Skalarlek, frugan orolig och uberlycklig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ploppen
    • September 2007
    • 17

    Skalarlek, frugan orolig och uberlycklig

    Hej alla akvariefantaster

    Vi hade 4 st skalarer, 3 gurami, 2 malar i vårt 180L akvarium.

    Frugan köpte 2 till skalarer förra veckan för hon ville gärna att de skulle börja bilda par och att chansen var större med 6 skalarer. Till vår förvåning så ligger det mkt ägg/rom på bladen idag efter jobbet och det är de 2 nya skalarerna som vaktar äggen som hökar.

    Fram till idag har de levt ganska skyggt (1 vecka), de andra skalarerna var rätt stygga mot dem då de redan hade mutat in sina revir.

    Men nu är det annat ljud i skällan, den skalar som var kaxigast förut börjar se rätt tilltuffsad ut. trasiga fenor och bitmärken på sidorna av kroppen.

    Vad ska vi göra med honom, hans gamla revir är precis där de lagt äggen och han gömmer sig bara bakom växterna. Så föräldrarna är på honom rätt duktigt då de får se honom.
    Till saken hör att vi endast har ett pyttelitet extra akvarium så det känns inte helt solklart att flytta över honom dit heller.

    Vad ska vi göra? Låta honom vara kvar och få mkt stryk, för han verkar inte vilja överge sitt revir bara sådär eller försöka hitta ngn som kan ta hand om honom???
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det bästa är nog att ge bort eller sälja de som är över, och behålla paret. De kommer bara att bli störda i leken annars, och få svårt att vakta ynglen. Och de övriga riskerar dessutom skador, eller att bli dödade. Beror ju lite på akvariets storlek, men om de andra redan har fått en del skador, så är det nog bäst att göra sig av med dem, särskilt om ni vill att paret ska klara ynglen.

    Mer än ett par bör man nog inte ha i ett 180-liters. Jag hade två par i ett 375-liters, och de lekte i varsin ände av akvariet, och det var knappt att utrymmet mellan dem räckte till, om jag minns rätt.
    Senast redigerad av Shepard; 26 November 2007, 19:50.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ploppen
      • September 2007
      • 17

      #3
      Tack för dina synpunkter!
      Hoppla.. då blir inte frugan glad om hon måste ge bort de 4 andra skalarerna.
      Vi har inte haft detta akvarium så länge men det var absolut ingen i affären som höjde på ögonbrynen när vi sa att vi redan hade 4 skalarer och ville ha 2 till.

      Någon annan som haft ett liknande scenario?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, affärer verkar tyvärr ofta vara mer inriktade på att få sälja här och nu, istället för att ge rätt information, och få bra rykte. Men det är nog rätt vanligt att man skaffar ca 6 halvvuxna scalarer (de är svåra, ibland omöjliga, att se könsskillnad på, och schansen att få ett par som kommer överens ökar om man har fler), och se´n lämnar tillbaka de som blir över till affären, när man har fått ett par.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • malla78v
          • September 2007
          • 22

          #5
          Vet inte hur långt vi har tänkt... men om vi säger att man bara ska ha ett par skalarer i ett 180L för att de skall kunna hålla ordning/försvara på sina yngel. Lyckas de då med detta och ynglen överlever... har man ju plötsligt fler än 2 skalarer igen. Känns som lite moment 22 för en oinvigd.

          Hur gör alla andra?

          *edit* hmm.. råkade lägga in detta som min frus användare.

          Kommentar

          • malla78v
            • September 2007
            • 22

            #6
            Det är bara jag igen.

            Har lagt ut en bild lite temporärt som jag hoppas att ngn vänlig själ kan ta sig en titt på och få en uppfattning om det blir att omplacera de övriga skalarerna.

            Here it goes:
            As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

            klicka in på akvarium och där är the bild.

            Tack på förhand.

            /Ploppen

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ynglen säljer man, eller ger bort, antingen till nå´n affär, eller på annons. Tydligen varierar det en hel del om affärer tar emot yngel eller inte, men där jag bor brukar de göra det i alla fall. Hemmaodlade scalarer brukar nog vara rätt säljbara, då de är tåliga i jämförelse med asienodlade, som transporterats långt. Särskilt om ynglen fått gå hos föräldrarna, och därmed förmodligen klarar yngelvården själva, så är de nog rätt intressanta för affärerna.

              Får inte upp sidan, det står nå´t om säkerhetscertifikat, och att det inte är pålitligt, och att det är utfärdat för en annan sida?
              Senast redigerad av Shepard; 26 November 2007, 21:58.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ploppen
                • September 2007
                • 17

                #8
                Får inte upp sidan, det står nå´t om säkerhetscertifikat, och att det inte är pålitligt, och att det är utfärdat för en annan sida?
                Ja, har satt upp en NAS-server hemma hos mig och har bara öppnat för https trafik. Tyvärr så slänger den upp den varningen efter som certifikatet är egenutfärdat. Men det är absolut ingen fara att klicka ok.

                Har bara lagt upp en bild på akvariet där de tre gängens områden är inritade.

                Kommentar

                • Saruman
                  • October 2007
                  • 183

                  #9
                  Hej!

