Uppdaterat från zebran som vill vara pappegoj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Uppdaterat från zebran som vill vara pappegoj

    Tyckte att det var värt att uppdatera hur han ser ut nu eftersom det hänt otrligt mycket på 1 vecka bara, jag tycker fortfarande att det är väldigt mysko att han verkar "förvandlas" till en pappegoj ciklid ,trots att han är en zebra ciklid.


    Första bilden är tagen för 1 vecka sen

    Klicka på bilden för större version

Namn: Wanna be 1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 81,6 KB
ID: 2176620



    och så här ser han ut nu, 1 vecka senare:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Wanna be 2. 1 vecka senare.jpg
Visningar: 2
Storlek: 100,2 KB
ID: 2176621
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • fredrik.mickelsson
    • July 2007
    • 48

    #2
    ser ju inte ut som en precis :-D

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag tror fortfarande att det är en randig papegojciklid (barred midas, randig labiatus), som håller på att färga om Vissa Amphilophus citrinellum/labiatus som är randiga som små, gör tydligen det ibland. De ränder som syns på bilden ser mer ut midas/labiatusränder än zebraränder tycker jag. Helt omöjligt att det är zebraciklid inblandat är det ju inte, de korsar sig med lite vad som helst tydligen. Men färgbytet och formen tyder på att det inte är nå´n "ren" zebra, även om den papegojmutationen säkert förekommer bland fler arter, jag har, om jag inte minns fel, bland annat sett små zebror, och en påfågelsciklid med papegojformen.

      Den har väl inte ändrat form?
      Senast redigerad av Shepard; 30 November 2007, 18:38.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Joubert
        • June 2007
        • 108

        #4
        Jo , det är just de den har gjort .. ändrat form ... totalt ändrat form .. mun fenor kropp .. sättet som pappegojen simmar


        (tror fortfarande inte med dig om att det är en pappegoj .. i fiskaffären var han en xebra och även hosm in kompis där han stod förut .. men här så blev han så ..)
        // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag håller med micke - det ser ut som en randig papegoja. Eventuellt kan det förstås vara en hybrid mellan (hybriden) papegoja och zebra - men ränderna ser inte ut som på en zebra alls.
          Den där missbildningen är medfödd, och han har haft det hela livet, fast det syns förstås inte lika tydligt på ungfiskar. Men den där fisken har aldrig varit en normal zebra.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Hmmm...jag har frågat runt lite bland akvarister i östergötland och de är överens att det troligen är en rejäl korsning.
            cintrinellum, labiatus, papegoj och zebra.
            Troligtvis väldigt långt tillbax eftersom det börjat framträda nu som först.
            Utseende mässigt på minner en yng papegoja om en zebra tills den färgar ut och ändrar form.
            Eftersom fisken inte hade den markanta pannan för typ en månad sen så är det nog en rejäl korsning som jag var inne själv på.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Joubert
              • June 2007
              • 108

              #7
              Så Fiskförsäljaren kan ha tagit helt fel eller ?... Dem borde väl ändå inte köpa in zebra ciklider som är korsade? Eller att det nu är en randig Pappegoj.

              Hur som helst så är det här väldigt skumt och jag står fast i att det absolut inte kan vara en randig pappegoj, troligen så kan de väl va en rejäl korsningen men en liten del tror fortfarande att han började tro att han var en pappegoj eftersom pappegojen var dem enda som ville umgås med honom, eftersom dem andra större hanarna är mycket större och dominanta. Det är väldigt konstigt att det kommer nu isåfall han är ändå väldigt gammal , som jag har hört så är han troligen 5 år...
              // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Att den mest umgås med papegojorna, beror nog på att den har mer gemensamt med dem än med zebrorna. Förmodligen syntes inte papegojdragen så bra innan. Zebraciklider ändrar inte form helt plötsligt, och de ändrar inte färg heller Däremot kan de korsa sig med olika arter. Papegojor, som inte är en naturlig art, med onormal kroppsform, kan variera en del i utseende, vissa ser närmast normala ut, så vissa individer kan säkert utveckla mer utstuderade papegojdrag ju äldre de blir. På bilden ser den inte ut vara vuxen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Joubert
                  • June 2007
                  • 108

                  #9
                  För att ni ska få se så visar jag två bilder på hans två brorsor. Alla tre köptes samtidigt av kompisen som hade dem förut , han köpte dem egentligen som mat till större malar, men dem överlevde...


