Har bara ett par av varje, blå och elfenben. Inga mer stora. Verkar inte vara nån fara som det ser ut, idag. Är ju ett stort kar.
                        De blå är jättelugna och snälla. A.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...