En av mina favoriter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    En av mina favoriter

    Hur många har denna eleganta, charmiga, kanske lite underskattade, och hyfsat "städade" ciklid?

    Den grå "klumpen" på botten är de nyss frisimmande ynglen. Paret verkar vara mycket bra föräldrar. De är uppmärksamma, och de avlöser varandra, och turas om att äta, istället för att båda simmar iväg samtidigt. Än så länge håller de sig utmed ena sidan av akvariet, så de har rätt bra koll, men det blir nog värre se´n när de börjar röra sig mot mitten av akvariet.

    Till er som aldrig haft nyckelhålscikliden, ge den ett försök, ni kommer nog att gilla den
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 13 December 2007, 13:15.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Fina, även fast dom inte är så kraftiga i färgen Inte omöjligt att jag skaffar den någon gång!
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Kjaer
      Fina, även fast dom inte är så kraftiga i färgen Inte omöjligt att jag skaffar den någon gång!
      Tja, man ska inte stirra sig blind på starka färger, då kan man missa många intressanta arter Och de har en naturlig skönhet, med dämpade, varma färger, som enligt mig slår alla konstiga framodlade färgvarianter på fiskar, av vilka en del närmast ser konstgjorda ut.

      Och de är eleganta, med sina långa fenspetsar, och sättet de rör sig på.
      Senast redigerad av Shepard; 13 December 2007, 13:24.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Wow, vilken flashback jag fick nu! Det var längesedan jag hade Nyckelhålsciklider. Det är inte utan att man blir sugen på dessa vackra ciklider igen - har dock inte sett dom i affärerna runt omkring här på ett tag.
        Härligt att se dom!

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          fin bild btw.. "vigilant" är ordet jag tänker på när jag ser dem..
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            det är en av mina favoritciklider lungn, fredlig och fin
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Hur pass fredlig är den med yngel?. Kan dom gå ihop med medelstora diskusar?.. Jag kommer få lite tomt i ett av mina diskuskar då jag ska flytta om lite.. Vore trevligt med lite annat sällskap än kardinaler som bryter av mitt så annars diskusfyllda hem.
              / Rickard

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                De jagar naturligtvis bort andra fiskar som kommer för nära, och gör det med rätt stor pondus. Men de skadar aldrig nå´n annan fisk, och skulle nog inte vara mer stressande för discusarna än vad discusarna är sinsemellan.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • topcabbie
                  • January 2007
                  • 128

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Hur många har denna eleganta, charmiga, kanske lite underskattade, och hyfsat "städade" ciklid?
                  Jag har just skaffat mig 6 stycken ganska små (3 cm) ungfiskar, får att förhoppningsvis få ett eller två lekpar.
                  Mina är dock lite annorlunda tecknade än dina, med bara ett "nyckelhål, med en mycket vacker vit teckning runt, och en skarp och distinkt svart rand över huvudet.
                  Ska bli spännande att följa dem framöver.
                  /Roland
                  Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                  (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                  Hemsida Mina akvarier

                  Kommentar

                  • Långås
                    • December 2005
                    • 1368

                    #10
                    Instämmer helt i att det är en mysig art. Var 5 år sedan jag hade dom men det är en art jag kommer att komma tillbaks till.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • rick
                      • April 2005
                      • 1012

                      #11
                      Så nu har jag skaffat ett par så får vi se hur det artar sig. Får gå tillsammans med en ensam stackars flaggciklid så länge så får han/hon lite sällskap. Ingen aning om kön men det visar sig kanske sen när man lärt känna dom litegranna.
                      / Rickard

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Könen kan vara lite luriga att se, eftersom även honan har långa fenspetsar, men när jag köpte mina hade han tre stora och en mindre, förmodligen var de inbytesfiskar, inköpta vid samma tillfälle, så troligtvis är de kullsyskon. En av de stora är ju bevisligen en hane, och den lilla är ju en hona, och förmodligen så är de två andra stora också hanar. Jag köpte bara en av de stora, och den lilla, eftersom jag var rätt säker på att det var en hane och en hona, med tanke på storleksskillnaden.

                        Men om man som sagt bara har en, eller om man har individer som är olika gamla, kan det nog vara svårare. Men honorna brukar väl vara lite kortare och rundare i kroppen.

                        Mina visade ju sig som sagt vara ett par, och det dröjde bara några dagar
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • rick
                          • April 2005
                          • 1012

                          #13
                          MIna är bara 5-6 cm än så jag tror könsakillnaden kommer att ta ett tag att se. Dock så verkar både flaggcikliden och nycklarna trivas med sina nya livskamrater. Flaggcikliden står och skakar ala diskus när någon av nycklarna kommer i närhet och så åker den och stryker sig längst de nya invånarna. Kul att se att de i allafall inte ryker ihop med varandra, även om båda arterna är förhållandevis lugna så har flaggcikliden varut riktigt uppkäftig sista månaderna (den har växt bra) mot mina diskus den gick med tidigare.
                          / Rickard

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Micke_A

                            Vad har du för kamera???
                            Tycker du får superB bilder...mina blir bara suddiga.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Den där gamla saken? En gammal Fujifilm FinePix A204 med 2 mega pixels. Har en Konica Minolta Dimage Z3 också, men har inte lärt mig den så bra än, och den funkar lite knackigt, för att en viss katt har rivit den i golvet en gång för mycket.

                              Men nyckelhålsbilden är tagen med min Fujifilm, och att bilden blev ok var nog mest för att fiskarna stod vid framrutan, på nära håll. Jag har ett annat akvarium, där ljusförhållandena förmodligen är lite annorlunda, och där blir bilderna bara skit, mörka och suddiga, men även där blir de väl lite bättre om fiskarna är nära framrutan.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...