bebisar påväg!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sbina
    • July 2007
    • 8

    bebisar påväg!!!!

    hej.
    mitt elfenbensciklid par har fått rom... nån som vet hur lång tid det tar för rommen att "kläckas" och vad man ska göra sen efter dom har "kläckts"??
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Elfenben är ju en såkallad vit/albion zebraciklid. Det tar ungefär 2-3dagar innan rommen kläcks sen så tar det 4-5dagar innan ynglena blir frisimmande så de syns
    Dock så kan man se larverna efter kläckning i någon grop som föräldrarna grävt.

    Lycka till.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Albino är de inte, eftersom de har svarta ögon, och inte röda, men som firefox sa, så är det en vit odlingsform av zebracikliden, och sköts precis som denna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • sbina
        • July 2007
        • 8

        #4
        ok ok... vet nån när man kan ta dom ifrån sina föräldrar så dom inte blir uppätna och vad äter dom???

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Högre värme(runt 29grader) ökar tillväxt takten och kläckning med nästan 20% om man har normala 26-27 grader.
          Bara ett tips alltså.
          Sen när ynglena är frisimmande så låt dem gå länge hos föräldrarna och försök att mata dem först efter några dagar då gulesäcken försvunnit med arthemia eller cyklops eller bosmider.
          Annars kan man köpa yngelfoder och blanda ut med vatten och försöka ge dem...
          Har du ett stort akvarie så ökar överlevnadsfrekvensen och tillväxt takten om du vill få upp ynglena i storlek.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • sbina
            • July 2007
            • 8

            #6
            ok ok. tack för alla bra svar

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag har förstått så letar zebror aktivt mat till ynglen, genom att virvla upp botten, för att blottlägga ätbara saker, i alla fall har jag sett zebror med yngel som gjort så. Så de är kanske inte i lika stort behov av stödmatning som en del andra yngel, men det beror väl lite på hur länge akvariet har varit igång, har det varit igång ett tag, så finns det nog en del ätbart. Har också ett zebrapar, som precis har lekt. Honan är väldigt mörk, med nästan svarta fenor, hade varit snyggt med en vit hane till henne. De går med Jack Dempseyyngel, som är några månader gamla.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...