Apistogramma panduro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duboisi
    • January 2003
    • 28

    Apistogramma panduro

    Jag har problem med mina apistogramma panduro/pandurini.
    Jag har 2 honor + 1 hane, men jag inhandlade honorna först. Honorna hade lagt rom i en grotta men jag kunde inte se ifall mina fiskar var av samma kön. så när jag släppte i hanen så blev han iväg-jagad.
    Vill nån hjälpa mej?
    levande foder rockar
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    #2
    Då har du två hanar och en hona!

    Mvh/ Per
    Per

    Kommentar

    • duboisi
      • January 2003
      • 28

      #3
      ja men det är de två honorna(gula med svarta fläckar) som har lagt rommen hanen(grå med en blå stav vid stjärtroten)
      Jag fattar alltså inte detta, kan det vara så att de är lesbiska?
      /Arvid<font face='Tahoma'></font id='Tahoma'>
      levande foder rockar

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        Det kan faktiskt vara så att du har två hanar. En outfärgad hane kan se ut som en hona. I fiskarnas värld finns det inget som kallas lesbiskt.


        Akvarievännerna I Borås
        http://www.bostream.nu/blue/aib
        -----------------------

        Kommentar

        • duboisi
          • January 2003
          • 28

          #5
          Det verkar faktiskt troligt.
          Jag köpte de två för ca 4-5 veckor sen och då va de redan stora (tror jag).
          de gula är precis likadana inte en fena skiljer sig! kan dett vara för att de är för unga?
          de lekte för 5 dagar sen men jag såg inte att det blev nåt av rommen. igår lekte de igen men jag vet inte vad jag ska göra för att få rommen att överleva
          levande foder rockar

          Kommentar

          • pelle
            • January 2002
            • 419

            #6
            Gör så lite som möjligt!

            Mvh/ Per
            Per

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>fiskarnas värld finns det inget som kallas lesbiskt<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Två honor kan lägga ägg och vissa kallar glatt dessa för homosexuella. Hos ciklider så är det oftast brist på lekmogen/dominant hane som gör att två honor leker.

              Mvh.

              Ola

              Ps. I naturen är det annars mycket vanligt med homosexualitet (ex. vissa apor, lejon, giraffer mm). Dessa djur "förstår", liksom andra organismer, hur de ska göra för att fortplanta sig så argumentet att homsexualitet inte leder till avkomma är bara trams. Ds.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Hej
                Jag tror att du skall avvakta och se. Det är ganska vanligt att de första lekarna misslyckas. Jag tror inte att du har två hanar om de är gula. Jag har själv ungfiskar av A nijsseni och man kunde ganska tidigt se skillnad på ungfiskarna tack vare honans gula färg.

                Guy
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Hos Apistogramma är det vanligt med smyg/sneakerhanar. Dessa har samma färg som honor och befruktar andras honor "i smyg". Dessa sneakerhanar brukar färga ut till en hane i lekfärg om de leker som "vanligt" (vad är vanligt, i naturen är oftast sneakerhanarna vanligast).

                  Mvh.

                  Ola
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • duboisi
                    • January 2003
                    • 28

                    #10
                    Tack för all hjälp
                    /arvid
                    levande foder rockar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...