                  Jag har precis snar liknade problem som killen förklarade har 4 st scarale i akvariet o ser att det har blivit ett par o det paret jagar iväg dom andra 2 scalare till med biter

                  Men det "roliga" är ju att dom jaga snällare iväg dom andra fiskarna o inte lika agresiva som mot Scalare
                  Då undrar jag kan det betyda att dom ska snart leka? menar dom som är ett par

                  Ber om ursäkt att jag ställer min fråga här i diskusionen tycker bara att det är lite onödigt att skapa nytt diskusion när det gäller samma nästan samma ämne

                  Kommentar

                  • ploppen
                    • September 2007
                    • 17

                    #10
                    Kan bara tala om hur det har sett ut de månader vi har haft skalarer.

                    Från dag 1 har det mutats in revir fast endast mellan skalarerna. Inga andra arter blev jagade, men mellan just skalarerna blev det ett himla jagande och bitande innan de hittade sina "områden".
                    Dock så har de fortfarande inte kommit igång med leken, de är nog för små.

                    Det var först nu när det kommit in 2 större som lagt rom/ägg som de börjar jaga bort även andra arter.
                    Så våra har inte varit känslig för att andra arter på deras revir tills det var "äggning" på gång.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag hade 6 scalarer i ett 375-liters, det blev två par, och de kivades för det mesta, stod vid revirgränserna och hotade varandra. De lekte som sagt så långt ifrån varandra de kunde, men det var rätt oroligt ändå, har jag för mig. Hade ett annat par en gång, och köpte till ett annat par jag såg i en affär, en dag senare hade det gamla paret haft ihjäl det nya. De gick i ett 250-liters.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Jag flyttade nyligen mia 5 större skalarer till ett 240 liters akvarie som är 60 cm högt om någon undrar. Flyttningen blev pga att jag skaffade Altumskalarer till det stora.
                        Har haft många lekar på alla i 720 litrarn men romen försvann oftast på en dag.
                        I det nya akvariet så tog ett par över fullständigt och lekte efter ett par dagar.
                        Dom övriga 3 fick stå och trycka i en hörna ca 15*15*15 cm i storlek. Kunde inte röra sig utanför utan att bägge föräldrarna jagade väck dom. Fick skänka dom 3 till en polares morsa som tacksamt tog emot dom. Nu simmar där ett 30 tal yngel med mamman men pappan är svårt sargad då psychomorsan börjat ge sig på honom.

                        Det kan vara lite jobbigt att ha andra skalarer än paret. Psychot här hemma ger sig på allt som rör sig för nära akvariet, hugger tom mig i fingrarna vid matning.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • Saruman
                          • October 2007
                          • 183

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tenkare
                          Jag flyttade nyligen mia 5 större skalarer till ett 240 liters akvarie som är 60 cm högt om någon undrar. Flyttningen blev pga att jag skaffade Altumskalarer till det stora.
                          Har haft många lekar på alla i 720 litrarn men romen försvann oftast på en dag.
                          I det nya akvariet så tog ett par över fullständigt och lekte efter ett par dagar.
                          Dom övriga 3 fick stå och trycka i en hörna ca 15*15*15 cm i storlek. Kunde inte röra sig utanför utan att bägge föräldrarna jagade väck dom. Fick skänka dom 3 till en polares morsa som tacksamt tog emot dom. Nu simmar där ett 30 tal yngel med mamman men pappan är svårt sargad då psychomorsan börjat ge sig på honom.

                          Det kan vara lite jobbigt att ha andra skalarer än paret. Psychot här hemma ger sig på allt som rör sig för nära akvariet, hugger tom mig i fingrarna vid matning.

                          Tänkte bara

                          Finns det risk eller snarare är risken stor att mitt par scalare vill ha akvariet för sig själva?

                          Har gett bort mina andra scalare som var bort jagade

                          Samt hur ser man på scalaeren när dom börjar leka? o vart brukar dom lägga romen?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            En annan anledning till att bara ha ett par, är att jag tror att överblivna individer kan lägga sig i lekarna. Hade stora guldscalarer för länge se´n, och jag har för mig att paret inte fick vara i fred från de två övriga, som la sig i.

                            Man ser att de är i lektagen om de simmar upp intill varandra, spänner ut fenorna, och utstöter knäppande ljud. Honans äggläggningsrör blir stort och tjockt, och de börjar putsa olika tänkbara lekplatser. De leker på allt som lutar eller är lodrätt, som växter, pumpar, trärötter, glasrutorna, eller silikonet i hörnen.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • ploppen
                              • September 2007
                              • 17

                              #15
                              Igår gav vi bort de övriga 4 skalarerna.
                              Nu har vi 2 skalarer, 3 gurami, 2 malar och tre små räkor.

                              Vilken skillnad det blev, vet inte om det är till det bättre.
                              Den ena fisken (gissar på hannen) verkar inte alls bry sig lika mkt utan simmar runt i hela akvariet och söker mat istället. Den andra vaktar troget.

                              Fast det är väl ett gott tecken att rommen/äggen är kvar nu efter 48 timmar.

                              En ny fråga som uppstått:
                              Släcker vi lyset, simmar båda fiskarna iväg till ett hörn och lämnar äggen och ser allmänt förvirrade ut.
                              Provade att ha en vanlig bordslampa tänd så att de fick lite ljus men det blev samma uppträdande.
                              Hur gör man egentligen med belysningen under denna period??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...