Behöver råd :s

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    Behöver råd :s

    Hejsan!

    När jag har sätt på mina scalare hur dom har avancerat sig allt från att ha revir sen släppa det o några veckor senare har dom flyttat sitt revir till mitten av akvariet o ser att dom putsar på ett blad o vet att dom kan börja leka när som helst om dom inte tappar lusten igen när dom skapade sitt första revir

    Men till min fråga

    Jag har en del fiskar i akvariet för att fiskarna ska må bra i akvariet trots agrisiviet från scalare så hur mycket måste jag "skära" ner på fisk antalet utan det blir för tomt i akvariet

    Dom fiskar som jag har är Black molly med yngel neontetra platy praktbotia norskflagtetra o en algätare som jag inte inte namntet på
    för jag har lagt märke till att scalare är mest agresiva mot blackmolly o sett at honorna har fått hugg på kroppen från scalaren
    jo vill säga att jag har bara 1 par scalare

    Mvh P
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Så här ser det ut i mitt 240 literskar:

    4 st VF spetsnosskalarer (2 par)
    6 st Mollys (4 honor+2 hanar)
    3 st Platys (2 honor, 1 hane)
    4 st Yngelplatys i kasse på tillväxt.
    4 st VF Clown Plecos
    4 st Bolivianska Fjärilsciklider
    2 st Otocinclus (skall snart flyttas till mindre kar)

    Skalarerna leker var 3-4:e vecka.

    Har inte sett någon aggresivitet mot någon speciell mellan lekarna.
    Under leken så blir dom aggressiva mot alla.

    Mollysarna verkar vara dom som fattar minst. Dvs fattar inte att hålla sig undan.
    Skall hela tiden fram och nosa lite. Vilket gör att de får sig en liten kyss ibland.

    Men inte sett att de får märken efter bett.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      Så här ser det ut i mitt 240 literskar:

      4 st VF spetsnosskalarer (2 par)
      6 st Mollys (4 honor+2 hanar)
      3 st Platys (2 honor, 1 hane)
      4 st Yngelplatys i kasse på tillväxt.
      4 st VF Clown Plecos
      4 st Bolivianska Fjärilsciklider
      2 st Otocinclus (skall snart flyttas till mindre kar)

      Skalarerna leker var 3-4:e vecka.

      Har inte sett någon aggresivitet mot någon speciell mellan lekarna.
      Under leken så blir dom aggressiva mot alla.

      Mollysarna verkar vara dom som fattar minst. Dvs fattar inte att hålla sig undan.
      Skall hela tiden fram och nosa lite. Vilket gör att de får sig en liten kyss ibland.

      Men inte sett att de får märken efter bett.

      Då har du bra scalare om man jämnför mina hehe.. men jag har tagit bort mina mollys lagt i ett annat akvarium o se vad som händer med dom andra fiskarna om dom får med en kyss eller inte
      För jag misstänker att jag blir nog illa tvungen längre fram när det blir yngel från Scalare att dom vill gärna ha större plats i akvariet.. bara hoppas att dom inte tar upp hela akvariet bara

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Neontetror är nog rätt bra på att klippa yngel, små, snabba, och jobbiga att hålla på avstånd.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Det kan vara intressant att veta hur stort akvariet är för att kunna avgöra hur mycket fisk du kan ha kvar? Nu vet jag inte hur stort du har, men det kan ju vara så att det är lite litet och att det är därför du får problem med skalarerna tillsammans med de andra fiskarna...
          Håller annars med Micke, tetror är bra på att ta yngel, så vill du behålla eventuella yngel så kan det nog vara bra att ta bort tetrorna...
          /Mattias

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #6
            Jag har 133 liter akvarium när jag har flyttat mollys så har scalaren lugnat ner sig markant nu o är inte lika aggresiva som förrut när jag hade det.. men då vet jag det att jag "måste" ge bort tetrorna helt enkelt då om jag ska behålla scalare yngel

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              133l då är det egentligen för litet för skalarerna, inte konstigt att de blir bitska.

              Kommentar

              Arbetssätt...