Nyckelhålslek! -frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #16
    Men dina yngel har inte sugits in i pumpen då???menar kanske därför den bara tappade suget så snabbt.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #17
      Skulle inte tro det, den hade börjat suga sämre och sämre senaste två veckorna, och jag tänkte fixa det i samband med vattenbytet (dagen efter). Den har helt enkelt väldigt liten filtervolym (Fluval 3 plus) och borde kramats ur tidigare

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18
        Köp ett ytterfilter
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #19
          Jag har redan ett ytterfilter, dock väldigt gammalt och dålig kapacitet (430 L/timme)

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #20
            Ajdå...Du skulle köra med ett eheim 2215 istället.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #21
              Jag måste betala allt nytt till karet själv,
              och som fjortonåring är man inte rik precis

              Men det funkar ju hyfsat som jag har nu i alla fall, så länge ingen pump blir helt igensmetad och slutar pumpa alltså...

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #22
                Sent nu ikväll la samma Nyckelhålspar en ny omgång rom, på samma sten, på samma ställe! Och jag som tänkt klippa till och plantera om min H. Polysperma -grupp helt och hållet vid nästa vattenbyte på söndag, får väl se hur det bli med det.

                Nycklarna hade bara ca 20 ägg vad jag såg, innan belysningen släcktes för kvällen. Men jag tror/hoppas de la mer ägg efter att akvariet släckts ner också. För övrigt befarar jag att övriga tre icke-ihopparade Nyckelhålen är honor allihopa. Men jag vet faktiskt inte om jag tycker mig behöva mer än ett par, så det gör inte något i så fall.

                Jag hoppas att det går bättre den här gången än förra, och om pumpen inte pumpar hyfsat så ska jag allt fixa den även om det skulle störa för Nycklarna!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Jag tror mitt par också har yngel igen, som ligger och sprattlar i en grop
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #24
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Jag tror mitt par också har yngel igen, som ligger och sprattlar i en grop
                    Vad kul

                    När äggen kläcktes förra gången så visste jag ju inte hur stora ynglena skulle vara eller hur de skulle se ut. Vid första ögonkastet tyckte jag de såg ut som något slemliknande som rörde sig platt på botten i en grop Men när jag tittade närmare såg jag att det minsann var yngel som låg och sprattlade i gropen

                    Mina har ju än så länge bara några få fiskar att hålla borta, så om något går fel (vilket är ganska troligt att det gör^^) så beror det nog inte på de andra fiskarna. Så vid den här leken har de igentligen sin största chans att ta vara på sina yngel. För efter den här leken så kommer det fyllas på med mer fisk i karet, så då lär de nog inte ha någon större chans. Om ynglena skulle klara sig den här gången så väntar jag med att ha i mer fisk tills ynglena är inte är allt för små.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      I mitt akvarium har de ingen schans, för många scalarer

                      Om du har en mal, så kan den ha ätit upp ynglen på botten, särskilt om du hade akvariet släckt på natten.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #26
                        Det är sant, dock borde den väl egentligen ha lyckats äta upp de redan som ägg i så fall? Jag har en ganska liten Ancistrus, han cirklade gärna när deras hörn första timmarna, men när han blivit bortkörd några gånger så vistades han inte i det hörnet mer förrän det hela över (pga mig).

                        De verkade i alla fall väldigt duktiga förra gången, och både då och nu så sover alltid någon av dom intill äggen.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Den kanske inte hittade dem förrän de hade kläckts, då kände den kanske rörelserna. Och om akvariet var släckt på natten, så sov föräldrarna, och kunde inte se malen.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Ragiza
                            • February 2008
                            • 64

                            #28
                            Lånar tråden lite, hoppas det är okej.

                            Har 4 nyckelhålsciklider, ibland har de bara en punkt på sidan och ibland ett helt tydlig linje. Vad är orsaken till att det ibland är en punkt och ibland en linje?

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ragiza
                              Lånar tråden lite, hoppas det är okej.

                              Har 4 nyckelhålsciklider, ibland har de bara en punkt på sidan och ibland ett helt tydlig linje. Vad är orsaken till att det ibland är en punkt och ibland en linje?
                              Jag har Nyckehål oxo. De uppvisar samma beteende. Likaså gör Chokladciklider som växlar mellan att ha en tydlig mörk punkt till en längsgående linje över hela kroppen.

                              Varför Nyckelhål gör så har jag inget bra svar på,men, man kan alltid spekulera. Personligen tror jag det är en form av singalsystem som fisken har gentemot artfränder. Typ - jag är inte på humör, eller, låt mig vara ifred, eller, jag blev lite rädd!

                              Har nämligen observerat på bägge arterna (choklad-nyckel) att vid en förändring i deras miljö, tex vattenbyte eller filterrengörning, så reagerar de ofta med att "byta färg".

                              Men som sagt. Detta är en spekulation och ingen vetenskapligt grundad förklaring.

                              Kan även berätta att mina Chokladciklider har pyjamas! Ja det är sant. När man släcker ned akvariet sjunker de sakta mot botten och får en helt annan "kostym". Den blir spräcklig som det värsta kamoflaget. Och de kan man ana är ett skydd vid vila
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              • Ragiza
                                • February 2008
                                • 64

                                #30
                                Intressant fråga tydligen, och det låter helt troligt det du säger. Ska försöka komma ihåg att notera när mina har linje. Det jag noterat är att bara en av cikliderna har det av de fyra, de tre andra har punkt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...