From Peru with love...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • topcabbie
    • January 2007
    • 128

    From Peru with love...

    Vid besök i min lokala zooaffär (tack Shappe!), övertalades jag att köpa ett par viltfångade scalarer från Peru. De hade börjat uppvisa parbeteende i försäljningsakvariet, och jag nappade.
    De är i mitt tycke mycket vackra, med en hög ryggfena och utdragna bröstfenor.
    Väl inkoppade började de genast att muta in ett revir, bestående av en Echinodorusbuske i ena hörnet. Därefter vidtog ett idogt putsande av bladen på plantan.
    Idag, efter en vecka, när jag skulle pyssla om akvariet upptäckte jag att de hade lekt och jag nu är stolt ägare av en romsamling.
    De verkar vara strängt upptagna med att putsa och fläkta äggen, så det ser ut att vara utsikt till god yngelvård framöver. Ska bli spännande att följa framöver.
    Dags att damma av artemiakläckeriet snart.
    Bifogade filer
    /Roland
    Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
    (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
    Hemsida Mina akvarier
  • topcabbie
    • January 2007
    • 128

    #2
    48 timmar

    Nu har det gått ca 48 timmar sedan äggläggningen och ungefär 10% av äggen har blivit vita, d.v.s. de är väl antingen obefruktade eller angripna på något sätt. Föräldrarna fortsätter dock att fläkta och vakta äggen.
    Om 10-12 timmar börjar de förhoppningsvis att kläckas.
    Spännande väntan.
    /Roland
    Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
    (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
    Hemsida Mina akvarier

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Åh, spännande! Håller tummarna och inväntar vidare rapportering.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av topcabbie
        Vid besök i min lokala zooaffär (tack Shappe!), övertalades jag att köpa ett par viltfångade scalarer från Peru. De hade börjat uppvisa parbeteende i försäljningsakvariet, och jag nappade.
        De är i mitt tycke mycket vackra, med en hög ryggfena och utdragna bröstfenor.
        Väl inkoppade började de genast att muta in ett revir, bestående av en Echinodorusbuske i ena hörnet. Därefter vidtog ett idogt putsande av bladen på plantan.
        Idag, efter en vecka, när jag skulle pyssla om akvariet upptäckte jag att de hade lekt och jag nu är stolt ägare av en romsamling.
        De verkar vara strängt upptagna med att putsa och fläkta äggen, så det ser ut att vara utsikt till god yngelvård framöver. Ska bli spännande att följa framöver.
        Dags att damma av artemiakläckeriet snart.

        Vill inte slå sönder dina förhoppningar.

        Men de verkar beté sig precis som mina VF Spetsnos Scalarer.

        Leker hejvillt med tre veckors mellanrum. Tog 2 veckor från inkoppning till förtsa lek.

        Men de har inte fått kläm på vården av rom och yngel ännu.

        Första leken så käkade de upp allt efter två dagar.

        Sedan har de gått lite längre vid varje lek.

        Dvs de lär sig med tiden.

        Senast så kom vi fram till att det sprattlade ordentligt på bladet.
        Dvs rommen kläcktes, men sedan fick "farsan" för sig att det var dags
        för matfest.

        Så, även om de skulle äta upp allt, så ha tålamod.

        Börja inte med articifiell kläckning. Låt det ha sin gilla gång.

        VF brukar få kläm på allt efter ett antal försök (ibland tar det 20-30 lekar).

        Men det brukar bli bra om man har lite tålamod......

        Fast det är ju klart, ibland finns det vissa fiskar som fattar direkt vad det är frågan om.

        Lycka till.....!!
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • topcabbie
          • January 2007
          • 128

          #5
          Kläckt...

          Ursprungligen postat av Kensa
          Senast så kom vi fram till att det sprattlade ordentligt på bladet.
          Dvs rommen kläcktes, men sedan fick "farsan" för sig att det var dags
          för matfest.
          ...
          Börja inte med articifiell kläckning. Låt det ha sin gilla gång.
          ...
          Fast det är ju klart, ibland finns det vissa fiskar som fattar direkt vad det är frågan om.

