Parbildning skalar, hur tidigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Parbildning skalar, hur tidigt?

    Har 5 skalarer. 2 guld och 3 randiga som jag fick "med på köpet" (det fanns inte mer än två guld och annars hade det ju inte blivit något stim).
    Nu är min fråga om jag kan ha sådan tur att de två guld bildat par?? Har surfat runt som en galning, men hittar ingenting som hjälper mig förstå mig på dessa fiskar...

    Skalarerna är 10-12 cm (fenspets till fenspets) och har fått orange hjässor för ungefär en månad sedan. Guldskalarerna simmar alltid de två, de andra tre håller sitt lilla "stim" oftast i andra sidan av karet. Dock inga bråk eller revirhävdning..

    Anledningen till att jag behöver veta är att jag nu gett bort de tre randiga och frågan är ju nu om jag ska bara ha de två guld (och utgå från att de ÄR ett par) eller öka upp deras stim genom att köpa jämngamla individer. Jag vill ju satsa på ett par i slutändan, samtidigt vill jag ju att de ska få möjlighet att själv para ut sig.
    Så hur tolkar jag detta och hur gör jag?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Ingen som har någon tanke alls?

    Verkar som om kunskapen om skalarer är låg (menar inte här, utan i allmänhet). Hittar ingenting om varken könsmognad eller parbildning; förrän de lekt och lagt rom.. Hmm.. Får kanske forska?

    De två guld blandar sig inte alls med de övriga tre. Så det borde inte vara nåt "besvär" för dom att bli ensamma?
    Känns lite halvpanik eftersom jag blir av med de tre i dagarna och då inte längre kan studera dom på samma vis.
    Någon som har erfarenhet av hur deras skalarer betett sig innan de börjar leka?

    Vill ju inte att det ska bli fel...
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det låter som om de två guldskalarerna har hittat varandra och bildat par, men helt säker kan du inte vara innan de leker och du ser lätt könsskillnaden på dem. Det finns tillfällen då 2 honor gått ihop och lagt rom, men som sagt helt säker kan du inte vara innan de leker.
      De är i lekmogen storlek nu, och börjar de leka så kommer de att fortsätta med detta i all tid och evighet! Nästan.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Åh, tack!
        Nej, säker kan man ju inte vara. Blir det väldigt fel om det råkar vara två av samma kön? Jag måste inte få yngel (även om det såklart varit jättekul!), utan tänker snarare på dom. Fast de kanske kan trivas ihop resten av livet iaf?

        Låter iaf som om jag kan flytta de andra tre med hyffsat gott samvete. Sen får väl tiden utvisa.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Låter som en bra idé då ditt kar inte är så jättestort och med mer än ett par skalarer skulle kriget snart vara igång. Trivs de med varandra nu så kommer de säkert att göra det sedan med.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            De flyttar till 375 liter i helgen! Men jag är inne på att bara ha ett par iaf!
            Jättetack för dina svar!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Du hade kunnat låta de tre grå vara kvar, så hade schansen ökat att få ett par. Guldscalarer är ju odlingsformer av de grå, och bildar lätt par över "färggränserna" så att säga
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ja, _kunde_ ja.. Det var tanken oxå, men så hittade jag rätt hem till dom och det mycket snarare än jag hade "planerat".
                Den estetiska sidan av mig säger dock att den hellre vill ha guld än "mix"... Och då blev det såhär.. *S*
                Tanken var då att jag skulle köpa fler guld, men som det ser ut nu så kanske inte det behövs.. Ska försöka fota skalarerna så man ser grupperingarna, men de är ju så jädrans sociala så ser de en kamera så flockas de!! *S*
                Inser mer och mer att skalar är en komplicerad art när det gäller att tyda deras liv..

                Kallas de btw "grå" eller vad heter de när de har de där tre ränderna? Har inte hittat nåt namn på den färgen, trots idogt letande.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Den vanliga randiga vildformen kallas gråscalare (enligt mig den snyggaste, den har en naturlig skönhet som odlingsformerna saknar, och det gäller vildformerna av alla arter). Se´n finns det varianter på den, t.ex så kallade zebrascalarer, som har ett band för mycket, och så en variant som jag har nu, som har vildformens ränder, men istället för silvergrå är den gråsvart, och skimrar lite i lila tycker jag det ser ut som, tror det är den som kallas rökscalare. Den finns nog också i zebravarianten, med för många band. Hade ett par där honan var en grå zebra, och hanen en "rökzebra" så att säga.
                  Senast redigerad av Shepard; 03 December 2007, 17:14.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Dessa har 4 band; det första över ögat (med mer sot bakom ögat) och det sista över stjärtfenroten (syns knappt). Den tredje randen går till fenspetsarna. De har även den orange hjässan och röda ögon. Ränderna bleknar ur fullständigt vid stress/uppjagande.
                    Mellan ränderna skimrar den mest i pärlemor/guld. Snygga är de iaf, utan tvekan! Men de är inte "rena" guldskalarer...
                    Så vad är de för färg då? *Har noll koll på vad som är ok antal ränder*
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Här finns en bild: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1678640
                      *Avskyr att det inte går att direktlänka härifrån*
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...