ciklid tillsammans med guppy ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    ciklid tillsammans med guppy ??

    Hej.Jag har ett par guppys å platys i mitt 70 l akvarium och jag har en del yngel,och jag undrar om det finns någon slags ciklid liknande fisk som inte skulle äta upp ynglen eller döda min andra fiskar?? tacksam för svar
  • Yejjeh
    • October 2007
    • 150

    #2
    Ursprungligen postat av mazzkot
    Hej.Jag har ett par guppys å platys i mitt 70 l akvarium och jag har en del yngel,och jag undrar om det finns någon slags ciklid liknande fisk som inte skulle äta upp ynglen eller döda min andra fiskar?? tacksam för svar
    Nja, jag är ingen expert på ciklider. Men jag tror att det kan bli lite svårt om du har yngel och guppys. Alla fiskar äter upp yngel om dom är mindre än 1 cm stora och guppys irriterar några fiskar sig på (exempelvis ciklider och barber). Så om du vill ha kvar ynglerna och stjärtarna på guppysarna så skaffa inge ciklider..
    Söker silvermollys
    Och andra levandefödare
    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av mazzkot
      Hej.Jag har ett par guppys å platys i mitt 70 l akvarium och jag har en del yngel,och jag undrar om det finns någon slags ciklid liknande fisk som inte skulle äta upp ynglen eller döda min andra fiskar?? tacksam för svar
      Är akvariet stort så kan det funka bra med att hålla guppy med Apistogramma-arter, de lever i samma biotoper i naturen också..... lycka till.
      Naturligtvis kommer en del yngel bli ciklidmat men det kan bara vara bra....till en viss del i alla fall. levandefödare tenderar att få lite väl många yngel i längden.....
      Senast redigerad av tummen; 30 November 2007, 12:45.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Skulle avråda dig till att ens tänka tanken att ha ciklider med dina guppys och framför allt yngel.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Har Apistogramma trifasciata med guppy. Cikliderna håller sig runt botten och mina guppy rätt högt upp, så jag ser inga problem med det. Däremot ligger eventuella yngel risigt till... fast i mitt fall är det ju inte enbart cikliderna som är farliga, har även rasboror och dvärgbotia. Så med rejält med växter för ynglen att gömma sig i så kan det hända att ett eller annat klarar sig. Har två guppyyngel som simmar runt just nu och även småräkor klarar sig.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          Arbetssätt...