                  Om det nu är som ni säger att de utveklas först när dem blir äldre, hur kan de då komma sig att dem två andra inte har "förvandlats" som han.?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,4 KB
ID: 2098042

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00146.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,7 KB
ID: 2098043
                  ( fick ingen bättre bild )




                  Klicka på bilden för större version

Namn: Wanna be 2. 1 vecka senare.jpg
Visningar: 2
Storlek: 100,2 KB
ID: 2098044
                  // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Så de är kullsyskon? Jag skulle faktiskt vilja påstå att de där två inte heller är zebror, ser mer ut som små citrinellum, eller en korsning, i alla fall den översta.
                    Senast redigerad av Shepard; 05 December 2007, 22:03.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Jepps den översta är garanterat inte en zebra...kolla den pann knölen...påminner om mina cintrinellum eller flowerhorn.
                      Den andra ser ju klart konstig ut och har ju ränder som en zebra men har inte alls den kroppsbyggnaden.
                      Verkar faktiskt som att alla tre är rena rama gatukorsningarna.
                      Cintrinellum, labiatus, flowerhorn, zebra, hantelciklid.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Vuxna zebrahanar kan också få en antydan till puckel, men nå´t säger mig ändå att det inte är zebror, i alla fall inte renrasiga. Papegojor är i grunden förmodligen Amphilophus citrinellum/labiatus (Midas/Red Devil), och jag har sett små "papegojor" som har sett mer normala ut bredvid sina mer missbildade syskon. Eftersom både citrinellum och labiatus finns i randiga former (som ibland ändrar färg till röd/orange, om jag fattat rätt), så gäller nog det samma för de missbildade papegojvarianterna.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Mmmm.
                          Men att en vuxen zebra hane får en pann puckel som är så kraftigt markerande som första är nog att ta i.
                          Tycker den har liknande pann puckel som flower horn.
                          Men om man kolla noga så verkar alla fiskar ha anlag av papegoj i sig eller labiatus.
                          bild två så ser man ju en viss lutning vid nacken som är en antydan till papegoj.
                          Verkar som att de har Labiatus läppar också

                          Hur stora är de uppskattningsvis????
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • Joubert
                            • June 2007
                            • 108

                            #14
                            de visste jag inte att dem kanske kunde vara korsade, men knöl på pannan får väl zebror när dem blir äldre ? den första hanen på bilden kanske inte ser ut som en typisk zebra men den andra där ser ut som en typisk zebra .. bilden blev bara inte bra bara. Det kan ju vara så att dem är korsade , förra ägaren var kanske inte så noga med att dem var renrasiga eftersom att dem ändå skulle bli mat till hans malar. men jag tror inte att korsningen isåfall kan ha något med att den enda brorsan blivit orange och ändrat kroppsform.

                            Dem två andra hanarna är ca: 15 cm stora. Den annorlunda hannen är däremot mycket mindre, eftersom som jag tror och av mina erfarentheter så växer inte endel fiskar för att den inte vill vara nåt hot mot dem andra zebrorna , för att dem redan kanske nervärderat honom som lägst i rang när dem var små.därför trodde jag att han började bli brun först för att han försökte smälta in i bagrunden och rötterna. Men sen blev han mer och mer orange sen han börjat umgås med pappegojen.
                            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                            Kommentar

                            • Joubert
                              • June 2007
                              • 108

                              #15
                              Han med den stora knölen är störst av dem alla och mest dominantas .. han kör med alla och hade nästan ihäl den andra hannen när jag precis fått dem och dem fick ligga i ett litet akvarium tills de stora avkriumet var klart, trodde verkligen att han skulle dö av alla skador under natten.. men han klarade sig
                              Så nu ser han fortfaradna lite risig ut i fenorna och det är ju synd för han var väldigt fin men de börjar växa tilbaks.

                              Egentligen ville jag inte ah zebrorna för att dem bildar ett så stor revir och låter ingen annan fisk komma i närheten men men , resten av familjen ville att dem skulle vara kvar och dem är ändå rätt så gamla .. hur gammal blir en zebra ciklid ungefär?
                              // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...