Scalarrom?? Tigerbarb och silverhaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millans Fiskar
    • November 2007
    • 3

    Scalarrom?? Tigerbarb och silverhaj

    Hej

    Jag undrar om de ev. yngel, vårt scalapar kanske får, kommer att klara sig mot de 5 tigerbarberna och de 3 silverhajarna. Just nu så simmar scalarerna runt bladet där äggen finns och jagar bort de andra fiskarna. Ska vi flytta de ev. yngel som blir eller ska vi låta scalarerna sköta detta själv. Det är inte första gången där varit ägg men då trodde vi det var något konstigt på bladet och tog bort dem. Hur lång tid tar det innan vi kan få yngel? Tacksam för tips.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    vill börja med att säga välkommen till zoopet

    rommen kommer nog säkerligen att bli uppäten, antingen av scalarerna sj elller de andra fiskarna...men du kan ju osså få sån tur så att du har fått ett så bra par som kan ta hand om sina ägg och klara av att skydda rommen mot andra fiskar, men det brukar vara så att alltid den första leken brukar inte gå så bra...men låt paret vara så att de får lära sig att beskydda rommen, om det nu blir uppätet så kommer de att leka sen efter någon vecka.

    lycka till.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Millans Fiskar
      • November 2007
      • 3

      #3
      Ja fem minuter efter jag skrivit detta så skulle jag titta till äggen och då var alla borta. Äter scalarerna upp äggen själva? Eftersom jag bara satt några meter ifrån när jag skrev på datorn så såg jag bara att svalarerna var i närheten. Hur gör jag till nästa gång?

      Kommentar

      • Millans Fiskar
        • November 2007
        • 3

        #4
        Ja tack för svaret Macke. Du fick rätt.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Millans Fiskar
          Ja fem minuter efter jag skrivit detta så skulle jag titta till äggen och då var alla borta. Äter scalarerna upp äggen själva? Eftersom jag bara satt några meter ifrån när jag skrev på datorn så såg jag bara att svalarerna var i närheten. Hur gör jag till nästa gång?


          när scalarer odlas så tar de bort rommen från föräldrarna och föder upp ynglen i ett separat akvarium, sen tar de ynglen och avlar på dem och så har de hållt på länge...de avlar bort scalarens instinkter att vakta yngel. men man kan ibland lyckas hitta scalarpar som klarar avv att vakta deras första kull till frisimmande yngel, vandra scalarer behöver leka några ggr innan de fattar hur de ska göra...när de leker nästa gång så låt dem vara...ju oftare de får leka, desto mer lär de sig.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...