Bestämt mig för Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    #16
    Men om man matar sina vanliga akvariefiskar hur mycket som helst och byter vatten varje dag lär de väl också växa fort..?
    Är det viktigt att de växer snabbt?

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #17
      Ursprungligen postat av Trollsvans
      Det frågade jag också när jag funderade på discus...
      Svaret blev att då många som driver discusarna hårt har extrema vattentemperaturer (dvs 30 grader och uppåt), vilket får den överblivna maten att ruttna och förpesta vattnet mycket fortare (... än små matrester i t ex 27 grader skulle göra).
      Utifrån detta, och som Rick sa, att de växer sämre i sämre vattenkvalite, så har det blivit en "kultur" kring att man "måste" byta vatten jätteofta, bara för att det är discus (inte beroende på hur man odlar dom).
      Hmm okej Jobbigt..

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        #18
        Lite jobbigt, men det går nog att bena ut ett sätt som passar en själv efter en rejäl faktainsamling.
        Sen har ju alla "sitt" egna sätt att sköta discus, vissa är mer fanatiskt övertygade om att det är det enda sättet som får finnas, än vad andra är...

        Personligen tror jag väl mer på skitbra filtrering, mata lagom, och en snygg inredning, än att byta hundratals liter vatten i veckan...
        Akvariet är något som ska vara snyggt, och skötseln ska vara så att den inte blir en börda (men självfallet ska man sköta sina fiskar så dom mår bra...).
        För att inte tala om miljöaspekten med att slösa vatten...
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #19
          Ursprungligen postat av Trollsvans
          Lite jobbigt, men det går nog att bena ut ett sätt som passar en själv efter en rejäl faktainsamling.
          Sen har ju alla "sitt" egna sätt att sköta discus, vissa är mer fanatiskt övertygade om att det är det enda sättet som får finnas, än vad andra är...

          Personligen tror jag väl mer på skitbra filtrering, mata lagom, och en snygg inredning, än att byta hundratals liter vatten i veckan...
          Akvariet är något som ska vara snyggt, och skötseln ska vara så att den inte blir en börda (men självfallet ska man sköta sina fiskar så dom mår bra...).
          För att inte tala om miljöaspekten med att slösa vatten...

          Absolut då dom blivit lite större men att driva upp mindre diskus i ett inrett kar och göra vattenbyten med längre intervaller och samtidigt få dem att växa och må bra är en svår kombination.

          Jag har själv 2 kar med diskus varav det ena är inrett för de lite större firrarna med ett inte är det för dom som håller på att växa upp. Jag övermatar inte (2ggr/dag) men byter kontinuerligt vatten och de stormtrivs.
          / Rickard

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #20
            Ah, jo, det är jag fullt med på, så klart... mitt "recept" var väl mer tänkt åt ett sällskapsakvarium, snarare än att driva upp/odla.
            Sen får jag väl vänta nåt halvår eller så innan jag kan starta upp en balja och faktiskt testa om det funkar...
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • taxidermy
              • January 2007
              • 298

              #21
              Okej Låter ungefär som jag har hört tidigare, att om man köper äldre diskus(ca 10-14cm?) så kan man sköta dem ungefär som man sköter ett vanligt sällskapsakvarium?

              Kommentar

              • Pada
                • October 2005
                • 48

                #22
                Ursprungligen postat av Trollsvans
                tänker "nytt vatten är inte alltid samma som bra vatten".
                Nej precis, det är väll lite i de banorna jag också tänker.
                Jag är väll lite rädd att skillnaderna kan bli för stora för ofta helt enkelt.

                När man ska pröva på en ny art som dessutom är så beryktad som diskus så är man så klart inte så pigg på att hitta 5-6 stycken firrar á 200+ spänn styck flytandes med magen uppåt efter två veckor.
                Man kanske ska slänga i lite andra firrar och låta dem gå där själv i början för att se hur pass det fungerar.

                En annan sak jag funderade över är hur det ligger till med temperaturen.
                Det verkar råda delade meningar om allt från 26-30 grader.
                Vad är lämpligt?
                Jag är inte så glad i tanken att skaffa firrar som vill ha 30 grader då det blir så satans varmt i hela rummet med ett 540l kar med den temperaturen.
                Senast redigerad av Pada; 21 December 2007, 00:03.

                Kommentar

                • Trollsvans
                  • November 2007
                  • 1118

                  #23
                  Jo, precis.. Sen så kan man ju göra som en jag fick lite info från på zoonen... han fyller på med kallvatten... (hans fiskar verkar inte bry sig om det... ).

                  Vad gäller temperatur så höjer man över 30 grader för att vissa parasiter inte ska klara sig, har det sagts mig. Om vatten sen i naturen är över 30 grader, det vete fan. Sen är det väl säkert så att dom växer bättre i varmare vatten, eller nåt sånt, därom vet jag inget. Än.
                  Huvudsaken är att ju högre temp, desto viktigare med renhållningen.
                  Min akvariehandlare rekommenderade 27 grader "eller nån grad däromkring", så kan man t ex ha lite andra fiskar i närheten utan att dom blir kokta.

                  Det där med att vara rädd om dyra invånare vet jag allt om.. (orkidegalning sen 8 år tbax).. skitskoj när man upptäcker att ens nya dyrgripar inte kommer klara sig...
                  //Troll

                  Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                  Kommentar

                  • Pada
                    • October 2005
                    • 48

                    #24
                    Även jag var ute idag och snackade lite med min akvariehandlare och han rekommenderade också 27-28 grader.
                    Han sa också att man inte borde gå över 30 grader om inte djuren var sjuka, men som sagt så råder det ju väldigt delad uppfattning om vad som gäller och som någon sa innan så finns där ju massvis med olika varianter att köra på.

                    Vad han däremot var noga med att understryka var att ju varmare man hade det desto noggrannare var det med vattenbyten, vilket förstås är fullt förståeligt.
                    Detta gällde då särskilt om man matade med oxhjärta och dylikt foder.


                    Men idag blev det inga diskusar, det får vänta ett litet tag till.
                    40 kardinaltetror blev det däremot och 11 nya växter, så nu börjar det åtminstone komma någon vart för min del.
                    40 kardinaltetror i ett 540l kar var däremot ingen imponerande syn, så 40 till blir nog lagom för den effekten jag vill uppnå.
                    Resterande planer utöver 4-6 diskusar är en grupp på ca 10 corydoras av någon sort (ej bestämt mig än även om julii lockar) och eventuellt en mindre grupp på ca 4-6 fjärilsciklider.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...