Robusta Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Robusta Fjärilsciklider

    Jag har ju skrivit i diverse trådar om att Fjärilsciklider är "lättlekta, käcka och yngelvårdande toppenciklider"... Det var förr om åren det, nuförtiden är det lite knepigare. I samma veva har jag beskrivit dessa Fjärilar som ganska robusta och välbyggda individer - åtminstone har alltid de jag har haft varit sådana. Det är "beyond me" att det skall vara så svårt att få tag på rejäla Fjärilsciklider idag. Jag hade förvisso tre par för ett par år sedan (och det får väl räknas som nutid) som lekte och vårdade sina yngel - men, de dog snabbt och varade bara cirka två år.
    Vi har en intensiv avel och det faktum att föräldrarna inte får gå med ynglen som ett par indikationer på det problem som Fjärilarna har idag.
    Ibland dyker det trots allt upp vissa stammar från odlare som låter ynglen gå en tid med sina föräldrar.
    Jag går ju runt i affärerna här i Göteborg och "kollar läget" titt som tätt, och då och då hittar man de där välväxta, robusta Fjärilarna som man instinktivt ser är bra vara - höga, branta pannor och en kompakt kroppsbyggnad.
    Här är ett exempel som jag kollade in idag - mitt ibland en skock "vanliga" spolformade Fjärilar gick dessa, för dagen, isläppta ungdjur, typ tre hanar och några fler honor. Dessa ynglingar var större än de fullvuxna individer som redan gick i visningskaret. De kommer från en vanlig privatodlare och är inte massproducerade. Kolla in de högväxta kropparna och att hanarna inte riktigt har börjat utveckla fenstrålarna ännu. Man ser lätt skillnad på dessa och de andra "vanliga". Gissa om jag blev sugen på att köpa en grupp - men har ingen plats för tillfället!

    Jag tog en bild och en snutt iallafall!

    Bifogade filer
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Du har väl plats i ditt discuskar? Snygg fjäril på bilden, men jag tycker dock dom vildfångade är myyycket snyggare
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av Kjaer
      Du har väl plats i ditt discuskar? Snygg fjäril på bilden, men jag tycker dock dom vildfångade är myyycket snyggare
      Jag har letat som en tok efter bilder på vildfångade Fjärilar - om du kan skaka fram en bild så släng in den här - jag är säker på att de vilda är mycket snyggare - men när har man chans att hitta sådana? Man får vara glad om man hittar Fjärilar som lägger ägg och vårdar sina yngel idag - och jag har en känsla av att de här lite robustare varianterna är ganska bra på det.

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        http://www.mikofish.com/gpage47.html Dock inte vildfångat eftersom dom inte är fångade
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Kjaer
          http://www.mikofish.com/gpage47.html Dock inte vildfångat eftersom dom inte är fångade

          Ja, dom är ju hysteriskt snygga - men, nu, Käre Kjaer - vill jag att du berättar för mig i vilka affärer man, med lätta steg, kan inhandla dessa vilda varianter?

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Akvariemässan i närheten av Göteborg har (hade förra helgen när vi var där iaf.) vildfångade fjärilar, inte lika snygga som dom på mikofish-filmerna men ändock!


            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
              Akvariemässan i närheten av Göteborg har (hade förra helgen när vi var där iaf.) vildfångade fjärilar, inte lika snygga som dom på mikofish-filmerna men ändock!


              //C

              Bra att veta! Toppen!
              Idén med tråden var bara att visa på att det trots allt ibland dyker upp lite robustare "vanliga" Fjärilsciklider som är odlade på ett normalt sätt och kanske kan få lyckliga ägare till Fjärilar som leker och vårdar sina yngel. That's all!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag tycker uppriktigt sagt att VF fjärilar är rätt krångliga och för att de skall färga ut rejält så krävs det ofta optimala förhållande t.ex. vad gäller pH och temperatur.
                Tåligast och lättast till att få att färga ut är däför ofta en bra stam med odlade - som de MaxB såg i affären.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Vart dom finns (utom i Colombia) vet jag inte Men visst är dom odlade snygga också!
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Visst är dom odlade riktigt fina - även de vildfångade!
                    Vad jag försöker komma åt är detta att man kan, om tränar sig lite, lära sig att instinktivt kunna avgöra (om man inte tar ett snack med affärsinehavaren - och denne är ärlig) om Fjärilarna man ser i affären är av god kvalitet eller inte. Ett tecken, som genom åren funkat för min del, är att "spotta" just de här lite robustare varianterna - som inte nödvändigtvis måste ha "paradis"-färger men som ser tåliga och rejäla ut - kraftig kroppsbyggnad och då, givetvis, av god stam där föräldrarna har drivit upp ynglen själva en tid innan de separerats.
                    Ett första tecken, som jag visar på bilden och filmen, är en god start, sedan snacka med affärsinnehavaren.
                    Jag såg dessa Fjärilar och tänkte direkt; aha, här har vi nåt - dessa kan vara riktigt bra. Jag tog ett snack med killen i shopen och det visade sig faktiskt att dessa få stycken kom från en privat odlare här i stan - detta gjorde mig glad och jag kände att om vi kan köpa fler av dessa "riktiga" fjärilar så kanske det kan bli som i forna gamla goda dagar då Fjärilsäggen sprutade och det inte var några problem med yngelvård o.s.v.

                    ... för att inte tala om Scalarer...

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      http://www.mikofish.com/gpage47.html Dock inte vildfångat eftersom dom inte är fångade
                      Jag reagerade på vad strömt de hade det... Skyddade de inte ett bo också?? Alltså att de får småskruttar i så strömt vatten... Då har vi ju alldeles för mycket stiltje i karen om de lever så i det vilda...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      Arbetssätt...