          Lycka till.....!!
          Ja, nu har äggen i alla fall kläckts.
          Ringde hem till sambon för att höra om dom fortfarande vaktade, varpå hon sa att det verkade som om det inte fanns några ägg kvar. Äschans! tänkte jag...
          När jag kom hem, så upptäckte jag att det var kläckt, och att föräldrarna flyttat larverna till ett intilligande blad. Nu vaktas det och fläktas idogt, så det verkar som om dom har kläm på det.
          Tyvärr är fotot lite suddigt, för jag har inte klurat ut makrofunktionen på kameran ännu, men det kommer väl.
          Kul är det ju iallafall, och mycket spännande att följa.
          Bifogade filer
          /Roland
          Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
          (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
          Hemsida Mina akvarier

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Fortsätter att hålla tummarna och invänta nästa rapport!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • berraåsnobben
              • December 2007
              • 113

              #7
              Kul som 17.
              Tänk på att ha en liten lampa tänd när akvariebelysningen släcker, speciellt om du har nattaktiva fiskar för föräldrarna slöar till om det blir mörkt och en del yngel försvinner.
              Camping

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Spännande, berätta mer.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • topcabbie
                  • January 2007
                  • 128

                  #9
                  Ursprungligen postat av berraåsnobben
                  Kul som 17.
                  Tänk på att ha en liten lampa tänd när akvariebelysningen släcker, speciellt om du har nattaktiva fiskar för föräldrarna slöar till om det blir mörkt och en del yngel försvinner.
                  Jo, jag har redan tänkt på det.
                  Bredvid akvariet står en liten plastburk där jag odlar hyalella, och lampan till den ger närmast ett fullmåneaktigt ljus in i det stora.
                  Plötsligt började båda föräldrarna frenetiskt att attackera nedre delen av bladet, och när jag tittade efter så satt där en mycket hungrig liten snäcka, som de trots väldigt intensivt hackande inte lyckades få bort. Den avlägsnades av mänsklig hand...
                  Det är inte alltid så svårt att förstå fiskspråk - jag tror att nedanstående uttryck betyder nåt i stil med "kommer du nära mina ungar så nyper jag till dig..."
                  Bifogade filer
                  /Roland
                  Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                  (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                  Hemsida Mina akvarier

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Tur är ju att scalarer inte tröttnar på varandra efter ett gäng misslyckade lekar..
                    Menar mina salvinis försökte typ 15ggr och misslyckades alltid...slutade med att hanen jagade ihjäl honan...

                    Hoppas du kan behålla dessa yngel nu.
                    Lycka till.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Problemet med dina salvini var nog att de inte kom överens till att börja med, det var troligtvis därför lekarna alltid misslyckades.

                      Scalarer kan de också, jag hade ett par för ett antal år se´n, som var bra yngelvårdare, men honan dog efter ett tag. Jag köpte en ny, och det gick en lång tid innan de lekte, när de väl gjorde det, så såg allt bra ut tills ynglen nästan var frisimmande, då attackerade honan hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • topcabbie
                        • January 2007
                        • 128

                        #12
                        Det verkar som om dom än så länge håller intresset uppe.
                        Alla andra hålls på behörigt avstånd.
                        Läste att ynglen tar sisådär tre till fyra dygn på sig att bli frisimmande, så jag får väl ta och plocka fram artemiaäggen ur frysen och sätta igång snart.
                        Nu har de flyttat ynglen så att det är två grupper om sisådar 40-50 i varje. Det ser ut att vara bra liv i dom, och dom viftar livligt på svansarna.
                        /Roland
                        Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                        (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                        Hemsida Mina akvarier

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Härligt!!!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            You are not alone.....

                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • topcabbie
                              • January 2007
                              • 128

                              #15
                              Fortfarande håller föräldrarna på och vaktar. De har också flyttat runt lite på ynglen.
                              Har nu satt igång en laddning i kläckaren, så att de kan få lite artemia och lite liquifry om de börjar simma fritt.
                              /Roland
                              Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                              (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                              Hemsida Mina akvarier

                              Kommentar

                              Arbetssätt...